Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Teatteri ja Tanssi

Nykysirkusarvio: Unenomainen liikematka mielen maisemiin

Salla Hakanpään nykysirkusesityksissä on aina vahva, tarkempia tiukkoja tulkintoja pakeneva tunnelma

Ilma-akrobaatti Salla Hakanpää on lähes koko uransa ajan etsinyt uutta näkökulmaa ja tapaa työskennellä köysien ja liinojen kanssa. Hän on ottanut mukaan veden eri muodoissa ja vienyt akrobatian jopa konkreettisesti veden alle. Hän on myös esiintynyt yhdessä oman varjonsa kanssa. Pitkäaikaisina yhteistyökumppaneina hänellä ovat olleet valo- ja videosuunnittelija Ainu Palmu ja pukusuunnittelija Anne Jämsä.

Nyt tämä kolmikko täydennettynä äänisuunnittelija Joonas Pehrssonilla ja dramaturgi Eira Virekoskella on Reflectors-ryhmänä toteuttanut esityksen nimeltä The Veil Project.

Kaikki ei olekaan sitä miltä näyttää

Hakanpään esityksissä on aina ollut vahva imu ja tarkkoja tulkintoja pakeneva tunnelma. Niin nytkin.

Sen yhtenä tekijänä on uskallus käyttää aikaa. Mitään ei hätiköidä ja sirkukseen olennaisesti kuuluva rakentaminen nivotaan olennaiseksi osaksi esitystä. Hakanpään liikkeet niin maassa kuin köydellä ovat välillä lähes unenomaisen rauhallisia.

NYKYSIRKUS
Kulttuurikeskus Stoa, teatterisali
Reflectors: The Veil Project

Konsepti Ainu Palmu, Salla Hakanpää ja työryhmä-  Dramaturgia Eira Virekoski – Esitys Salla Hakanpää – Valot ja video Ainu Palmu – Lavastus Anne Jämsä ja Ainu Palmu – Puvut Anne Jämsä – Ääni Joonas Pehrsson

Esityksen sisältönä on ihmismielen sisäinen maailma, ajatukset ja tunteet, joita ei ole vielä tietoisesti käsitelty. Mitä ne ovat, on oikeastaan jokaisen katsojan itsensä pääteltävissä. Mukana on ainakin mielikuvia itsestä lapsena, mihin viittaisi Hakanpäälle verhojen sisältä ilmestyvä pikkutytön mekko. Etsintämatka ja omiin ajatuksiin kaivautuminen on kuitenkin tärkeämpää kuin löytäminen.

Teoksen nimen mukaisesti (veil, engl.=huntu, verho) esityksessä on sekä köysiä että ohuita verhoja, mutta miten Hakanpää niitä käyttää, sitä en kerro, jotta en veisi katsojalta yllättymisen nautintoa. Sen voin sanoa, ettei kaikki välttämättä ole sitä miltä se näyttää.

Oman merkityksensä matkaan mielen maisemiin tuovat Palmun luomat kryptiset videot, joita heijastetaan niin verhoihin, köysiin kuin Hakanpään kehoonkin. Vaihtuvat valkoiset kuviot ovat välillä kuin hieroglyfejä ja välillä kuin salaperäisiä nimikirjoituksia.

Myös Pehrssonin luoma äänimaailma on yhtä monitulkintainen. Erilaiset mekaanisesti tuotetut äänet sekä vuorottelevat että sekoittuvat pilkottuihin tavuihin ja sanoihin, joista loppupuolella hetkeksi muodostuu assosiaatiologiikalla etenevä lausejatkumo. Senkin osalta katsojalla on vapaus päättää, onko kyseessä ratkaiseva tulkinta esityksen sisällöstä vai ei.

Jämsän puvustus on väritykseltään yhtä neutraali kuin koko muukin visuaalinen maailma. Ihon värinen asu toimii tietenkin videoiden alustana, mutta samalla se antaa rauhan keskittyä Hakanpään vaativaan ja taitavaan ilma-akrobatiatekniikkaan.

Esityksessä kohtaavat lähes meditatiivisesti keveys ja hauraus, joita ilmentävät verhojen, varjojen ja videokuvien läpinäkyvyys ja aineettomuus sekä ihmisen kehon paino ja ilma-akrobatian vaatima voima ja jännite. Niistä muodostuu The Veil Projectin omalakinen maailman, johon katsoja pääse hetkeksi mukaan.

 

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE