Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

“Matkustamossa sattuu ja tapahtuu aika paljon” – Bussimatkustajien turvallisuudessa yhä parannettavaa

Helsingin keskustassa Mannerheimintiellä liikenne ruuhkautui kun turistibussi suistui kadulta ja törmäsi puuhun tiistaina aamupäivällä 8. elokuuta 2017. Bussissa oli 41 matkustajaa, joista osa on loukkaantunut. Yksi autossa ollut on loukkaantunut vakavasti. Turistibussin kuljettaja sai tiettävästi sairauskohtauksen, kertoo poliisi.

Linja-automatkustajien turvallisuudessa on edelleen parannettavaa, arvioi Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) tiistaina julkaisemassaan selvityksessä.
Otkes kävi läpi yli 650 linja-auto-onnettomuutta tammikuusta 2015 kesäkuuhun 2016. Linja-autoissa ei kuollut turmissa tuona aikana ketään, mutta onnettomuuksien vastapuolena olleissa autoissa menetti henkensä 13 ihmistä.

– Positiivinen asia on, että kukaan linja-auton sisällä ei kuollut onnettomuuksissa. Mutta ei voi sanoa, että hyvin menisi, koska vakavasti loukkaantui 28 ja lievemmin 220. Kyllä siellä matkustamossa aika paljon sattuu ja tapahtuu, sanoo Otkesin johtava tutkija Kai Valonen.

Yli puolet kaikista bussionnettomuuksista johtui yhteentörmäyksestä henkilöauton kanssa, Valonen kertoo.

Vaarallisimpia onnettomuuksia ovat tutkimuksen mukaan linja-autojen kaatumiset. Näissä onnettomuuksissa loukkaantui vakavasti 12 ja lievästi 64 matkustajaa.

Onnettomuuksien teematutkinta sisältää tietoa poliisin ja pelastuslaitoksen tietokannoista, minkä lisäksi tehtiin kysely bussien kuljettajille.

Kesä paljastaa kuljettajan terveydentilan

Otkes korostaa turvallisuusjohtamisen kehittämistä linja-autoalalla. Muita kehittämiskohteista ovat muun muassa turvavöiden käyttö ja huomion kiinnittäminen talviolosuhteisiin. Tutkinnassa ilmeni yli sata tapausta, joissa tienpinnan liukkaus vaikutti onnettomuuteen.

Aineistossa oli 13 tapausta, joissa esimerkiksi kuljettajan sairauskohtauksen tai väsymyksen voidaan katsoa aiheuttaneen onnettomuuden.

– Ne ovat vaarallisia tapauksia. Onnettomuudet voivat tapahtua esimerkiksi suuressa nopeudessa, Valonen sanoo.

– Kesällä tapahtuneissa suistumisissa 40 prosentissa kuljettajan alentunut toimintakyky oli pääsyy onnettomuuteen. Varmasti talvellakin näitä on, mutta silloin toimintakyvyn puutteet hautautuvat sään liukkauden alle, Valonen jatkaa.

Sen sijaan juoppokuljettaminen linja-autoliikenteessä ei vaikuta olevan ongelma tutkimuksen perusteella. Alkoholilla oli osuutta vain yhdessä onnettomuudessa.

Pertti Mattila, Mika-Matti Taskinen

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE