Politiikka

Mikko Alatalo varoittaa ”1800-luvun alun raideratkaisusta” — ja mainitsee keravalaiset

Kansanedustaja ja tamperelainen kaupunginvaltuutettu Mikko Alatalo (kesk.) ehdottaa moderneja metrobusseja vaihtoehdoksi Tampereen raitiotielle. Hänen mielestään ratikkapäätöstä tehtäessä on punnittava tarpeellisuus suhteessa todellisiin kustannuksiin.

— Joidenkin poliitikkojen mielestä ratikka pitää saada, maksoi mitä maksoi. Mielestäni veronmaksajien rahoja tulee käyttää vastuullisemmin. Ratikka on hylättävä ja ryhdyttävä selvittämään metrobussivaihtoehtoa.

Alatalo nostaa huolestuttavaksi esimerkiksi raideratkaisusta Länsimetron. Sen kustannukset ovat nousseet 450 miljoonasta eurosta kaikkiaan yli miljardiin euroon, eikä vieläkään ole tietoa, koska metro on valmis.

— Valtio on ilmoittanut, ettei se osallistu kohonneisiin kustannuksiin, vaan lasku siirtyy pääkaupunkiseudun kuntalaisille. Helsingissä matkalippujen hintoja korotetaan, jopa keravalaisten seutulippuja.

Alatalon mielestä on syytä miettiä tarkasti, kannattaako Tampereella valita kallis liikenneratkaisu ja lisätä kaupungin velkaantumista.

— Jos ratikka on niin kannattava kuin nyt väitetään, miksei muodosteta ratikkayhtiötä, johon ratikkaintoilijat voivat sijoittaa omia rahojaan? Näin suurin osa tamperelaisista, joita ratikka ei hyödytä, säästäisi verorahojaan.

Alatalon mukaan bussimetrojen myötä Tampere ottaisi askeleen tulevaisuuteen, eikä palaisi 1800-luvun alkuun raideratkaisulla.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat