Monten dramaattinen lauantai: Latvala pahoittelee – tuomaristo käsittelee

Kuva: Pertti Knuuttila
Monte Carlon rallin pisin, 51,55 kilometrin erikoiskoe 11 koitui Jari-Matti Latvalan kohtaloksi siihen asti suunnitellusti edenneessä rallissa. Kuvassa Latvala ja kartturi saman erikoiskokeen noin viiden kilometrin kohdalla Barcillonetten kylässä.

Monte Carlon rallin lauantai muodostui dramaattiseksi. Kolmen kärki muuttui, paitsi kotirallissaan vahvassa johdossa olevan Sebastien Ogierin kohdalta.

Jari-Matti Latvalan rallin MM-sarjan avauskilpailu päättyi keskeytykseen kolmannelta sijalta.

Harmiton ojaan lipeäminen eskaloitui vasemman etupyörän tukivarren rikkoutumiseen törmäyksessä rumpuun hänen yrittäessä nousta pois veden täyttämästä ojasta.

Latvala hävisi erikoiskokeella 1.54,2 pohja-aikaan ja pysähtyi vaihtamaan autossa mukana olleen tukivarren uuteen. Korjaus onnistui, mutta aikaa siihen kului yli sääntöjen salliman 20 minuutin myöhästymisen.

Tai sitten Latvala vedettiin pois kilpailusta.

Ojassa käynnin yhteydessä Latvala törmäsi katsojaan, joka yritti pelastaa viime tipassa tavaroitaan kilpurin alta. Mies ei loukkaantunut törmäyksessä.

Kilpailun tuomaristo on silti kutsunut Latvalan kuultavakseen vielä lauantai-iltana Monacossa. Epäilys on siis, ettei Latvala ja kartturi Miikka Anttila pysähtyneet riittävän huolellisesti tarkastamaan törmäyksen seurauksia. Se olisi tärkeää, koska kilpa-autossa on hätäpainike, jota painamalla erikoiskoe keskeytetään ja mahdolliset tarvittavat ensiaputoimet voidaan aloittaa viipymättä.

Latvalan kausi alkoi nollakisalla

Myöhään lauantai-iltaan mennessä ei tuomariston päätöstä ollut tiedotettu.

Volkswagenin talli tiedotti olevansa pahoillaan tapahtuneesta. Jari-Matti Latvalaa ei tavoitettu, mutta tiedotteessa hän myös pahoitteli ja selitti mudan tuulilasissa ja vesihöyryn peittäneen näkyvyyden. Hän oli kyllä huomannut edestä pois loikanneen katsojan.

Tämä tarkoittaa, että Latvalan kauden avaus alkoi nollakisalla, koska Montessa ralli2 -sääntö ei ole voimassa viimeiselle päivälle. Muissa MM-sarjan kilpailuissa se on voimassa myös viimeiselle ajopäivälle.

Supersoft ylikuumene ja alkaa sulaa. Mutta heti kun ajaa jään yli, se jäähtyy ja pito on jälleen terävä.

Toiseen kertaan ajettavat erikoiskokeet ovat Montessa toisella vedolla aina hitaampia, koska leikkauksista tielle noussut muta ja kura vievät pidon. Myöskään tänä vuonna kuljettajilla ei ollut valittavana kovan kumiseoksen asvalttirengasta.

Kärkikuskit olivat pääsääntöisesti reitillä superpehmeillä slikseillä. Iltapäivällä lämpötilan noustessa on vaarana, että superpehmeät lämpenevät liikaa ja rengas alkaa huojumaan.

– Supersoft ylikuumene ja alkaa sulaa. Mutta heti kun ajaa jään yli, se jäähtyy ja pito on jälleen terävä, kuvasi Latvala lauantain huollossa pito-ongelmaa. Nämä saattavat selittää tapahtumat 11. erikoiskokeella.

Kisan 12. erikoiskokeella rikkoi puolestaan vahvasti toisessa sijassa kiinni ollut Kris Meeke vaihdelaatikkonsa ulosajossa ja keskeytti.

Lappi ja Suninen ottivat lisää tuntumaa

Suomalaiset nuorukaiset, WRC2-luokan autoilla ajavat Esapekka Lappi ja Teemu Suninen jatkoivat tutustumista Monten vaikeisiin oloihin

– Nyt olin ottanut opikseni eilisen kokemuksista. Paremmin meni. Tosin välillä päästiin tosi kilvanajoon – kuin formuloissa. Ekalla pitkällä pätkällä ohitin neljä autoa, sitten lyhyellä yhden ja toisella pitkällä kilpailija ei huomannut meitä takana, eikä antanut tietä, ennen kuin pökköäsi perään, kuvasi Lappi.

Hän nousi hyvällä ajollaan yleiskilpailun sijalle 13 ja omassa luokassaan sijalle neljä, vain 5,1 sekunnin päähän kolmospaikasta.

Sunisen päivä oli ollut myös opettavainen ja sijoitus nousi jo 15. yleiskilpailussa ja luokassa kuudenneksi.

– Hyvää oppia on tullut, kun on päästy ajamaan kaiken tyypin renkailla kaikenlaisissa olosuhteissa. Suurin oppi on ollut rytmittämisessä, miten tullaan slikseillä jäiseen mutkaan. Toiseksi alkavat nuo jäänuottien salat aukeamaan, kiteytti päivänsä kolme ohitusta tehnyt Suninen.

Kilpailun neljäs suomalainen Max Vatanen saapui Monacoon yötauolle kaksivetoisten luokan toisena.

Sunnuntaina ajetaan päätöspäivä ja vain 45,50 erikoiskilometriä. Mutta siihen sisältyy klassikko, Turinin huipun ylitys. Ja kuten päivä osoitti, kaikkki on mahdollista ennen kuin ruutulippu heilahtaa.

”Ellei tätä tuomita kunnolla, mitä sitten” – Kiuru puuttui Turkin ihmisoikeustilanteeseen Etyjissä

Kansanedustaja Krista Kiuru (sd.) on huolissaan ihmisoikeustilanteesta Euroopassa.

Eri puolilla Eurooppaa on ongelmia oikeusvaltion, tasa-arvon ja sukupuolineutraalisuuden toteuttamisessa sekä erityisen vaikeassa ja haavoittuvaisessa asemassa olevien oikeuksien puolustamisessa. Uhattuna ovat myös sananvapaus ja kokoontumisvapaus Euroopan alueella.

– Ihmisoikeuksien ja oikeusvaltion periaatteiden kunnioittaminen ovat edellytyksiä kansalaisten turvallisuuden takaamiseksi. Etyjillä on vielä paljon tehtävää olemassa olevien ongelmien ja kriisien ratkaisemiseksi, Kiuru totesi puheessaan Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen talvi-istunnossa Itävallan Wienissä perjantaina.

– Turvallisuustilanteen epävakaudesta kertoo hyvin esimerkiksi se, että Venäjä kieltäytyy yhä tunnustamasta ja toimeenpanemasta Minskin tulitaukosopimusta, hän sanoi.

Samalla, kun tunnustetaan Etyjin jäsenmaiden oikeus ja velvollisuus taistella terrorismia vastaan, on myös tunnistettava, että terrorisminvastaisen taistelun varjolla voidaan rikkoa ihmisoikeuksia ja Etyjin yhteisesti jaettuja arvoja.

– Esimerkiksi Turkissa valtava määrä journalisteja ja kansanedustajia on pidätetty, ja kansalaisten ihmisoikeuksia loukattu todella vakavalla tavalla. Etyjin reaktiot ja toimet ovat olleet riittämättömiä tilanteeseen puuttumiseksi. Ellei tätä tuomita kunnolla, mitä sitten, kysyy Kiuru.

Etyjillä on vielä paljon tehtävää olemassa olevien ongelmien ja kriisien ratkaisemiseksi.

Viime kädessä ihmisoikeusloukkauksiin puuttumisessa on Kiurun mukaan kysymys siitä, miten poliittinen järjestelmä pystyy näyttämään toteen, että yhteistyö, neuvotteleminen ja kansainvälinen diplomatia toimivat ja tulosta tulee.

– Kansalaiset eri puolilla Eurooppaa huolehtivat ihmisoikeuksista ja turvallisuudesta ja pelkäävät, saadaanko kriisit ratkaistua. Etyjillä on ratkaiseva rooli näyttää, että kykyä tähän on. Kansalaisten luottamus voidaan menettää, elleivät ihmiset koe, että kansainvälisellä poliittisella diplomatialla tulee tuloksia, jotka todistavat, että epäkohtiin, sortoon ja loukkauksiin puututaan.

Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen talvi-istuntoon (23.–24.2.) osallistuvat Krista Kiurun lisäksi Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen Suomen valtuuskunnasta kansanedustajat Aila Paloniemi (valtuuskunnan puheenjohtaja, kesk.), Kimmo Kivelä (valtuuskunnan varapj., ps.), Ilkka Kanerva (kok.) ja Mika Raatikainen (ps.).

”Finavian yli 30 miljoonan ja vakuutusveron 15 miljoonan tappiot ovat piste” – Suna Kymäläinen: Kuka tästä vastaa?

Politiikka on maratonlaji, jossa pikavoittoja ei tunneta. Politiikassa ei voi vain käväistä, eikä sukeltaa ytimiin perehtymättä ensin sen historiaan, kulttuuriin, toimintatapoihin ja erityisesti itse asiaan. Valtiota ei voi johtaa kuin yritystä. Liika kiire ja hätä johtavat huonoon valmisteluun, joka lopulta pysäyttää kehityksen.

Hätä ja ajatus siitä, että maailma muuttuu tänään, koska tahdon niin, ei toimikaan demokratiassa. Vauhtisokeus on yksi vitsauksista, joihin poliittinen vaikuttaja voi kompastua.

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) totesi heti ministerikautensa aluksi, että on vain käymässä politiikassa. On vaikea arvioida, miten paljon hän söi tuolla todistuksellaan vaikutusmahdollisuuksiaan ja uskottavuuttaan, mutta kovin ovat laihanlaiset tulokset ja demokratialle vieraita hänen toimintamallinsa. Lista on pitkä. Ja turhakin valmistelu maksaa.

Liikennepoliitikkona on tässä vauhdissa kyyti huimannut. Hätäisesti valmisteltuja esityksiä puutteineen on tippunut ja niistä yksi toisensa perään lopulta peruttu. Suunnitelma liikenneväylien yhtiöittämisestä jäätyi ja siirtyi parlamentaariseen työryhmään valmisteltavaksi.

Vene- ja moottoripyöräveroa ei tullut, päinvastoin valtion kassaan tuli 15 miljoonan euron vaje vakuutusveron tuotossa, kun motoristit postivat käytöstä 100 000 pyörää jo ennen kuin esitys ehti edes voimaan!

Eduskunnan täysistunnossa tästä käytettäisiin termiä ”muunneltu totuus”.

Valtionyhtiö Finavian omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä Berner hyväksyi yli 30 miljoonan tappiot veronmaksajien pussista. Hän edesauttoi kanneoikeuden umpeutumisen. Pysäyttäessään prosessin hän siirtyi yritysjohtajamaiseen diktatuuriin ja unohti kenen tehtävää omistajaohjauksesta vastaavana on tekemässä.

Henkilökohtaiset suhteet, kenties vilpitönkin tahto pelastaa prosessiin liittyneet tahot ja muotovirheet johtivat tilanteeseen, jossa ministeri itse oli liemessä polviaan myöden. Ministeri tietenkin kielsi tämän, ”poliittista ohjausta ei ole ollut.” Surullista sinänsä, että myöhemmin muun muassa sähköpostien julkaisujen jäljiltä kävi päivänselväksi, että poliittista ohjausta oli, eikä edes vähän. Eduskunnan täysistunnossa tästä käytettäisiin termiä ”muunneltu totuus”.

Liikennepolitiikkaa kuusi vuotta tehneenä pidän hyvänä, että monet erittäin huonot esitykset ovat kaatuneet. Olen erittäin huolestunut siitä, mihin veroeuromme käytetään. Finavian yli 30 miljoonan ja vakuutusveron 15 miljoonan tappiot ovat piste. Kuka tästä vastaa? Kuinka kauan tämä voidaan hyväksyä?

Keskustelua aiheesta

SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Lain valmistelun tasoa on nostettava konkreettisilla toimilla

Kuva: Jukka-Pekka Flander
Merja Mäkisalo-Ropponen.

Viime aikoina on käyty laajaa julkista keskustelua lainvalmistelun tasosta.

– Menneellä viikolla pääministeri antoi lainvalmistelun tasosta ilmoituksen. SDP korosti keskustelussa, että lainvalmistelulle on annettava riittävät resurssit ja tarpeeksi aikaa. On parempi tehdä kerralla kunnollista. Nykyhallituksen aikana lainvalmistelussa on ollut erityisen paljon huomautettavaa, toteaa SDP:n kansanedustaja Merja mäkisalo-Ropponen tiedotteessaan.

– Lakiesityksistä on myös puuttuneet kokonaan kustannusvaikuttavuusanalyysit ja vaihtoehtoiskustannuslaskelmat. Hallitus on tehnyt monia päätöksiä, jotka todennäköisesti tulevat pitkällä tähtäimellä todella kalliiksi. Välttyisimme turhilta kustannuksilta tulevaisuudessa, jos laskisimme päätösten kustannukset ennen päätöksentekoa.

On parempi tehdä kerralla kunnollista.

Mäkisalo-Ropposen mukaan Itä-Suomen yliopisto aikoo ”onneksi” vastata hallituksen haasteeseen ja käynnistää lainvalmistelijoiden koulutuksen ensimmäisenä yliopistona Suomessa.

– Lainvalmistelijoiden koulutuksen käynnistämisen taustalla on lainvalmistelun laadusta viime aikoina käyty laaja julkinen keskustelu. Uudella opintokokonaisuudella vastataan siihen yhteiskunnalliseen tarpeeseen, jonka muun muassa pääministeri Juha Sipilä on nostanut esille. Hän totesi, että lainvalmistelijan ammattiin ei ole mahdollista opiskella missään oppilaitoksessa.

– On kuitenkin selvää, että jos hallitus ei lisää resursseja ja hidastuttaa aikatauluja, niin hyväkään osaaminen ei auta, sillä liiallinen kiire estää laadukkaan toiminnan. Hallituksen onkin itse otettava lusikka käteen ja tehtävä konkreettisia toimia, jotta lakiesitykset olisivat paremmin valmisteltuja ja niissä olisi paremmin otettu huomioon pitkän aikavälin kustannusvaikutukset, Mäkisalo-Ropponen painottaa.

Rinne ihmettelee Malmi-keskustelua: ”Ei niitä päätöksiä voi peruuttaa”

Kuva: Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne pitää Malmin lentokenttää koskevaa hallituksen keskustelua outona. Hänen mielestään hallitus näyttää peruvan jo Helsingin kaupunginkin päätöksiä.

– Tai hallitus, vai yksin pääministeri Juha Sipilä (kesk.)? En tiedä.

Rinne viittaa siihen, että valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) twiittasi eilen, ettei hallituksessa ole sovittu mitään Malmin lentokenttään liittyen.

– Aika outo tilanne taas kerran.

Rinteen mukaan Jyrki Kataisen (kok.) hallitus päätti vuonna 2014 siirtää alueen hallinnan Helsingille Helsingin kaupungin toiveen mukaisesti. SDP oli silloin hallituksessa.

– Ei niitä päätöksiä voi peruuttaa, Rinne sanoi.

Aika outo tilanne taas kerran.

Tuula Haatainen. (Kuva: Jukka-Pekka Flander)

– Tämä haisee siltä, että tässä tehdään nyt kuntavaalipolitiikkaa, SDP:n helsinkiläinen kansanedustaja ja pormestariehdokas Tuula Haatainen sanoo Helsingin Sanomissa.

– Mutta näin isoilla asioilla ei voi leikkiä, Haatainen korostaa.

Haatainen kysyy HS:ssa,voiko hallitukseen enää luottaa.

– Helsingin pitää pystyä suunnittelemaan rakentamista ja kaavoitusta hallitusti ja suunnitelmallisesti, se ei ole mahdollista tällaisessa tempoilussa, mitä Sipilä on tässä esittänyt. Haluamme tietää, mitä on edessä ja voiko hallitukseen luottaa.

Pääministeri Juha Sipilä tarkensi tänään eduskunnassa, että mistään ei ole sovittu Malmin lentokentän säilyttämisen suhteen. Sipilän mukaan alueen pakkolunastaminen ei käytännössä tule kysymykseen.

Sipilä sanoo, että avaimet asiassa ovat Helsingin kaupunginvaltuuston päättäjillä.

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen (kok.) muistutti tänään kannanotossaan, että valtio on kolme vuotta sitten tehnyt sopimuksen alueen hallinnan siirtämisestä Helsingille. Kokoomusministeri painottaa, että valtion päätöksiin ja sopimuksiin pitää voida luottaa.

Hallitus ei pakkolunasta Malmin lentokenttää – Soini: Mitään esitystä kentästä ei ole

Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) sanoo, että mistään ei ole sovittu Malmin lentokentän säilyttämisen suhteen. Sipilän mukaan alueen pakkolunastaminen ei käytännössä tule kysymykseen.

Hän sanoi eduskunnassa, että avaimet asiassa ovat Helsingin kaupunginvaltuuston päättäjillä. Jos siellä halutaan muutosta tehdä, silloin on Sipilän mukaan mahdollisuus edetä. Sipilän mukaan kaikki on aina mahdollista, niin kauan kun ”kaivinkone on alueella”.

– Jos uusi valtuusto Helsingissä päätyy johonkin toiseen ratkaisuun, niin omalta puoleltani ainakin siihen on valmiutta sitten lähteä tarkastelemaan esimerkiksi vaihtoehtoisia alueita, Sipilä sanoi.

Ulkoministeri Timo Soini (ps.) totesi eduskunnassa kentästä, että mitään esitystä ei ole.

– Hallituksessa keskustalla ja meillä on sellainen kanta, että jos päästään Helsingin kanssa uuteen sopimukseen, niin en näe mitään estettä, etteikö valtio voisi olla mukana esimerkiksi korvaavissa järjestelyissä, Soini sanoi.

Hänen mukaansa perussuomalaiset puolueena ja eduskuntaryhmänä ovat yksiselitteisesti Malmin säilyttämisen kannalla.

Keskustelua aiheesta