Politiikka

”Olemme takamatkalla esimerkiksi Ruotsiin verrattuna” – Skinnari kiritti hallitusta suomalaisten brändien rakentamiseen ja kehittämiseen

Lehtikuva / Vesa Moilanen
Niin sanotun vapaan kyselytunnin avasi tänään eduskunnassa kansanedustaja Ville Skinnari (sd.).
Lehtikuva / Vesa Moilanen
Niin sanotun vapaan kyselytunnin avasi tänään eduskunnassa kansanedustaja Ville Skinnari (sd.).
Lehtikuva / Vesa Moilanen
Niin sanotun vapaan kyselytunnin avasi tänään eduskunnassa kansanedustaja Ville Skinnari (sd.).

Eduskunnnan suullisella kyselytunnilla torstaina toimittiin vapaasti ilman varsinaisia ryhmäkysymyksiä.

Edustajat voivat esittää kysymyksiä parhaiksi katsomistaan aiheista jollekin paikalla olevista vastuuministereistä.

Ensimmäisenä puheenvuoron sai suurimman oppositiopuolueen SDP:n kansanedustaja Ville Skinnari. Hän kysyi Suomi-kuvasta.

Skinnari totesi, että Suomessa on tehty sata vuotta työtä Suomi-brändin tunnettavuuden eteen ja kuvan tehostamiseksi.

– Sellaiset nimet kuin Fazer, Paulig, Hartwall ovat tehneet hienoa työtä, hän sanoi.

– Nokia teki aikanaan hienoa työtä matkapuhelimissa. Samoin Finnair. Eli meillä on kansainvälisesti tunnettuja brändejä, mutta olemme takamatkalla esimerkiksi Ruotsiin verrattuna.

Skinnari lisäsi, että kysymys on vientituloista ja koko hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksesta.

– Kuluttajabrändit luovat samalla maakuvaa joka puolelle maailmaa.

Sitten tuli kysymys:

– Onko hallitus kiinnittänyt huomiota uuden bisnes-Finlandin valmistelun yhteydessä suomalaisten brändien rakentamiseen ja kehittämiseen? Voisimmeko tehdä tätä työtä yhdessä hallituksen ja opposition välillä, jotta seuraavan sadan vuoden päästä olisimme tässäkin asiassa Ruotsia parempia?

Voisimmeko tehdä tätä työtä yhdessä hallituksen ja opposition välillä?

Hallituksen aitiosta nousi vastaamaan elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.).

Lintilän mukaan kysymyksessä nostettiin esiin erittäin tärkeä asia: maabrändi – ja tuotteiden brändäys siinä mukana.

Ministeri kiitti Suomi 100 -toimijoita hyvän Suomi-kuvan rakentamisesta kansainvälisesti.

Tämä on Lintilän mukaan omalta osaltaan edesauttamassa brändikehitystä niin Suomesta kuin suomalaisista tuotteista.

– Kyllä meillä kaikilla – niin oppositiolla kuin hallituksella – on oma velvollisuutemme ja roolimme Suomi-kuvan rakentamisessa ja brändäämisessä, Lintilä sanoi.

Jutun kuva vaihdettu klo 17.02.

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Viikon 43 Demokraatti
UUSI DEMOKRAATTI - Poliittinen aikakauslehti
SÄIDEN ARMOILLA - Politiikan tuulet nostavat SDP:tä
MACRON JUPITER - Ranskan Kennedy
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat


Uusimmat