Kotimaa

Nousukausi ei tuonutkaan lisää ruumiita maanteille 2017

POHJOIS-KARJALAN POLIISILAITOS
Liikenneonnettomuudet ovat vähentyneet.
POHJOIS-KARJALAN POLIISILAITOS
Liikenneonnettomuudet ovat vähentyneet.
POHJOIS-KARJALAN POLIISILAITOS
Liikenneonnettomuudet ovat vähentyneet.

Tutkijalautakunnat tutkivat 208 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta vuonna 2017. Menehtyneitä oli 226, mikä tarkoittaa 14 prosenttia  edellisvuotta vähemmän. Onnettomuuksien määrä on tutkintahistorian pienin, osoittaa tuore Onnettomuustietoinstituutin ennakkoraportti.

– Hyvä taloustilanne lisää usein liikenteen määrää, joten todennäköisesti myös viime vuonna liikennesuoritteet olivat kasvussa. Tästä huolimatta onnettomuuksien määrä väheni, mitä voidaan pitää hyvänä saavutuksena, toteaa OTIn yhteyspäällikkö Tapio Koisaari.

Vuoteen 2016 nähden henkilöautoilijoiden aiheuttamia onnettomuuksia tapahtui viime vuonna 22 (15 %) vähemmän.

Suistumisonnettomuudet olivat jälleen yleisin onnettomuustyyppi. Niitä oli 74, eli 44 % kaikista kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo- onnettomuuksista. Määrä on varsin tyypillinen verrattaessa aikaisempiin vuosiin. Sen sijaan kohtaamisonnettomuuksia tapahtui vähiten viiteen vuoteen (54).

Kaksipyöräisillä sattui kuolemaan johtaneita onnettomuuksia aiempaa vähemmän. Liikennekäytössä olevien mopojen ja moottoripyörien kanta on pienentynyt viime vuosina.

– Lisäksi kehno kesäsää todennäköisesti piti monet kaksipyöräiset tallissa, jolloin näitä ajoneuvoja oli myös liikkeellä huomattavasti vähemmän, Koisaari arvioi.

Kuolemaan johtaneet pyöräilyonnettomuudet vähenivät huomattavasti, 32 %. Vuonna 2017 kuolemaan johtaneita pyöräilyonnettomuuksia sattui 15, kun edellisvuonna vastaava lukumäärä oli 22. Kuolemaan johtaneissa jalankulku- ja pyöräilyonnettomuuksissa yli 64-vuotiaiden ikäluokka korostuu voimakkaasti. Kehon haurastumisesta johtuen iäkkäät kuolevat törmäyksissä nuoria helpommin.

Turvallisuuskehitys ja huolellinen ajaminen säästävät ihmishenkiä

– Autojen turvallisuuskehitys on ottanut jälleen pienen askeleen eteenpäin. Vuonna 2017 liikennekäytössä olleet henkilöautot olivat hieman edellisvuotta turvallisempia.

Koska passiivisten turvalaitteiden kehitys on nyt jo lähes huipussaan, tulevaisuudessa turvallisuuden parantamisessa tehokkainta on pyrkiä välttämään onnettomuuksien syntyä. Aktiivisen turvatekniikan odotetaan näkyvän selvimmin suistumisonnettomuuksien määrän alenemana”, Tapio Koisaari summaa.

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Viikon 41 Demokraatti
TIEDUSTELULAIN ABC - Mitä tavallisen ihmisen pitää tietää?
LÄHIÖELÄMÄÄ - Selma Vilhunen teki rosoisen nuoriselokuvan
TARJA HALONEN - YK:n tulisi toimia pienemmällä budjetilla
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat


Uusimmat