Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

“Meidän ratkaisumme on oltava kaikkein fiksuin” – fossiilittoman liikenteen tiekartta sai tuekseen poikkeuksellisen laajan faktapohjan

– Suomessa ei ihan joka päivä julkaista kansainvälisesti ainutlaatuista tutkimustietoa, mutta tänään on se päivä, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) iloitsee blogissaan “faktojen päivästä”.

Demokraatti

Demokraatti

Fossiilittoman liikenteen tiekartan valmistelun tueksi on teetetty laajasti vaikutusten arviointeja. Harakan mukaan liikenne- ja viestintäministeriö on halunnut saada nykyistä paremman ymmärryksen siihen, miten mikäkin toimenpide konkreettisesti vaikuttaa liikenteen päästöihin.

– Vaikutusten arvioinnin perusteella tiedämme nyt entistä tarkemmin, kuinka paljon vähäpäästöisten autojen tuki tai sähköisen latausinfran rakentaminen tai ajoneuvojen hankinnan verotuksen keventäminen vähentää päästöjä. Yhdessä jaetun tietopohjan avulla voimme panna toimenpiteitä tärkeysjärjestykseen, samalla kun pohdimme, miten varmistutaan oikeudenmukaisuudesta.

Hän korostaa blogissaan, että tietopohjaiseen päätöksentekoon kuuluu myös se, että arviointitiedot ovat julkisia.

– Kaikki kansalainet, alan yhteisöt, muut tutkijat ja tiedotusvälineet voivat tutustua valmistelun pohjalla olleisiin arviointeihin. Julkinen keskustelu voi perustua yhdessä jaettuun tietopohjaan.

Melko tarkkaan vuosi sitten Aalto-yliopiston tutkimusryhmä esitti, että Suomessa otettaisiin käyttöön kansallinen liikenteen päästökauppa tavoitteen saavuttamiseksi. Harakan mukaan esitystä kritisoitiin aivan perustellusti siitä, että siinä ei oltu huomioitu polttoaineen hinnannousun kompensointia kotitalouksille.

– Tähän tarpeeseen on nyt vastattu.

Harakka: tiekartta edellyttää oikeudenmukaisuutta.

Tutkimusryhmä on Suomen ainutlaatuisten rekisteriaineistojen perusteella tutkinut sitä, millainen yhteys polttoaineen kulutuksella, ja siten kunkin henkilökohtaisilla päästöillä, on tulotasoon sekä asuinpaikkaan. Traficomin moottoriajoneuvorekisteriä sekä Tilastokeskuksen kuluttajadataa yhdistelemällä on saatu yli kolmen miljoonan auton ja autonhaltijan yhteistiedot.

– Tämä tieto on kansainvälisestikin katsoen täysin uutta ja toivon, että nyt esitellyt tulokset aiheuttavat runsaasti keskustelua, Harakka toteaa.

Hänen mukaansa tutkitun tiedon pohjalta voidaan myös rakentaa yksityiskohtainen kompensaatiomalli, jonka avulla voidaan varmistaa, että liikenteen päästötavoitteet eivät aiheuta kohtuutonta taloudellista taakkaa niille, joiden elämä on muutenkin niukkaa.

– Fossiilittoman liikenteen tiekartta edellyttää sosiaalista ja alueellista oikeudenmukaisuutta, Harakka painottaa.

“Vaikutusten arvioinnit eivät ole yhtä kuin hallituksen esitys.”

Harakka korostaa, että tänään julkistetut vaikutusten arvioinnit eivät ole yhtä kuin hallituksen esitys.

– Eivätkä ne ole edes päätöksenteon valmistelua, vaan riippumattomien tutkijoiden huolellista analyysiä.

Fossiilittoman liikenteen tiekartta valmistellaan nyt julkistetun ja jo aiemmin tuotetun tiedon pohjalta. Tiekartta lähetetään lausuntokierrokselle, jolloin jokainen voi ottaa siihen halutessaan kantaa.

– Vaikutusten arvioinnista käy ilmi, että yhteistä tavoitettamme päästöjen puolittamisesta ei saada aikaan ilman laajaa toimenpiteiden kirjoa. Mikään yksittäinen taikatemppu ei haastetta ratkaise.

Harakka huomauttaa, että se, miten haaste ratkaistaan, vaikuttaa miljoonien kansalaisten elämään sekä suomalaisten yritysten tulevaisuuteen.

– Sama pähkinä on tietysti purtavana kaikilla EU-mailla, jotka ovat sitoutuneet samanlaisiin tavoitteisiin samassa ajassa. Meidän ratkaisumme on oltava kaikkein fiksuin.

Lähikuukausina poliittiset päättäjät arvioivat tiekartan toimenpidekokonaisuutta huolellisesti.

– Monipuolinen yhteiskunnallinen keskustelu alkakoon. Tänään sille annetaan puolueeton, kattava ja poikkeuksellisen rikas faktapohja, Harakka kirjoittaa blogissaan.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE