Politiikka

”Maakuntamalli ei ole demokraattinen” – SuPerin Paavola irrottaisi sote-uudistuksen maakuntauudistuksesta

SuPer
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.
SuPer
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.
SuPer
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola haluaa irrottaa sote-uudistuksen maakuntauudistuksesta. Molemmat uudistukset ovat tarpeen, mutta nykyisillä suunnitelmilla ne eivät Paavolan mielestä toteudu onnistuneesti.

– SuPer kannattaa demokraattisempaa mallia, kuntayhtymämallia, jossa myös pienempien kuntien ääni kuuluu, hän perustelee.

Maakunnille nyt kaavailtu tehtäväkenttää Paavola pitää liian laajana.

– Sosiaali- ja terveydenhuolto tulee kärsimään maakunnan rahanjaossa ja tulee jäämään maakunnan vastuulle tulevien muiden tehtävien varjoon. Ennaltaehkäisevä työ ja erityisesti kotiin annettavat palvelut tulevat kärsimään eniten. Tämä tulee puolestaan lisäämään merkittävästi kalliimpia korjaavia toimenpiteitä. Samalla sote-sektorille kaavailluille säästöille voidaan sanoa heti hyvästit, hän katsoo.

– Maakuntamalli ei ole demokraattinen. Suurin osa Suomen kunnista voi jäädä ilman yhtään edustajaa maakuntavaltuustossa. Kuntayhtymässä jokaisella kunnalla sen sijaan on vähintään yksi äänivaltainen edustaja korkeimmassa päätöksentekoelimessä. Maakuntamallissa valta keskittyy alueille ja kuntiin, joissa on suurimmat väestökeskittymät. Sote-sektorin palvelupisteiden määrittelyssä tai palveluntuottajien valinnassa pienillä kunnilla ei maakuntamallissa ole vaikutusmahdollisuuksia.

Suurin osa Suomen kunnista voi jäädä ilman yhtään edustajaa maakuntavaltuustossa.

Tavoiteltavat säästöt toteutuvat Paavolan mukaan parhaiten, kun kuntayhtymille annetaan oikeus määrittää sote-sektorin verotus.

– Tällöin ennaltaehkäisevä toiminta ja kustannustehokkaat toimintamallit tulisivat parhaiten käytäntöön. Kuntayhtymillä ei olisi mahdollisuutta siirtää vastuuta palveluista valtion tai kuntien vastuulle. Kuntasektorin taloudenhallinta saisi myös vakautta, koska sotesta ei tulisi kunnille enää epämiellyttäviä yllätyslaskuja. Kuntayhtymä omalla verotusoikeudella on myös perustuslakivaliokunnan pitämä mahdollisuus sote-sektorin toimintamalliksi.

– Kuntayhtymämallissa säästöjen saaminen ja yksityissektorin palvelutuotannon lisääminen tapahtuvat hallitusti. Asiakkaille tärkeä valinnanvapauden roolin kasvattaminen onnistuu parhaiten palvelusetelien käyttöä lisäämällä.

Mikäli uudistuksesta halutaan saada myös toimiva, parhaiten se Paavolan mukaan onnistuu erottamalla sote-uudistus maakuntauudistuksesta.

Molemmat uudistukset Paavolan mukaan mahdollista toteuttaa onnistuneesti, mutta ne on tehtävä erillisinä uudistuksina.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat