Kotimaa

Muun muassa ”Masentaako maanantai, eikö jaksa?” oli liikaa: ”Pirin” mainostaminen alaikäisille toi huomautuksen

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen. Lapsille ja nuorille suunnattu Piri-juoman markkinointi oli hyvän tavan vastaista, koska markkinoinnissa hyödynnettiin piri-sanan huumausainetta tarkoittavaa merkityssisältöä. Markkinointi toteutettiin nuorten suosimissa sosiaalisen median kanavissa.

Markkinointi on toteutettu 3AM-yhteisön Facebook-ryhmässä ja Instagram-tilillä sekä tuotteen omalla Facebook-sivulla. Mainoksissa on kuva juomatölkistä, jossa on liekkikuvio. Tölkissä on Piri-tuotenimen alapuolella pienemmällä kirjasinkoolle kirjoitettu teksti ”energy drink chili twist”.

Useimmissa markkinointimateriaaleissa on tuotepakkaus, jossa lukee ”Piri”. Kuvissa on eri tekstejä, kuten ”Piri toimii”, ”Piri tulille” ”Piri vain elämää”, ”Piri jos haluat voittaa hiihtokilpailut”, ”Piri 2000 tykkääjää kiitos!”, ”Piri samoilla silmillä aamuihin”, ”Piri ovimiesten suosikki”, ”Masentaako maanantai, eikö jaksa? Tägää kaverisi joka tarvitsee elämäänsä piriä” ja ”Piri toimii meillä on unelma mutta vielä on matkaa…”.

Neuvoston mukaan ilmaisulla ”piri” voidaan toisaalta viitata huumausaineisiin (amfetamiini), toisaalta chilipitoiseen mausteeseen.

Neuvosto toteaa, että ICC:n säännöt korostavat lapsille ja nuorille kohdistetun markkinoinnin asianmukaisuutta. Lapset ja nuoret ovat kokemattomuutensa ja herkkäuskoisuutensa vuoksi alttiimpia vaikutteille kuin aikuiset. Tämän vuoksi lapsille ja nuorille kohdistetussa markkinoinnissa tulee kunnioittaa myönteistä asennetta, käyttäytymistä ja elämäntapaa.

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Viikon 37 Demokraatti
RUOTSIN VALINTA - Melkein kaikki julistautuivat voittajiksi
VILLE RANTA - Rääväkynä ammentaa suomalaisesta ylivarovaisuudesta
SETÄKUISKAAJA - Jenni Karjalainen kertoo, miten setien kanssa tulla toimeen
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat