Mediavaikuttajat pääsivät sopuun — ”Ylestä tulee yksi suurimmista STT:n asiakkaista”

Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen

Yleisradio palaa Suomen tietotoimiston STT:n uutispalveluasiakkaaksi huhtikuun alussa. Nyt tehdyt sopimukset kattavat suomen- ja ruotsinkielisen uutispalvelun. Sopimukset uutispalveluista ovat määräaikaisia ja ovat voimassa tämä vuoden loppuun saakka.

Yle luopui STT:n tekstiuutispalveluista vuonna 2006. STT:n toimitusjohtajan Mika Petterssonin mukaan Ylen paluu STT:n asiakkaaksi on loistava uutinen. Hänen mukaansa samalla ryhdytään myös pohtimaan, miten yhteistyötä voidaan syventää jatkossa.

– Ylestä tulee yksi suurimmista STT:n asiakkaista, Pettersson sanoo.

Hänen mukaansa Ylen asiakkuudella ei tässä vaiheessa ole henkilöstövaikutuksia STT:ssä.

Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtajan Atte Jääskeläisen mukaan kyseessä on merkittävä avaus, koska Yle ei ole ollut kymmeneen vuoteen STT:n uutispalvelun asiakas.

– Kannattaa kuitenkin huomata, että sopimus on tässä vaiheessa määräaikainen. Tämä viestii siitä, että vielä on paljon työtä tehtävänä, jotta pysyvä, pitkäjänteinen asiakkuus on mahdollinen. Tässä yhteydessä perustetaan myös projekti, jossa tutkitaan mahdollisuuksia syvempään yhteistyöhön, joka tekee mahdollisesti asiakkuudesta Ylelle taloudellisesti kestävän, Jääskeläinen sanoo.

Jääskeläisen mukaan pysyvään asiakkuuteen tarvitaan, että uutispalvelun hinnan ja arvon pitää olla kohdallaan. Lisäksi Ylen pitää STT:n palveluiden avulla pystyä säästämään omista kustannuksistaan.

– Yksi selvitettävä asia on, että pärjätäänkö nykyistä pienemmällä yöpäivystysresurssilla. Meillähän on kaksi päällekkäistä yöpäivystystä, STT:n yöpäivystys ja Ylen yöpäivystys. Näiden yhdistämistä nyt pohditaan, Jääskeläinen sanoo.

STT tarjoaa Ylelle Petterssonin mukaan äärimmilleen viritetyn ja todella tehokkaan uutiskoneen.

– STT uutisoi valtakunnalliset ja kansainväliset uutiset kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä, Pettersson sanoo.

Jo tämän vuoden alusta Yle on ollut STT:n kuvapalvelun (Lehtikuvan) asiakas toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella.

Yhteistyötä tarvitaan

Ylen paluu STT:n uutispalveluasiakkaaksi on yksi tulos Ylen ja kaupallisen median yhteistyömahdollisuuksia selvittävästä työstä. Viime kesäkuussa valmistunut Arto Satosen Yle-työryhmän raportti esitti, että Ylen tulisi aloittaa neuvottelut kaupallisen median kanssa, kunhan se on kilpailuoikeuden, valtiontukisääntelyn ja tekijänoikeuksien näkökulmasta mahdollista. Tavoitteeksi asetettiin järjestely, jolla turvataan monimuotoisen median säilymisen kannalta tärkeä kansallinen perusuutispalvelu Suomessa.

Ylen ja kaupallisen median välillä on viime vuosina ollut kitkaa. Pettersson toivoo, että Ylen STT-asiakkuus voi osaltaan edesauttaa Ylen ja kaupallisen median välisen yhteistyön parantumista.

– Tarvitsemme suomalaisessa mediassa yhteistyötä, jotta pärjäämme kilpailussa Googlen ja Facebookin kaltaisten kansainvälisten jättien kanssa, Pettersson sanoo.

STT–OLLI KUIVANIEMI

AVAINSANAT

1,5 miljoonaa ihmistä elää kirkon ulkopuolella – 600 000 käyttänyt eroamiseen nettipalvelua

Kuva: Jari Soini

Kirkosta eroamista helpottavaa Eroakirkosta.fi -palvelua on sen ylläpitäjien mukaan käyttänyt jo 600 000 suomalaista eli noin 11 prosenttia maan väestöstä.

Evankelis-luterilaisen kirkon ja ortodoksisen kirkon ulkopuolella elää nykyään 1,5 miljoonaa suomalaista eli 28 prosenttia väestöstä.

Palvelu on toiminut vuodesta 2003. Ylläpitäjien mukaan miehet innostuvat usein eroamaan yksittäisten medianäkyvyyttä luovien tapausten myötä, kun taas naiset eroavat tasaisesti ympäri vuoden.

Moni eronneista on juuri 18 vuotta täyttäneitä, jotka eivät enää täysi-ikäisinä halua kuulua siihen kirkkoon johon heidät lapsina liitettiin.

Miehet eroavat naisia useammin, mutta yli 45-vuotiaiden keskuudessa sukupuolten välille ei enää synny eroa.

AVAINSANAT

Tamperelaisen K-kauppiaan käsitys kaupanteosta: Naisten seksuaalista häirintää, vanhoja ruokia palvelutiskiin, myyjät rosvojahtiin, syyttää PAM

Palvelualojen ammattiliitto PAM kertoo selvittävänsä useisiin työntekijöihin kohdistunutta seksuaalista häirintää ja epäasiallista kohtelua tamperelaisessa ruokakaupassa. PAM syyttää häirinnästä kauppiasta.

Liiton mukaan työntekijät ovat joutuneet toistuvasti muun muassa sanallisen seksuaalissävytteisen häirinnän kohteeksi. Lisäksi kauppias on liiton mukaan muun muassa kosketellut työntekijöitä epäasiallisesti.

Kauppias on liiton mukaan kiistänyt toimineensa väärin. STT ei ole saanut kauppiasta toistaiseksi kiinni useista yrityksistä huolimatta. Kauppias kertoo myös Helsingin Sanomille, että kiistää kaiken, mutta ei vastannut lehdelle erikseen syytöksiin epäasiallisesta kohtelusta tai seksuaalisesta häirinnästä.

Lisäksi liitto syyttää kauppiasta siitä, että kaupassa olisi velvoitettu käyttämään vanhentuneita elintarvikkeita palvelutiskin ruokien valmistukseen ja velvoitettu työntekijöitä ottamaan kiinni myymälävarkaita.

– Olemme tehneet selvityspyynnön aluehallintovirastolle kolmen nykyisen työntekijän osalta ja olemme toimittaneet sinne seitsemän jo kaupasta lähteneen entisen työntekijän todistusaineiston. Kauppias on myös saanut häirintäilmoituksen viime keväänä työntekijöiltä, kertoo PAMin Pirkanmaan-aluepäällikkö Elisa Penders.

Pendersin mukaan kaupasta irtisanoutui viime kesänä neljä henkilöä kauppiaan epäasiallisen toiminnan takia eivätkä työntekijöiden tekemät ilmoitukset kauppiaalle ole johtaneet muutokseen.

– Kaikki epäasiallista kohtelua kokeneet työntekijät ovat naisia, Penders kertoo.

 

Irtisanoutuminen veisi toimeentulon

Yksi kaupan työntekijöistä Liisa-Maria Pukkila kertoo STT:lle, että myös häntä on häiritty.

– Kauppias on esimerkiksi tullut väkisin halaamaan ja koskemaan takamukseen. Ja sitten on sellaista sanallista, hän heitti kerran kommentin, että onpa rohkea kaula-aukko, että onko ollenkaan rintaliivejä alla, Pukkila sanoo.
Pukkila ei osannut sanoa tilanteissa mitään.

– Se ihmetytti minua, koska en ole koskaan tuollaista kokenut. En ole uskonut, että tuollaista oikeasti tapahtuu. Tilanteen tullessa menin pieneen shokkiin enkä osannut sanoa mitään.

Kaksi vuotta kaupassa töissä ollut Pukkila kertoo tehneensä viime kesänä työkaverinsa kanssa työhäirintäilmoituksen kauppiaalle.

– Pidettiin palaveri hänen kanssaan, että hänen käytöksensä on alkanut häiritä meitä. Hän oli valmis toimimaan ja pyysi anteeksi. Nyt hän kuulemma on kiistänyt saaneensa työhäirintäilmoitusta. Käytös on palannut sen jälkeen samanlaiseksi kuin ennenkin, Pukkila sanoo.

Hän on ajatellut irtisanoutumista, jos vain löytäisi ensin korvaavan työpaikan. Irtisanoutuminen tarkoittaisi toimeentulon menetystä.

– Sinne pitää mennä joka päivä. Välillä töihin mennessä on sellainen olo ovella, että tekisi mieli kääntyä pois. Sillä voimalla jaksan, että on hyviä työkavereita ja asiakkaat ovat aivan mahtavia.

Yle kertoo, että kauppias on irtisanonut sopimuksensa Keskon kanssa perjantaina aamupäivällä.

Olli-Pekka Paajanen, STT, Tampere

 

 

Kosketteli takapuolta – PAM syyttää kauppiasta häirinnästä

Kuva: Thinkstock
Kuvan tilanne on lavastettu.

Palvelualojen ammattiliitto PAM kertoo selvittävänsä useisiin työntekijöihin kohdistunutta seksuaalista häirintää ja epäasiallista kohtelua tamperelaisessa ruokakaupassa. PAM syyttää häirinnästä kauppiasta.

Kauppias kiistää syytökset Helsingin Sanomien ja PAMin mukaan.

Liiton mukaan työntekijät ovat joutuneet toistuvasti muun muassa sanallisen seksuaalissävytteisen häirinnän kohteeksi ja koskettelun kohteeksi.

STT:n tavoittama kaupan naistyöntekijä kertoo, että kauppias on tullut muun muassa halaamaan häntä, koskettanut häntä takapuoleen ja kommentoinut hänen kaula-aukkoaan.

STT ei ole saanut kauppiasta toistaiseksi kiinni useista yrityksistä huolimatta.

Lokakuu oli silkkaa optimismia – Länsimetrolla matkustaminen viivästyy aina vain

Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen

Länsimetron matkustajaliikenne voi parhaassakin tapauksessa alkaa aikaisintaan marraskuussa. Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski pitää edelleen mahdollisena, että tekniset edellytykset länsimetron liikennöinnin aloittamiseen voisivat täyttyä jo lokakuun lopussa.

Ennen matkustajaliikenteen aloitusta pitää toteutua yhtenäinen kahden viikon häiriötön koekäyttöjakso. Nyt käynnissä oleva jakso on alkanut tiistaina, joten kaksi viikkoa tulisi täyteen lokakuun viimeisenä päivänä. Matkustajaliikenteen aloittamiseen menisi kuitenkin vielä tämän jälkeen noin viikko.

Kun HKL on saavuttanut matkustajaliikenteen edellyttämän laatutason, päättää matkustajaliikenteen aloituksesta tämän jälkeen Helsingin seudun liikenne (HSL). Sen enempää HKL kuin HSL:kään eivät perjantaina halunneet antaa tarkkaa arvioita liikenteen alkamisesta.

– HSL:llä eikä HKL:llä ole vielä valmiuksia päättää, milloin metron matkustajaliikenne Matinkylään alkaa. Teemme tiivistä yhteistyötä HKL:n kanssa, jotta metron matkustajaliikenne päästään aloittamaan mahdollisimman pian, sanoi HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

”Vaikutukset liikenneturvallisuuteen hirvittävät” – Autokoululiitolta hätähuuto hallituksen uudistuksen takia

Kuva: Lehtikuva / Mikko Stig

Hallitus on tällä viikolla pitämässään yleisistunnossa hyväksynyt liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) esityksen ajokorttilainsäädännön uudistamisesta. Esitys keventää ajokortin suorittamiseen liittyvää sääntelyä ja laissa säädettyjä opetusmääriä.

Tätä kautta uusi laki mahdollistaa kuljettajantutkintoon hakeutuvan yksilöllisen osaamisen ja esimerkiksi aiempien ajokorttien huomioimisen paremmin.

Nykyisestä syventävästä vaiheesta kuljettajankoulutuksessa esitetään luovuttavan ja näin ollen ajokortin saisi heti kuljettajantutkinnon suoritettuaan. Syventävän vaiheen sisällöt tulisivat kuitenkin edelleen sisältymään kuljettajankoulutukseen, mutta ne suoritettaisiin ennen tutkintoa.

Suomen Autokoululiitto tiedottaa olevansa tyytyväinen hallituksen esityksen tavoitteisiin ja esitys sisältää monia tarpeellisia uudistuksia.

”Autokoululiitto on kuitenkin erittäin huolissaan uudistuksen vaikutuksista liikenneturvallisuuteen. Hallituksen esitys asettaa suuren paineen kuljettajantutkinnolle, mutta sen kehittämiseen tarjotut ratkaisut ovat vähäiset. Tutkinto nykyisellään ei ole valmis mittaamaan kuljettajan valmiuksia aukottomasti”, liitto kirjoittaa.

”Kun tähän yhdistetään opetusvaatimuksen kevennykset, esityksellä lisää turvattomuutta liikenteessä. Erityisen huolissaan olemme uusien kuljettajien riskienhallintajakson sijoittumisesta ennen tutkintoa. Nykyisellään riskienhallintajakso sijoittuu nimenomaan syventävään vaiheeseen, uusien kuljettajien riskialtteimpaan aikaan, joka on kolme kuukautta ajokortin saamisen jälkeen”.

”Tämänhetkinen malli on vahinkotilastojen mukaan olemassaolonsa aikana puolittanut nuorten kuolemaan johtaneet onnettomuudet ja siis todistetusti parantanut liikenneturvallisuutta. Nykyisen riskienhallintamallin puolesta puhuvat niin vahinkotilastot kuin asiantuntijoiden lausunnot.”

– Hallituksen esityksessä on monia hyviä uudistuksia, mutta vaikutukset liikenneturvallisuuteen kuitenkin hirvittävät. Valmistelussa on jätetty täysin huomiotta useat liikennealan asiantuntijatahojen lausunnot, jotka ovat tuoneet esille esityksen ongelmia liikenneturvallisuuden näkökulmasta, Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi sanoo.

Hallituksen esitys siirtyy eduskunnan käsittelyyn. Suomen Autokoululiitto toivoo, että eduskuntakäsittelyn aikana kuullaan laajasti asiantuntijoita ja esityksen puutteet korjataan liikenneturvallisuuden näkökulmasta.

Keskustelua aiheesta