Politiikka

”Metsurit eivät taatusti maksa omasta pussistaan” – Puuliitto tyrmää kilometrikorvauksiin kajoamisen

Kari Hulkko
Kari Hulkko

Puuliiton hallitus on tyrmistynyt julkisuudessa esiin nousseista kaavailuista, joiden mukaan verovapaat kilometrikorvaukset lakkautettaisiin osana laajaa liikenneuudistusta.

– Se tarkoittaisi kapuloiden lyömistä metsätalouden rattaisiin. Samalla se merkitsisi työntekijöiden aseman heikentämistä. Maan hallitus on kilpailukykysopimuksessa nimenomaan sitoutunut siihen, että työntekijöiden toimeentuloon ei sen enempää kajota, Puuliitto toteaa kannanotossaan.

Liitto muistuttaa, että metsäkoneenkuljettajien ja metsurien on päästävä pitkien taipaleiden takana sijaitseville työmaille. Ilman sitä puuraaka-ainetta ei saada teolliseen tuotantoon.

– Siinä savotassa eivät hallituksen hahmottelemat työsuhdematkaliput auta, vaan metsäpalstoille pääsemiseksi tarvitaan autoa.

Puuliitto varoittaa, että verovapaiden kilometrikorvausten poistaminen merkitsisi väistämättä matkakustannusten korvausten sysäämistä yritysten harteille.

– Metsurit ja metsäkoneenkuljettajat eivät nimittäin varmasti suostu siihen, että julkisen liikenneverkon ulkopuolella olevat päivittäiset ja usein verrattain pitkät työmatkat maksettaisiin omasta pussista.

Siinä savotassa eivät hallituksen hahmottelemat työsuhdematkaliput auta.

Myös kilometrikorvausten verolle laittaminen olisi heikennys, jolla on laajemmat kytkennät sosiaaliturvaan.

– Jos verotus tehtäisiin palkkatulon mukaisesti, leikkautuisi kilometrikorvaus merkittävästi, esimerkiksi 30 prosentilla, Puuliitto laskee.

Liitto uskoo, että tämän seurauksena käynnistyisi varmasti keskustelu siitä, että verotettu kilometrikorvaus pitää ottaa huomioon eläketuloja määriteltäessä ja huomioida sosiaaliturvassa, kuten esimerkiksi ansiosidonnaisessa työttömyysturvassa.

Puuliiton hallitus muistuttaa, että hallitus pyrkii edistämään biotaloutta ja parantamaan teollisuuden toimintaedellytyksiä.

– Kilometrikorvausten lakkauttaminen olisi ristiriidassa näiden tärkeiden elinkeinopoliittisten tavoitteiden kanssa. Uudistamisen tarpeita saattaa liikennepolitiikan saralla hyvinkin olla, mutta kokonaisuutta viilattaessa täytyy olla silmää myös sen osatekijöille.

Puuliitto tähdentää, että metsäkoneenkuljettajat ja metsurit ovat metsätalouden raaka-ainehuollon ja toimivuuden avainammattiryhmät.

– Myös heidän työntekonsa täytyy olla kannattavaa. Heitä ei voi laittaa liikennepolitiikan muutosten maksajiksi.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat