Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

Monte-skandaali kuivui kokoon: Molemmat Toyotat viivalle

Eilen illalla klo 23.00 Suomen aikaan Monte Carlo rallin tuomaristo julkaisi kilpailuun hyväksyttyjen luettelon. Huolimatta eilisistä esikatsastuksen aikana tulleista tiedoista, tiimin molemmat autot ovat siis mukana.

Kilpailijatallien päälliköt puhuvat kuitenkin ristiriitaisesti mahdollisiin Toyotan luokitteluun liittyvistä ongelmista tai muutostarpeista sääntöjen edellyttämään, tasapuoliseen kilpailun mahdollistavaan kuntoon.

Ranskalaisen Citroenin tallipäällikkö Yves Matton ei tiennyt mitään katsastusongelmista, mutta kertoi jo aiemmin muillekin talleille tiedotetuista poikkeavuuksista.

– Olemme hyväksyneet kaksi Toyotan ”waiveria” (eli erivapautta). Ne heidän pitää muuttaa ennen seuraavaa MM-rallia. Menettely on meidän puolelta ok, sanoi Matton.

Korealaisen Hyundain tallipäällikkö Michel Nandan puolestaan ihmetteli eivätkö säännöt ole kaikille samat.

– Kyllä me olemme aina tehneet kaikki FIA:n vaatimat muutokset. Painotan, me emme ole hyväksyneet mitään poikkeuksia kenellekään. Asia on FIA:n ja kyseisen tallin välinen asia. Olen tietoinen erivapauksista, mutta en tiedä, mitä osia ne koskevat, kommentoi ranskalainen Nandan.

M-Sportin Fordeja ajattavaa, tiimijohtajaa ja omistajaa Malcolm Wilsonia ei tavoitettu kommentteja varten. Myöskään FIA;n WRC-johtaja Jarmo Mahosta ei vielä tavoitettu kommentteja varten.

Lisää aiheesta

Tapauksella on yhtäläisyyksiä vuoden 1999 Ford Focuksen ensiesiintymiseen rallin MM-sarjassa. Tuolloin autojen annettiin niin ikään startata kisaan, vaikka jo shakedownissa tiedettiin, ettei auton vesipumppu ole luokitusten mukainen. Kohtuutonta olisi ollut tuolloinkin evätä starttilupa, katsottiin urheilullinen ratkaisu ensin. Kun skotti Colin McRae kuitenkin ajoi kisassa kolmanneksi, odotti maalissa häntä lopulta kilpailun tuomariston tyly hylkäys. Saman kohtuuden toimeenpanemisesta saattaa nytkin siis olla kysymys.

Kansainvälisen autourheilun, maailman kattojärjestön FIA:n lehdistödelegaatti Hayley Gallagher oli eilen tietämätön menettelystä. Toyota Gazoo Racing ei antanut aiheesta tiedotetta, vaikka lehdistön epäilyt olivat heidän tiedossaan.

Luokituksista eli teknisistä säännöistä päättävä FIA on ennenkin paininut saman ongelman kanssa. Syy siihen on ymmärrettävä. Viimeisten luokitusten, autojen valmistumisen ja ensimmäisen osakilpailun välinen aika liian lyhyt. Muutosten tekeminen on vaikeaa, esimerkiksi Fordille, Hyundaille ja Toyotalle vaihdelaatikoiden toimittavan X-Trackin toimitusaika muutoksille on kuusi viikkoa.

Selvää on etteivät erivapaudet ja urheilu mahdu välttämättä edes samaan virkkeeseen. Se johtuu urheilun luonteesta, jonka kiveen hakattu lähtökohta on tasapuoliset lähtökohdat rehdille kilpailulle. Erivapaudet vievät pois urheiluotsikon alta, kohti leikin määritelmää. Alati muuttuvat säännöt ovatkin urheilun ja spontaanin leikin suurin ero. Päiväkodin säännöilläkin voi toki kilvoitella, mutta juuri tällä erotuksella. Eikä sen viihdearvoa tai markkinointiarvoa voi kukaan kiistää.

Kaikesta huolimatta loistava ja jännittävä MM-rallikausi on edessä. Todella mahdollista on, että maailmanmestaruus ratkeaa vasta kauden viimeisessä osakilpailussa marraskuussa Australiassa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE