Monten dramaattinen lauantai: Latvala pahoittelee – tuomaristo käsittelee

Pertti Knuuttila
Monte Carlon rallin pisin, 51,55 kilometrin erikoiskoe 11 koitui Jari-Matti Latvalan kohtaloksi siihen asti suunnitellusti edenneessä rallissa. Kuvassa Latvala ja kartturi saman erikoiskokeen noin viiden kilometrin kohdalla Barcillonetten kylässä.
Pertti Knuuttila
Monte Carlon rallin pisin, 51,55 kilometrin erikoiskoe 11 koitui Jari-Matti Latvalan kohtaloksi siihen asti suunnitellusti edenneessä rallissa. Kuvassa Latvala ja kartturi saman erikoiskokeen noin viiden kilometrin kohdalla Barcillonetten kylässä.
Pertti Knuuttila
Monte Carlon rallin pisin, 51,55 kilometrin erikoiskoe 11 koitui Jari-Matti Latvalan kohtaloksi siihen asti suunnitellusti edenneessä rallissa. Kuvassa Latvala ja kartturi saman erikoiskokeen noin viiden kilometrin kohdalla Barcillonetten kylässä.

Monte Carlon rallin lauantai muodostui dramaattiseksi. Kolmen kärki muuttui, paitsi kotirallissaan vahvassa johdossa olevan Sebastien Ogierin kohdalta.

Jari-Matti Latvalan rallin MM-sarjan avauskilpailu päättyi keskeytykseen kolmannelta sijalta.

Harmiton ojaan lipeäminen eskaloitui vasemman etupyörän tukivarren rikkoutumiseen törmäyksessä rumpuun hänen yrittäessä nousta pois veden täyttämästä ojasta.

Latvala hävisi erikoiskokeella 1.54,2 pohja-aikaan ja pysähtyi vaihtamaan autossa mukana olleen tukivarren uuteen. Korjaus onnistui, mutta aikaa siihen kului yli sääntöjen salliman 20 minuutin myöhästymisen.

Tai sitten Latvala vedettiin pois kilpailusta.

Ojassa käynnin yhteydessä Latvala törmäsi katsojaan, joka yritti pelastaa viime tipassa tavaroitaan kilpurin alta. Mies ei loukkaantunut törmäyksessä.

Kilpailun tuomaristo on silti kutsunut Latvalan kuultavakseen vielä lauantai-iltana Monacossa. Epäilys on siis, ettei Latvala ja kartturi Miikka Anttila pysähtyneet riittävän huolellisesti tarkastamaan törmäyksen seurauksia. Se olisi tärkeää, koska kilpa-autossa on hätäpainike, jota painamalla erikoiskoe keskeytetään ja mahdolliset tarvittavat ensiaputoimet voidaan aloittaa viipymättä.

Latvalan kausi alkoi nollakisalla

Myöhään lauantai-iltaan mennessä ei tuomariston päätöstä ollut tiedotettu.

Volkswagenin talli tiedotti olevansa pahoillaan tapahtuneesta. Jari-Matti Latvalaa ei tavoitettu, mutta tiedotteessa hän myös pahoitteli ja selitti mudan tuulilasissa ja vesihöyryn peittäneen näkyvyyden. Hän oli kyllä huomannut edestä pois loikanneen katsojan.

Tämä tarkoittaa, että Latvalan kauden avaus alkoi nollakisalla, koska Montessa ralli2 -sääntö ei ole voimassa viimeiselle päivälle. Muissa MM-sarjan kilpailuissa se on voimassa myös viimeiselle ajopäivälle.

Supersoft ylikuumene ja alkaa sulaa. Mutta heti kun ajaa jään yli, se jäähtyy ja pito on jälleen terävä.

Toiseen kertaan ajettavat erikoiskokeet ovat Montessa toisella vedolla aina hitaampia, koska leikkauksista tielle noussut muta ja kura vievät pidon. Myöskään tänä vuonna kuljettajilla ei ollut valittavana kovan kumiseoksen asvalttirengasta.

Kärkikuskit olivat pääsääntöisesti reitillä superpehmeillä slikseillä. Iltapäivällä lämpötilan noustessa on vaarana, että superpehmeät lämpenevät liikaa ja rengas alkaa huojumaan.

– Supersoft ylikuumene ja alkaa sulaa. Mutta heti kun ajaa jään yli, se jäähtyy ja pito on jälleen terävä, kuvasi Latvala lauantain huollossa pito-ongelmaa. Nämä saattavat selittää tapahtumat 11. erikoiskokeella.

Kisan 12. erikoiskokeella rikkoi puolestaan vahvasti toisessa sijassa kiinni ollut Kris Meeke vaihdelaatikkonsa ulosajossa ja keskeytti.

Lappi ja Suninen ottivat lisää tuntumaa

Suomalaiset nuorukaiset, WRC2-luokan autoilla ajavat Esapekka Lappi ja Teemu Suninen jatkoivat tutustumista Monten vaikeisiin oloihin

– Nyt olin ottanut opikseni eilisen kokemuksista. Paremmin meni. Tosin välillä päästiin tosi kilvanajoon – kuin formuloissa. Ekalla pitkällä pätkällä ohitin neljä autoa, sitten lyhyellä yhden ja toisella pitkällä kilpailija ei huomannut meitä takana, eikä antanut tietä, ennen kuin pökköäsi perään, kuvasi Lappi.

Hän nousi hyvällä ajollaan yleiskilpailun sijalle 13 ja omassa luokassaan sijalle neljä, vain 5,1 sekunnin päähän kolmospaikasta.

Sunisen päivä oli ollut myös opettavainen ja sijoitus nousi jo 15. yleiskilpailussa ja luokassa kuudenneksi.

– Hyvää oppia on tullut, kun on päästy ajamaan kaiken tyypin renkailla kaikenlaisissa olosuhteissa. Suurin oppi on ollut rytmittämisessä, miten tullaan slikseillä jäiseen mutkaan. Toiseksi alkavat nuo jäänuottien salat aukeamaan, kiteytti päivänsä kolme ohitusta tehnyt Suninen.

Kilpailun neljäs suomalainen Max Vatanen saapui Monacoon yötauolle kaksivetoisten luokan toisena.

Sunnuntaina ajetaan päätöspäivä ja vain 45,50 erikoiskilometriä. Mutta siihen sisältyy klassikko, Turinin huipun ylitys. Ja kuten päivä osoitti, kaikkki on mahdollista ennen kuin ruutulippu heilahtaa.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat