Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Työmarkkinat

Merelle kaivataan kipeästi lisää väkeä – Merimies-Unioni: ”Suomen huoltovarmuus on lähes kokonaan laivakuljetusten varassa”

Arja Jokiaho

Suomalaisilla matkustajalaivoilla, rahtilaivoilla, säiliölaivoilla ja jäänmurtajilla on tällä hetkellä huutava työvoimapula, Merimies-Unioni kertoo.

Demokraatti

Demokraatti

– Moni koronapandemian aikana lomautetuista merenkulkijoista on hakenut maista uutta, korvaavaa työtä. Nyt, kun matkustaminen aluksilla on jälleen käynnistynyt, työntekijöitä kaivataan laivoille ja erilaisiin työtehtäviin, Merimies-Unioni toteaa julkilausumassaan.

Pulaa on muun muassa kokeista, korjaajista, tarjoilijoista, laivasähkömiehistä ja matruuseista niin rahtialuksilla kuin jäänmurtajilla. Ammattiliiton mukaan käytännössä työntekijöitä kaivataan kaikenlaisiin eri tehtäviin aluksilla.

– Suomalaisten merimiesten mielestä merenkulku on hyvä ala. Harvassa ammatissa voi erottaa työn ja vapaa-ajan niin tehokkaasti kuin merityössä. Merenkulku tarjoaa monipuolista ja konkreettista työtä asiakaspalvelusta teknistä tietotaitoa vaativaan työhön.

Merimies-Unioni korostaa, että tekniikka kehittyy, mutta työt pysyvät: merenkulku tarjoaa haasteita ja vaihtelevia työpäiviä.

– Hyvillä merenkulun työehdoilla luodaan osaltaan edellytykset sille, että meri tuo leivän merimiehelle ja hänen perheelleen. Merenkulussa on vetovoimaa.

”Alan koulutus kaipaa yhteistä linjaa.”

Ammattiliiton valtuusto toteaa julkilausumassaan, että tämän vetovoiman piiriin pitää saada myös uusi, tuleva merenkulkijasukupolvi.

– Nykyinen kansallinen koulutusjärjestelmä ei tällä hetkellä palvele alaa eikä se pysty reagoimaan riittävän nopeasti kasvavaan työvoimapulaan tai muuttuviin ja uusiin osaamis- ja koulutustarpeisiin. Tämän lisäksi eri koulutusasteiden päällekkäisyyksiä on paljon. Alan koulutus kaipaa yhteistä linjaa, resursseja ja hallintoa.

Merimies-Unionin mukaan aluksille tarvitaan ammattitaitoisia tekijöitä sekä päällystö- että miehistötehtäviin, mutta se ei välttämättä tarkoita sitä, että kaikkien tarvitsee suorittaa vähintään kolmen vuoden perustutkinto.

– Miehistö- ja päällystökoulutus olisi syytä yhtenäistää, jotta siitä tulisi yksi yhtenäinen koulutuspolku, josta on mahdollisuus valmistua eri tasoisiin miehistö- tai päällystötehtäviin sekä saada koulutuksesta tutkinto ilman, että kaikki joutuvat jatkamaan merikapteeni- tai meri-insinööritutkintoon asti. Tämä olisi yksi tehokas vastaus vallitsevaan työvoimapulaan.

”Merenkulku on ekologisin kuljetusmuoto.”

Ammattiliitto muistuttaa, että Suomen tavarakuljetuksista yli 90 prosenttia kuljetetaan meriteitse – joten laivoja ja merimiehiä tarvitaan.

– Merenkulku on ekologisin kuljetusmuoto ja suomalaiset alukset maailman ympäristöystävällisimpiä. Suomalaisella merenkululla on hyvät tulevaisuuden näkymät.

Ukrainan sota on nostanut yhä vakavammin esiin merenkulun roolin huoltovarmuuden toteuttamisessa. Merimies-Unioni painottaa, että Suomen huoltovarmuus on lähestulkoon kokonaan laivakuljetusten varassa.

– Huoltovarmuuden ylläpitämiseksi ja varmistamiseksi Suomen valtiolla on kriisi- ja muissa poikkeusolosuhteissa mahdollisuus ottaa määräysvaltaansa ja käyttöönsä Suomen lipun alla purjehtivia aluksia. Suomi tarvitsee Suomen lipun alla purjehtivia jäävahvistettuja aluksia, jotka kotimaiset varustamot omistavat, ja joissa työskentelee kotimainen miehistö, johon voimme luottaa tilanteessa kuin tilanteessa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE