Politiikka

”Ongelma on minulle tuttu työuraltani” – Wallin vaatii vauhtia rautateiden turva- ja opastinlaitteiden digitalisointiin

Jukka-Pekka Flander
SDP:n kansanedustaja Harry Wallin.
Jukka-Pekka Flander
SDP:n kansanedustaja Harry Wallin.
Jukka-Pekka Flander
SDP:n kansanedustaja Harry Wallin.

Kansanedustaja Harry Wallin (sd.) on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen toimenpiteistä digitalisoinnin hyväksi

Wallin toteaa tiedotteessaan, että kaukojunaliikenteen junat ovat myöhästelleet tällä viikolla runsaasti rataverkon järjestelmävikojen, paikalliset häiriötkin järjestelmässä laajenevat rautateillä nopeasti laajalti maahan.

Rataverkon omistavan Liikenneviraston omien tilastojen mukaan joinakin kuukausina puolet kaukoliikenteen myöhästymisistä johtuvat radanpidon häiriöistä. Rataliikennettä ohjaavat ja suojaavat turva- ja opastinlaitteet ovat kymmenien vuosien ikäisiä ja häiriöherkkiä.

– Valitettavasti ongelma on minulle tuttu työuraltani. Toimiessani veturinkuljettajana saavuin junalla monasti aikataulun mukaisesti Tikkurilaan, jonka jälkeen matka Helsinkiin kesti 60 minuuttia, johtuen turvalaiteviasta Pasila-Tikkurilan välillä. Suunnitelma turvalaitteiden uusimisesta digitaaliseksi muiden Euroopan maiden ja Japanin tasolle on valmisteltava pikaisesti, vain näin saadaan parannettua junaliikenteen täsmällisyyttä ja rataverkon kapasiteettia, kertoo Wallin.

Ohjausjärjestelmien kunto vaikuttaa siihen, miten luotettava ja tehokas rataverkomme on.

Tällä vaalikaudella vihdoin ansaitsemansa huomion saanut väyläverkon korjausvelka mielletään usein vain tieliikenteen ongelmaksi, vaikka noin 2,4 miljardin euron korjausvelasta yli miljardi on rataverkolla.

– Rataverkonkin osalta keskustelua käydään usein uusien ratahankkeiden ympärillä tai heikkokuntoisten rataosuuksien parantamisen ympärillä. Kuitenkin ohjausjärjestelmien kunto vaikuttaa siihen, miten luotettava ja tehokas rataverkomme on, Wallin sanoo.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat