Palkittu politiikan aikakauslehti
39€/4kk

Oikeuslaitos vuorostaan rakennemylläyksessä

Lehtikuva/Jussi Nukari

Oikeuslaitosta on eittämättä tarpeen ajanmukaistaa, kun radikaalina uudistuksena pidetään käräjäoikeuden suullisen näytön videointia hovioikeuskäyttöä varten. Toimintatapojen päivitys on ollut yksi syy laatia uudistusohjelma, jonka oikeusviranomaisten johdosta koostuva neuvottelukunta luovutti eilen oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonille (r.).

Demokraatti.fi

Pakottavin peruste muutoksiin ovat oikeusministeriön hallinnonalan lähivuosien säästövelvoitteet. Noin 30 miljoonan euron rahoitusaukkoa ei tukita  tietotekniikan hyödyntämisellä, vaan toimintaa on tehostettava rakennemuutoksella.    

Tuomioistuinuudistus ei ole helpompi harjoitus kuin puolustusvoimien tai poliisihallinnon mylläys. Oikeuslaitoksen menoista 75 prosenttia on  henkilökuluja. Säästöä ei tule, ellei oikeudenhoito ala sujua olennaisesti nykyistä pienemmällä henkilöstöllä. Väen vähentymisestä seuraa, että juttujen määrä on saatava pienemmäksi eikä tuomioistuimia voi enää kauaa olla 46. Järjestelyt on tehtävä niin, ettei kansalaisten oikeusturva kärsi. Itse asiassa sitä pitäisi parantaa, koska ruuhkautuneissa tuomioistuimissa käsittelyajat venyvät ylipitkiksi.

Menestystä on syytä toivottaa esityksille siirtää tiettyjen asioiden ensivaiheen päätöksenteko tuomioistuimista muualle. Esimerkiksi avioerojen, huostaanottojen ja rattijuopumusten käsittelyyn voi luoda uudet menettelyt. 

Hovi- ja hallinto-oikeuksien vähentäminen on jo eduskunnan päätettävänä. Käräjäoikeudet on ehditty kertaalleen puolittaa ja nyt on haluja jättää jäljelle enää 14. Lähes kaikki sivukansliatkin suljettaisiin ja lautamiehet saattavat siirtyä historiaan. Laamannien palkoissa toki säästetään ja muutakin etua voimavarojen kokoamisesta on. Liian rankka verkon karsinta tietäisi kuitenkin muun muassa todistajille kohtuuttoman pitkiä matkoja, jotka nekin maksaisivat. Lakkautukset saattavat lisäksi heikentää  paikallisten juristipalveluiden saantia. 

Oma lukunsa on yleisten tuomioistuinten ja hallintotuomioistuinten yhdistäminen, minkä korkeimman oikeuden presidentti Pauliine Koskelo tekisi. Riskinä on erityisosaamisen ohentuminen. Hallintotuomioistuimet kontrolloivat julkisen vallankäytön laillisuutta ja antavat oikeussuojaa  yksilöille ja yrityksille. Esimerkiksi verotus ja julkiset hankinnat sekä sosiaali- ja terveysasiat vaativat tuomioistuimilta alan asiantuntemusta. Suhteellisen pienet säästöt eivät riitä perusteeksi purkaa kansainvälisestikin hyväksi arvioitu järjestelmä.  

Ei ihme, että oikeusministeri puhui julkistustilaisuudessa mieluummin kirjoituskoneiden poistamisesta kuin tuomioistuinten karsimisesta. Yhteen oikeuslinjaan siirtymisen ministeri siirtää jatkoselvittelyyn, aivan kuten kuuluu, sillä se edellyttäisi hallitusohjelman kirjausta ja perustuslain muutosta.   

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Palkittu politiikan aikakauslehti
39€/4kk

Huomasitko nämä?

Luetuimmat

Uusimmat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

Tf. chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE