Toimituksen kommentit
24.1.2022 08:30 ・ Päivitetty: 24.1.2022 10:17
Nyt testataan arvoja – aluevaltuutetut pääsevät lunastamaan lupauksia puhtaalta pöydältä
Juuri valitut aluevaltuustot pääsevät mielenkiintoiseen rooliin. Ne aloittavat maaliskuun alussa toimikautensa niin sanotusti puhtaalta pöydältä. Suomen historian ensimmäiset aluevaltuutetut luovat mallit valtuustojen tulevalle toiminnalle tälle ja tuleville kausille. Se on varmasti monelle päättäjälle kutkuttava tilanne. He rakentavat uuden toimintamallin kansalaisten arvostamille lähipalveluille.
Onneksi aluevaltuutetuista suuri osa on politiikan tai sosiaali- ja terveydenhuollon kokeneita konkareita. Heille ei tule yllätyksenä, että raha, etenkin sen rajallisuus, määrittelee jatkossa pitkälti aluevaltuustojen toimintamahdollisuuksia.
Aluevaltuustojen toiminta perustuu valtion rahoitukseen. Jokainen alue saa tietyn suuruisen, tarvepohjaiseen arvioon perustuvan summan, joka määräytyy jo laaditun kriteeristön mukaan. Alijäämää hyvinvointialue ei saa tehdä. Tämä tekee valtuutetuista eräänlaisia menopäättäjiä, kun tulopuoleen valtuustot eivät ainakaan toistaiseksi pysty vaikuttamaan. Menoista päättämistä rajaa myös se, että sote-palveluissa ja pelastustoimessa on pitkälti kyse lakisääteisistä tehtävistä.
Edessä on haastavia yhtälöitä – ja yhtälailla haastavaa vaalilupausten lunastamista. Pelkästään parhaillaan menossa olevien julkisen sektorin palkkaneuvottelujen tulos voi vaikuttaa merkittävästi aluevaltuustojen talouteen, sillä ne päättävät sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen henkilöstöstä ja palvelutasosta.
Viimeistään rahan käydessä vähiin alkaa vääntö arvoista ja politiikasta.
Palkat ovat hyvinvointialueiden rahoituksen kannalta merkittävässä roolissa, koska alueiden toiminta on hyvin työvoimavaltaista. Kun esimerkiksi hoiva-alojen työvoimapulaan ynnätään vaikkapa palkankorotukset, hoitohenkilöstön palkkojen harmonisointi ja lisää työvoimaa vaativa hoitajamitoitus – joista mikään ei ole kustannusvaikutuksiltaan niin sanottu kertainvestointi – voi palkkasumma yllättää päättäjät. Se voi vaatia palvelujen priorisointia – ellei valtio tule apuun.
VIIMEISTÄÄN RAHAN käydessä vähiin alkaa vääntö arvoista, aatteista ja politiikasta – siitä, mikä on arkipäivää kaikilla päättämisen tasoilla. Aluevaltuustoissa on ainakin alkuvaiheessa – toimintaa vielä harjoitellessa – vaarana, että valtuutetut voivat sortua kuntapolitikointiin. Vaikka valtuutettujen pitäisi katsoa koko alueen yhteistä etua, voi kiusaus vetää kotikuntaan päin olla suuri. Etenkin, jos pääosa omista äänestäjistä asuu siellä.
Lisää aiheesta
Toinen riski on mahdollinen eduskunnan hallitus-oppositio-asetelman sotkeminen päätöksentekoon. Hyvinvointialue- ja sote-uudistusta kritisoineella ja osin vastustaneella oppositiolla voi eduskuntavaalien lähestyessä olla halu kaataa aluevaltuustojen mahdolliset valuviat hallituksen niskaan. Ja mahdollisesti myös rakentaa alueilla mielikuvaa epäonnistuneesta uudistuksesta.
Tämä olisi varsinainen karhunpalvelus demokratialle.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.