Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

“Olemme takamatkalla esimerkiksi Ruotsiin verrattuna” – Skinnari kiritti hallitusta suomalaisten brändien rakentamiseen ja kehittämiseen

Niin sanotun vapaan kyselytunnin avasi tänään eduskunnassa kansanedustaja Ville Skinnari (sd.).

Eduskunnnan suullisella kyselytunnilla torstaina toimittiin vapaasti ilman varsinaisia ryhmäkysymyksiä.

Edustajat voivat esittää kysymyksiä parhaiksi katsomistaan aiheista jollekin paikalla olevista vastuuministereistä.

Ensimmäisenä puheenvuoron sai suurimman oppositiopuolueen SDP:n kansanedustaja Ville Skinnari. Hän kysyi Suomi-kuvasta.

Skinnari totesi, että Suomessa on tehty sata vuotta työtä Suomi-brändin tunnettavuuden eteen ja kuvan tehostamiseksi.

– Sellaiset nimet kuin Fazer, Paulig, Hartwall ovat tehneet hienoa työtä, hän sanoi.

– Nokia teki aikanaan hienoa työtä matkapuhelimissa. Samoin Finnair. Eli meillä on kansainvälisesti tunnettuja brändejä, mutta olemme takamatkalla esimerkiksi Ruotsiin verrattuna.

Skinnari lisäsi, että kysymys on vientituloista ja koko hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksesta.

Lisää aiheesta

– Kuluttajabrändit luovat samalla maakuvaa joka puolelle maailmaa.

Sitten tuli kysymys:

– Onko hallitus kiinnittänyt huomiota uuden bisnes-Finlandin valmistelun yhteydessä suomalaisten brändien rakentamiseen ja kehittämiseen? Voisimmeko tehdä tätä työtä yhdessä hallituksen ja opposition välillä, jotta seuraavan sadan vuoden päästä olisimme tässäkin asiassa Ruotsia parempia?

Voisimmeko tehdä tätä työtä yhdessä hallituksen ja opposition välillä?

Hallituksen aitiosta nousi vastaamaan elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.).

Lintilän mukaan kysymyksessä nostettiin esiin erittäin tärkeä asia: maabrändi – ja tuotteiden brändäys siinä mukana.

Ministeri kiitti Suomi 100 -toimijoita hyvän Suomi-kuvan rakentamisesta kansainvälisesti.

Tämä on Lintilän mukaan omalta osaltaan edesauttamassa brändikehitystä niin Suomesta kuin suomalaisista tuotteista.

– Kyllä meillä kaikilla – niin oppositiolla kuin hallituksella – on oma velvollisuutemme ja roolimme Suomi-kuvan rakentamisessa ja brändäämisessä, Lintilä sanoi.

Jutun kuva vaihdettu klo 17.02.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE