Politiikka

Ministeriö haluaa sallia nuorille nopeusrajoitetut autot – sd-kansanedustaja mielissään: ”Mopoautojen turvattomuus suuri ongelma”

lehtikuva / aleksi tuomola
Mopoauto liikenteessä Tampereella. Mopoautoja pidetään turvattomana tapana liikkua niiden heppoisen rakenteen vuoksi.
lehtikuva / aleksi tuomola
Mopoauto liikenteessä Tampereella. Mopoautoja pidetään turvattomana tapana liikkua niiden heppoisen rakenteen vuoksi.
lehtikuva / aleksi tuomola
Mopoauto liikenteessä Tampereella. Mopoautoja pidetään turvattomana tapana liikkua niiden heppoisen rakenteen vuoksi.

Kansanedustaja Katja Taimela (sd.) on mielissään, että hallitus on lähtenyt ratkomaan mopoautoihin liittyviä ongelmia.

– Mopoautojen turvattomuus on suuri ongelma. Olemme eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa saaneet asiasta monia selvityksiä ja johtopäätös on selvä: asialle on tehtävä jotain, Taimela toteaa.

Katja Taimela.

– Meidän on kyettävä mahdollistamaan esimerkiksi maaseudulla liikkuminen myös nuorille mahdollisimman turvallisella ja toisaalta huokealla tavalla niin, etteivät mahdollisuudet ole lompakosta kiinni. Tämä yhtälö ei ole lainkaan yksinkertainen.

Liikenne- ja viestintäministeriö on tuomassa esityksen, joka mahdollistaisi nuorten ajamisen nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla. Tarkoituksena on ministeriön mukaan tarjota mopoautoille vankempi vaihtoehto.

Ministeriön esitys lähtee siitä, että henkilöautot muokattaisiin traktorin ajoneuvoluokkaan T1. Jatkovalmistelussa määritellään nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen maksiminopeus sekä tarkemmat ajoneuvoja ja nopeudenrajoittimia koskevat tekniset vaatimukset. Samoin tarkastellaan sovellettavia ajokorttivaatimuksia.

– Jatkovalmistelussa on varmistettava, ettei painavammista ja tehokkaimmista traktoriautoista tule liikenteeseen suurempi turvallisuusuhka kuin mitä mopoautot ovat nyt. Teknisesti on ratkaistava traktoriautojen nopeusrajoittimien luotettavuus kohtuullisin kustannuksin.

Taimela kuitenkin muistuttaa samalla, että 15-vuotiaan valmiudet toimia liikenteessä eivät ole vielä täysi-ikäisen tasolla.

– Etenkin kun traktoriauton ohjaimiin pääsisi huomattavasti kevyemmällä opetuksella kuin mitä B-ajokorttia varten vaaditaan.

– Oma haasteensa on siinä, että poliisin mahdollisuudet suorittaa liikennevalvontaa, ja puuttua esimerkiksi traktoriautojen virittämiseen, ovat nykyisellä resurssitasolla luvattoman kehnot. Myös kodin valvontavastuuta alaikäisten liikennekäytöksestä olisi kehitettävä. Toivoisinkin että valmistelussa tutkittaisiin näitä mahdollisuuksia mahdollisimman laaja-alaisesti, Taimela päättää.

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Viikon 41 Demokraatti
TIEDUSTELULAIN ABC - Mitä tavallisen ihmisen pitää tietää?
LÄHIÖELÄMÄÄ - Selma Vilhunen teki rosoisen nuoriselokuvan
TARJA HALONEN - YK:n tulisi toimia pienemmällä budjetilla
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat


Uusimmat