Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

Mestari Tänak ei pitänyt kaatoaan nuottivirheenä: “Se oli iso onnettomuus” – Hybriditeknologia tulee WRC-autoihin 2022

Ott Tänak ajoi eilen rajusti ulos Montessa.

Sairaalassa yön viettänyt hallitseva maailmanmestari Viron Ott Tänak asteli median eteen Hyundain huoltopilttuussa Gapissa.

Pertti Knuuttila

– Se oli iso onnettomuus. Martin (Järveoja) ja minä olemme kunnossa. Olemme valmiit Ruotsin ralliin ja sen testeihin, selvitti Tänak tylsää sairaalayötään.

– Meillä ei ollut nuotissa merkittynä kompressioita. Nuotti ei ollut täysi, mutta melkein. Onnettomuus oli monen tekijän summa. Meillä ei ollut ylioptimista nuottia, selitti virolainen mestari.

Hän ei nimennyt syyksi väärää nuottia tai tottumattomuutta uuteen autoon. Selvää on, että auto oli liian pehmeä ja sen perä pohjasi tiehen vieden pidon renkailta.

– Seuraavissa ralleissa pitää pysyä erossa ongelmista. En tiedä paljonko oli vauhtini. Olen nähnyt videon onnettomuudesta 300 kertaa. Ja näin sen jo siellä paikalla. Tämä on moottoriurheilua, onnettomuuksia sattuu, päätti Tänak.

FIA:n rallijohtaja belgialainen Yves Matton vahvisti Gapissa, että hybridi teknologia tulee rallin kuninkuusluokkaan vuoden 2022 alusta.

– Sääntöjen vahvistaminen on maaliskuussa, seuraavassa autourheilun maailmanneuvoston kokouksessa. Kaikille tulee sama standardoitu hybridi-paketti aina ohjelmistoa myöten. Toimittaja on kilpailutettu viime joulukuussa. Ja 2022-2025 kaudet ajetaan tällä, uuden sukupolven WRC:llä, selvitti Matton paljon puhetta herättänyttä sääntömuutosta.

Lisää aiheesta

M-Sportin Fordeja omana tallinaan ajattava Malcolm Wilson ottaa tiedon sääntömuutoksesta rauhallisesti.

– On selvää, että meidän täytyy mennä hybridiin. Nyt säännöt tulevat menemään niin, että se on sama kaikille. Ei niin, että kilpaillaan siitä, kenellä on suurin budjetti vaan siitä, kenellä on nopein auto, sanoo Wilson.

Pitkällä aikavälillä FIA:lla ja sarjapromoottorilla on tavoite kasvattaa MM-rallien lukumäärä 16 osakilpailuun. Ja lisätä kaukoralleja Euroopan ulkopuolella. Ajatus ei saa Wilsonilta varauksetonta tukea.

– Rallien lisääminen ja etenkin merentakaisten kisojen lisääminen on kustannuskysymys. Jos kulut lisääntyvät ja rahoitusmalli pysyy nykyisellään – talleille osallistuminen tulee vaikeammaksi. Rallien määrä voi olla maksimissaan 14 kappaletta, lausui Wilson.

Toyotan tallipomo Tommi Mäkinen on Wilsonin kanssa samoilla linjoilla.

– Promoottori haluaa lisätä kisoja. Siitä tulee erittäin vaikea yhtälö – lisätään kisoja ja lisätään kuluja. Kyllä 12 laadukasta, täynnä äksöniä olevaa rallia riittäisi. Pitää muistaa rallin ”endurance” (kestävyys) luonne. Ei tätä voi muuttaa Formula 1:n muottiin, linjaa Mäkinen.

Tällä kaudella MM-sarjassa ajetaan 13 rallia, kun Chile on peruutettu kalenterista.

– Meillä on nyt töissä 200 henkilöä. Kyllä 16 rallia tarkoittaisi varsin huomattavaa henkilöstön lisäystä ja vaikuttaisi kuluihin olennaisesti.

Matton on tietoinen tiimipäälliköiden kannoista.

– Meillä on työryhmissä työskennelty tiiviisti. Hybridi ratkaisu ei malliltaan ole mitenkään dramaattisesti kalliimpi. Tiimit eivät tässä ratkaisussa tarvitse uusia ulkopuolisia insinöörejä tiimeihinsä sen takia. Autot tulevat olemaan muotoilultaan ja fiilikseltään hyvin samanlaisia kuin ne nyt ovat, vakuuttaa Matton.

– Rallin strateginen suunnittelu lähtee 16 kisasta. Mutta ratkaisu kulujen pysäyttämisestä 14 kisan tasolle vaatii työtä. Useita keskusteluja on menossa uusien ralliin mukaan tulevien autonvalmistajien kanssa. Palaute on ollut myönteistä, trendi on oikea, vakuuttaa Matton.

Lisäksi Matton paljastaa, että FIA tekee taustatyötä ja tutkimusta jatkuvasti selvittääkseen autourheilussa kokonaisuudessaan siirtymistä vaihtoehtoisiin, ei-fossiilisiin polttoaineisiin.

Monten Carlo rallissa lähtivät kaikki WRC:t lauantain aamulenkille nastat allaan. Jäänuotin osuvuus nousi ratkaisevaksi. Toyotan johtokaksikko vaihtoi sijoitukset, walesilainen Elfyn Evans löi kotiteillään ajaneen Sebastien Ogierin. Evans johti Ogieria 4,8 sekunnilla päivähuollossa. Hyundain Thierry Neuville oli kolmantena 16,6 kärkeen. Esapekka Lappi hyökkäsi viidenneltä tilalta jo iskuetäisyydelle Sebastien Loebistä. Kalle Rovanperä oli turvallisesti kuudentena.

– Yritin ajaa hyvän ajon. Jäänuotti oli kohdallaan niin hyvin kuin se voi sulamisen edetessä olla, kiitteli Evans isänsä Gwyndaf Evansin etuautossa tekemää kelinuottia.

– Oli sulanut jo tosi paljon. Nuotti sano jäätä, mutta sulanut oli jo. Niinpä ajoin riskillä ja ignoorasin kaikki jäämerkinnät. Aurinko on ihmeellinen, selvitti taktiikkaansa Lappi.

Iltapäivän lenkillä ajettiin aamun ek:t uudelleen. Yhdennelletoista erikoiskokeelle kärkiautot ottivat superpehmeät slicksit, sileät renkaat. Vain Lappi otti autoonsa kaksi vararengasta, kärkikilpailijat vain yhdellä pakollisella vararenkaalla ja näin kevyemmällä autolla. Rovanperä otti neljän superpehmeän lisäksi kaksi nastatonta talvirengasta.

Toyotan johtokaksikko starttasi päivän viimeiselle erikoiskokeelle tasatilanteesta. Tuloksissa Ogier oli ykkösenä, koska hänellä oli parempi aika kilpailun ensimmäiseltä erikoiskokeelta.

Lappi nousi viimeisellä jo 14,1 sekunnin neljännestä sijasta ja Loebista. Yhdeksänkertainen maailmanmestari pyörähti vakaatasossa, pysyen kuitenkin tiellä.

Evansin kantti piti myös viimeisen erikoiskokeen. Ogier taipui 4,9 sekuntia hitaampana toiseksi ja Neuville puristi eron Ogieriin vain 1,5 sekuntiin.

Jännittäväksi sunnuntaiksi ralliletka siirtyy Monacoon, josta ajetaan Meri-Alpeilla yhteensä 63,54 erikoiskoekilometriä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE