Politiikka
12.4.2017 12:02 ・ Päivitetty: 12.4.2017 12:21
Nyt puhuvat merenkulun työntekijäjärjestöt: Työnantaja yrittää romahduttaa uudet palkat
Suomen maantielauttoja uhkaa työtaistelu 28.4. Uhkaavan lakon syy on ollut tähän saakka julkisuudelta piilossa. Merenkulun työntekijäjärjestöt kertovat yhteisesti nyt, mistä asia kiikastaa.
– Merenkulun työntekijäjärjestöt, Laivanpäällystöliitto, Konepäällystöliitto ja Merimies-Unioni, ovat neuvotelleet jo usean kuukauden ajan Suomen Lauttaliikenne Oy:n ja Suomen Saaristovarustamo Oy:n kanssa uudesta yhdistetystä työehtosopimuksesta, jolla korvattaisiin helmikuun lopussa 2017 päättyneet saariston yhteysaluksia ja maantielauttoja koskevat erilliset työehtosopimukset, järjestöt sanovat yhteisessä tiedotteessaan.
– Neuvotteluissa on päästy varsinaisen työehtosopimuksen osalta pitkälle. Sen sijaan yhteistä näkemystä ei olla saavutettu Suomen Lauttaliikenne Oy:n maantielautoilla noudatettavista uusista takuupalkkataulukoista.
– Suomen Lauttaliikenne Oy:n pyrkimyksenä on ollut saada maantielautoilla aikaan uusien työntekijöiden osalta 20-30 prosentin suuruiset työvoimakustannussäästöt, jotka toteutuisivat käytännössä uusien työntekijöiden palkkoja leikkaamalla. Laivanpäällystöliitto, Konepäällystöliitto ja Merimies-Unioni taas eivät ole olleet valmiita näin mittaviin leikkauksiin, vaan ne ovat esittäneet maltillisempia, pitkän siirtymäjakson aikana toteutuvia säästöjä.
– Jos osapuolet eivät pääse neuvottelutulokseen ennen perjantaita 28.4.2017, Suomen Saaristovarustamo Oy:n yhteysaluksilla ja Suomen Lauttaliikenne Oy:n maantielautoilla alkaa aamulla klo 6 työtaistelu. Se pysäyttäisi yhteysalukset ja maantielautat satamaan ja laituriin.
Mahdollisen työtaistelun aikana tapahtuvista hätä- ja pelastuskuljetuksista sovitaan erikseen, järjestöt kertovat .
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.