Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Nuori nainen ratissa, vauva kyydissä – “kohonnut riski ajaa kuolonkolari”

Nuorella naiskuljettajalla vauva kyydissään on kohonnut riski joutua kuolonkolariin. Kuvan autoilla ei ole tekemistä artikkelin kanssa.

Juuri julkaistun tutkimuksen mukaan nuorilla naiskuljettajilla, joilla on alle vuoden ikäinen lapsimatkustaja kyydissä, on kohonnut riski joutua kuolemaan johtavaan liikenneonnettomuuteen, kertoo Helsingin yliopisto.

Iida Maasalon tutkimus tehtiin Helsingin yliopiston liikennetutkimusyksikössä ja siinä tarkasteltiin yhdysvaltalaista aineistoa.

Kohonnut onnettomuusriski voi selittyä osaltaan sillä, että pieni lapsi ajoneuvossa voi häiritä kuljettajaa. Tähän viittaa erityisesti se, että kun ajoneuvossa oli kuljettajan kanssa aikuismatkustaja, kolarointiriski väheni kuljettajien iästä riippumatta. Kun toinen aikuinen pystyy huolehtimaan vauvasta, kuljettaja saa keskittyä ajamiseen.

Pienten lasten kanssa ajaneet olivat myös useammin väsyneitä kuin ilman lasta ajaneet verrokit, mikä lisää liikenneonnettomuuden riskiä.

Vaikka tutkimuksen aineisto viittaa siihen, että erityisesti nuoret kuljettajat ovat riskialttiita ajaessaan vauvan kanssa, kuljettajien ikä ei mahdollisesti ole keskeisin selittävä tekijä, vaan esimerkiksi kuljettajien kokemattomuus tai sosioekonominen tausta voivat selittää tuloksia.

Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu, että lasten kanssa ajavat kuljettajat välttävät riskejä liikenteessä. Kuitenkaan yksikään tutkimus aiemmin ei ole tarkastellut kolaritilaston kautta erityisesti vauvojen kanssa ajavien liikenneonnettomuusriskiä. Tämän tutkimuksen keskeinen havainto on se, että varovaisuudesta huolimatta kuljettajat saattavat altistua riskeille, jos lapsi vie tarkkaavaisuuden liikennetilanteesta.

Tutkimuksen aineistona käytettiin vuosina 1994–2013 Yhdysvalloissa kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia. Tutkimuksessa tarkasteltiin vain naiskuljettajia, sillä yksin vauvan kanssa ajavia mieskuljettajia oli aineistossa hyvin vähän. On kuitenkin todennäköistä, että tulokset eivät kosketa vain naiskuljettajia.

Lisää aiheesta

Tutkimus julkaistiin Accident Analysis and Prevention -tiedelehdessä ja sen avoimesti luettavissa oleva käsikirjoitus on Helsingin yliopiston tutkimustietojärjestelmässä.

Tutkimuksesta vastasi Helsingin yliopiston liikennetutkimusyksikössä väitöskirjaa tekevä Ida Maasalo ohjaajiensa Esko Lehtosen ja Heikki Summalan kanssa.

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE