Kotimaa

Mielenterveysseura huolestui empatian vähenemisestä – puuttuu kännykän käyttöön kampanjalla

Älypuhelimen käyttö voi nykyihmisellä riistäytyä käsistä, mikä pahimmillaan voi aiheuttaa vaikeuksia niin työelämässä kuin vapaa-ajalla.

Ystävänpäivän ympärille ajoittuva Mielenterveysseuran “Holy Mobile” -kampanja herättää ihmiset pohtimaan omaa suhdettaan älypuhelimiin, jotta muistaisimme kohdata läheisiämme myös aidosti, läsnäolevasti ja katsoa mobiilin sijaan heitä silmiin.

Kampanjan tavoitteena on herättää ihmisiä huomaamaan mobiililaitteen rooli omassa arjessaan: onko älypuhelin “ryöstänyt” liian suuren ja merkittävän roolin elämässäni tai läheisteni elämässä?

– Voisi yleistää, että älypuhelin on elämässä hyvä renki, mutta huono isäntä. Työelämässä mobiili on monille välttämätön työkalu ja se tarjoaa arkeen monia oivallisia palveluja. Kampanjan kautta toivomme yhä useamman tiedostavan, miten ja missä tilanteissa tartumme mobiiliin, sanoo Suomen Mielenterveysseuran asiantuntija Elina Marjamäki tiedotteessa.

Marjamäki kertoo, että mobiilin käyttöön liittyvät aiheet nousevat yhä useammin puheeksi kasvatusalan ammattilaisten keskuudessa.

– Tällä hetkellä puhutaan paljon mobiilin käytön vaikutuksista keskittymiskykyyn esimerkiksi koulussa tai työpaikalla. Mobiilin äärellä vietettyjen aikojen venyminen vaikuttaa tekevän ihmisestä levottoman, ärtyneen ja epäsosiaalisen. Mobiilin käytön rajoittaminen näyttääkin heijastuvan sosiaalisiin suhteisiin myönteisesti. Tämä on ristiriidassa monien kokemukseen siitä, että jää sosiaalisten kuvioiden ulkopuolelle ilman verkkoyhteyttä ja sosiaalista mediaa.

Mobiilin käytöllä on myös tutkimuksissa havaittu olevan yhteyksiä ahdistuneisuuteen. Arjessa mobiilin käyttö voi aiheuttaa paljon vaaratilanteita, kun ihmiset ovat paikalla, mutta eivät läsnä.

Erityisesti lapsiperheissä tulisi kiinnittää huomiota kännykän rooliin arjessa.

– Teknologiaa ja sosiaalisia suhteita koskevien tutkimusten mukaan empatian määrä vuorovaikutuksessa vähenee, kun puhelin on mukana. Lasten sosiaalisten taitojen oppimisen kannalta on tärkeää, että yhteisestä ajasta voidaan nauttia myös ilman ruutuja.

Kampanja näkyy 11.2.-17.2.2019 suurimpien kaupunkien ulkomainonnassa paikoissa, joissa ihmiset aktiivisimmin kännykkää käyttävät: kaupunkien ydinkeskustoissa, vilkkaimmilla kulkuväylillä sekä liikenteen solmukohdissa.

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Viikon 14 Demokraatti
60 000 - Hallitusohjelman perusta on paraneva työllisyys
Corbynismin kriisi - Brexit rokotti Labouria
Tahtomattaan guru - Petteri Taalas
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Rane Aunimo

Väärin korotettu eli kuinka oikeiston papukaijat pesivät kasvonsa yhdessä yössä eläkeläistenkin ylimmiksi ystäviksi
10.7.2019

Luetuimmat


Uusimmat