Politiikka

Maria Guzenina: Länsimetron tilanne on kestämätön – hoidettava kuntoon heti

Jukka-Pekka Flander
Jukka-Pekka Flander
Jukka-Pekka Flander

– Espoon konsernijaosto antoi tänään tiukat vaatimukset HSL:lle metrouudistuksen ongelmien ratkaisemiseksi. Kohtuuttomiksi nousseet matka-ajat, liityntäliikenteen ongelmat ja suorien linjojen lakkauttaminen ovat lyhyessä ajassa vaikeuttaneet tuhansien espoolaisten normaalia arkea. Tilanne on kestämätön ja se pitää hoitaa kuntoon viipymättä. Konsernijaosto oli kannassaan yksimielinen. Nyt pallo on HSL:llä.

Näin kirjoittaa kansanedustaja, Espoon konsernijaoston puheenjohtaja Maria Guzenina (sd.) tuoreessa Facebook-päivityksessään.

Konsernijaosto edellyttää päätöksessään, että HSL ryhtyy välittömiin toimiin seuraavien 3.1.2018 tehtyjen linjastomuutosten ongelmien ratkaisemiseksi:

–  Kohtuuttomasti kasvaneet matka-ajat (kokonaismatka-aika kasvanut yli 10 minuuttia koskien mm. alueita Haukilahti-Westend, Soukka, Suvisaaristo, Espoonlahti, Laurinlahti, Kivenlahti, Saunalahti, Tillinmäki, Nöykkiö, Kattilalaakso, Latokaski, Eestinkallio, Pisa, Suna, Kaupunginkallio).

Jaosto luettelee lisää epäkohtia:

– Matinkylän terminaalin ruuhkaisuus.

– Myöhäisliikennöinnin toimivuus.

– Huonosti toimivat vaihdot.

– Katkenneet tai merkittävästi hankaloituneet yhteydet.

– Liikennöinnin luotettavuus. Linjoja on jäänyt ajamatta ja aikataulut eivät ole pitäneet.

– Sisäisen ja poikittaisliikenteen ongelmat: monin paikoin kohtuuttomat matka-ajat ja palvelut, joiden saavutettavuus on heikentynyt (erityisesti koulu- ja työmatkat ja erityisryhmät).

– Kertalipun voimassaoloaika: 1 h 20 min ei enää riitä yhteen matkakokonaisuuteen monilla yhteyksillä.

– Poikkeusliikenteen tiedotusjärjestelyt ja vasteaika poikkeusliikenteen käynnistämisessä.

– Reittioppaan puutteet.

Samassa yhteydessä jaosto kehottaa HSL:ää selvittämään, miten on mahdollista, että linjastosuunnittelu on perustunut vanhoihin asiakasmääriin ja miten varmistetaan, ettei vastaavia virheitä enää tapahdu.

Lisäksi tulee parantaa käyttäjämäärien seurantaa ja luoda kokonaiskuva joukkoliikenteen asiakasvirroista ennen ja jälkeen muutoksen Espoon eri alueilla.

Konsernijaosto suorat linjat Helsinkiin, liityntälinjojen nopeampia ja suorempia reitityksiä (esim. linjoilla 147, 157 ja 158) ja liityntälinjojen tiheämpiä vuorovälejä (useilla linjoilla on jopa puolen tunnin vuorovälejä, esim. 145, 165).

Mahdollinen ratkaisu Matinkylän terminaalin ruuhkaisuuteen on kaikkien junien liikennöinti Matinkylään ainakin ruuhka-aikaan.

– Myöhäisliikennöintiin tarvitaan ratkaisu, jolla poistetaan pitkä tauko viimeisen metron ja ensimmäisen yöbussin välillä ja varmistetaan että kaikki mahtuvat yöbusseihin, jaosto tähdentää.

 

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat