Nyt tulivat tilastot verovilppivihjeistä – ”Naapurikateus ei näy”

Verohallinnon sähköinen vihjetietolomake on ollut käytössä vuoden ajan, ja vihjeitä on tullut tasaisesti eri puolilta Suomea yhteensä yli 10 000, kertoo Verohallinto.

Kansalaisten antamat vihjeet ovat olleet hyödyllisiä verovalvonnan taustatietona. Vihjeitä ole annettu kiusaamistarkoituksella. Vihjeet koskivat noin 9 500 yritystä tai henkilöä, ja samasta tahosta on voinut tulla useita vihjeitä.

Verovilppivihjeitä tuli eniten Helsingistä, Tampereelta ja Vantaalta. Pienistä kaupungeista ja maaseutukunnista Verohallinto on saanut vihjeitä muutamasta kappaleesta muutamaan kymmeneen.

Ilmoitetuissa vihjetiedoissa samat epäilyksen aiheet ja toimialat jakautuivat tasaisesti ympäri vuoden ja maan. Vihjeistä puolet koski yhtiömuotoisia yrityksiä ja yhdistyksiä, yksi neljäsosa liikkeen- ja ammatinharjoittajia ja yksi neljäsosa maa- ja metsätalouden harjoittajia.

Henkilöihin kohdistuvat vihjeet painottuivat palkka- ja vuokratuloihin sekä netin välityksellä tapahtuvaan tavaroiden ja palveluiden myyntiin.

– Loppuvuodesta saapuneiden vihjeiden osalta on selkeästi nähtävissä, että nettimyynnistä tehtävät vihjeet ovat kasvussa, erityisesti kauneudenhoitoalalta ja käytettyjen autojen kaupasta. Monessa vihjeessä epäillään nettimyynnin olevan niin laajaa, että sitä tulisi käsitellä elinkeinotoimintana, tarkastuspäällikkö Heimo Säkkinen Verohallinnosta kertoo.

Sähköinen lomake otettiin käyttöön tammikuussa 2015. Sen jälkeen Verohallintoon on tullut vihjetietoja reilusti enemmän kuin mitä osattiin ennakoida.

– Myös kiinnostus oman paikkakunnan osalta annettuihin verovilppivihjeisiin on yllättänyt meidät, Säkkinen kertoo.

Verohallinnon mukaan suomalaisten tavoitteena ei ole tuottaa harmia vilppiepäilyjä ilmoittaessaan.

– Niin sanottu naapurikateus ei vihjeissä näy. Valtaosa koskee havaintoja, joihin vihjeen antaja on henkilökohtaisesti törmännyt asioidessaan yrityksen kanssa, Säkkinen kertoo.

Kaikkiaan 1213 kohteessa, josta Verohallinto sai vihjeen, harkittiin verotarkastuksen aloittamista. Lisäksi 426 tapauksessa harkittiin kuitin tarjoamisvelvollisuuden tarkastusta. Usein toimenpiteeksi riittää, että asiakasta ohjataan verotusasioiden hoitamisessa, jolloin ne hoituvat jatkossa oikein.

– Vuoden kokemuksella voimme todeta, että kansalaisten antamat vihjeet ovat työssämme avuksi, vaikka emme voi kertoa, kuinka moneen tapaukseen juuri vihje on ollut oleellinen tekijä. Verovilppivihje ei kuitenkaan koskaan ole ainoa syy verotarkastuksen aloittamiseen, Säkkinen sanoo.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat