Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Ministeriö haluaa sallia nuorille nopeusrajoitetut autot – sd-kansanedustaja mielissään: “Mopoautojen turvattomuus suuri ongelma”

Mopoauto liikenteessä Tampereella. Mopoautoja pidetään turvattomana tapana liikkua niiden heppoisen rakenteen vuoksi.

Kansanedustaja Katja Taimela (sd.) on mielissään, että hallitus on lähtenyt ratkomaan mopoautoihin liittyviä ongelmia.

– Mopoautojen turvattomuus on suuri ongelma. Olemme eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa saaneet asiasta monia selvityksiä ja johtopäätös on selvä: asialle on tehtävä jotain, Taimela toteaa.

Katja Taimela.

– Meidän on kyettävä mahdollistamaan esimerkiksi maaseudulla liikkuminen myös nuorille mahdollisimman turvallisella ja toisaalta huokealla tavalla niin, etteivät mahdollisuudet ole lompakosta kiinni. Tämä yhtälö ei ole lainkaan yksinkertainen.

Liikenne- ja viestintäministeriö on tuomassa esityksen, joka mahdollistaisi nuorten ajamisen nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla. Tarkoituksena on ministeriön mukaan tarjota mopoautoille vankempi vaihtoehto.

Ministeriön esitys lähtee siitä, että henkilöautot muokattaisiin traktorin ajoneuvoluokkaan T1. Jatkovalmistelussa määritellään nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen maksiminopeus sekä tarkemmat ajoneuvoja ja nopeudenrajoittimia koskevat tekniset vaatimukset. Samoin tarkastellaan sovellettavia ajokorttivaatimuksia.

– Jatkovalmistelussa on varmistettava, ettei painavammista ja tehokkaimmista traktoriautoista tule liikenteeseen suurempi turvallisuusuhka kuin mitä mopoautot ovat nyt. Teknisesti on ratkaistava traktoriautojen nopeusrajoittimien luotettavuus kohtuullisin kustannuksin.

Lisää aiheesta

Taimela kuitenkin muistuttaa samalla, että 15-vuotiaan valmiudet toimia liikenteessä eivät ole vielä täysi-ikäisen tasolla.

– Etenkin kun traktoriauton ohjaimiin pääsisi huomattavasti kevyemmällä opetuksella kuin mitä B-ajokorttia varten vaaditaan.

– Oma haasteensa on siinä, että poliisin mahdollisuudet suorittaa liikennevalvontaa, ja puuttua esimerkiksi traktoriautojen virittämiseen, ovat nykyisellä resurssitasolla luvattoman kehnot. Myös kodin valvontavastuuta alaikäisten liikennekäytöksestä olisi kehitettävä. Toivoisinkin että valmistelussa tutkittaisiin näitä mahdollisuuksia mahdollisimman laaja-alaisesti, Taimela päättää.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE