Työmarkkinat
2.9.2021 14:16 ・ Päivitetty: 2.9.2021 14:16
”Malttia ja harkintaa nyt” – ammattiliitto näkee HKL:n yhtiöittämisaikeissa useita riskejä
Ammattiliitto JHL vaatii Helsingin päättäjiltä tarkkaa harkintaa ja malttia Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) yhtiöittämissuunnitelmissa.
Liiton mielestä suunnitelmaan liittyy epäselvyyksiä ja ristiriitaisuuksia, jotka on selvitettävä ennen etenemistä.
– Onko suunniteltu uusi yhtiö elinkelpoinen ja mikä sen liiketoimintasuunnitelma on? Onko yhtiöittämisellä tarkoitus luoda kilpaillut markkinat kaupunkiliikenteeseen, johon HKL ei yhtiömuodon vuoksi pysty osallistumaan? Vastaako esitetty yhtiömalli todella toimintaympäristön muutokseen, jolla yhtiöittämisen tarvetta perustellaan?
Helsingin kaupungin liikenneliikelaitosta (HKL) suunnitellaan muutettavaksi kunnallisesta liikelaitoksesta yhtiöksi. HKL:n johtokunta on antanut yhtiöittämistä puoltavan lausunnon ja asia on etenemässä kaupungin päätöksentekoon syksyn aikana. Mahdollisesti perustettavan yhtiön on tarkoitus aloittaa toimintansa tammikuussa 2022.
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL näkee yhtiöittämissuunnitelmissa useita riskejä.
– Yhtiöittäminen voi viedä HKL:ää koskevan päätöksenteon kuntalaisten ja luottamushenkilöiden ulottumattomiin. Nykyisen liikelaitoksen toimintaa säätelee kuntalaki. Yhtiö voi kuitenkin jatkossa salata päätöksentekoprosessinsa liikesalaisuuteen vedoten, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine (kuvassa) toteaa tiedotteessa.
HKL:n johtokunta kirjasi lausuntoonsa, että asiassa halutaan laajaa avoimuutta. Niemi-Laineen mielestä tässä on melkoinen ristiriita päättäjien tahtotilan ja tekemisen välillä.
– Läpinäkyvä päätöksenteko ja toimiva liikenne voidaan turvata parhaiten nykymuotoisessa liikelaitoksessa.
”HKL on toiminut ja pärjännyt liikelaitoksena hyvin.”
HKL-osakeyhtiöön on suunniteltu siirrettäväksi koko nykyinen HKL:n liiketoiminta metrotoimintojen omistus- ja järjestämisvastuita lukuun ottamatta. Yt-neuvotteluissa henkilöstölle on JHL:n mukaan kuitenkin korostettu, että HKL yhtiöitettäisiin yhtenä kokonaisuutena. Metroa koskeva osuus on selvinnyt henkilöstölle vasta myöhemmin.
– Yt-menettelyssä asiat on käytävä läpi siinä muodossa kuin ne viedään päätöksentekoon. Hyvää työnantajapolitiikkaa on kertoa avoimesti kaikki olennaiset seikat. Aidolla yhteistoiminnalla rakennetaan luottamusta ja tehdään oikeaa yhteistyötä henkilöstön kanssa eikä pyritä täyttämään lain minimiä, Niemi-Laine huomauttaa.
Hän arvioi, että HKL on toiminut ja pärjännyt liikelaitoksena hyvin. Yhtiöittämistä on perusteltu sillä, että omistusta voitaisiin hajauttaa.
– Seudullista yhteistyötä naapurikuntien voi hyvin tehdä nykyiselläkin organisaatiolla. Vaaditaan vain tahtoa puolin ja toisin.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.