Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Ministeriö perääntymässä suunnitelmista sallia taksitoimintaa liikenneluvatta

Taksiliikennettä vapautetaan maltillisemmin kuin alun perin kaavailtiin. Liikenne- ja viestintäministeriö on pakittamassa suunnitelmistaan sallia pienimuotoinen taksitoiminta ilman liikennelupaa.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan taksin ajaminen vaatii vastakin liikenneluvan ja ajoluvan.

Ministeriössä kaavailtiin mallia, jossa liikennelupaa ei olisi tarvittu, kunhan maksetut korvaukset olisivat jääneet alle 10 000 euron. Lausuntokierroksella uudistuksen epäiltiin kuitenkin lisäävän harmaata taloutta ja heikentävän taksiliikenteen turvallisuutta, minkä takia siitä ollaan luopumassa.

Liikennekaaren ideana on yhdistellä eri liikennemuotoja siten, että samalla matkalipulla voisi käyttää esimerkiksi taksia ja junaa. Julkiselle sektorille uskotaan syntyvän säästöjä, kun kunnat ja Kela pääsisivät tehokkaammin kilpailuttamaan liikennemuotoja.

– Liikennekaari on digitalisaatio-hanke, ja se edellyttää, että eri liikennemuodot ovat tasavertaisessa asemassa, Berner sanoo.

Kokonaisuus on Bernerin mukaan tarkoitus saada eduskuntaan syyskuussa. Henkilökuljetuksista haetaan 10 prosentin säästöjä, jotka tulisivat voimaan jo ensi vuoden alusta.

– Hallitus on yhteisesti sitoutunut näihin säästöihin, Berner sanoo.

Lisää aiheesta

Hän on valmis edistämään liikennekaarta myös kokonaan ilman taksiuudistusta, jos hallituksessa ei synny yhteisymmärrystä taksien määräsääntelyn vapauttamisesta. Hän uskoo, että Taksiliitto suhtautuu myönteisesti liikennekaareen, jos lupamenettelystä pidetään kiinni.

Ministeriö pyrkii edelleen löyhentämään taksien asemapaikkavelvoitetta ja muuttamaan taksien hinnoittelun markkinalähtöiseksi. Määräsääntelystä pitäisi Bernerin mukaan luopua kokonaan.

– Voimme hyväksyä sellaisen ajatuksen, että takseilla on pääsääntöinen asemapaikka. Pääsääntöinen päivystysaika olisi ilmoitettava erikseen.

Taksien hintasääntelystä oltaisiin luopumassa siten, että Liikenteen turvallisuusvirastolle Trafille jätettäisiin oikeus puuttua hinnoitteluun. Tällä hetkellä valtioneuvosto vahvistaa taksimatkan hinnan vuosittain.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE