Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Onko puhelinliittymäsi hinta vielä kilpailukykyinen? – tutkimus: kilpailutus tuo säästöjä

LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Kukkarostaan tarkan kuluttajan kannattaa säännöllisesti tarkastaa, onko oman puhelinliittymän hinta vielä kilpailukykyinen vai löytyykö muualta parempi tarjous. Laaja kilpailutus laskee myös yleistä hintatasoa.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Puhelinliittymien hintakilpailutus toimii varsin hyvin kuluttajien kannalta, kertovat Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) alustavat tutkimustiedot.

Kilpailuttamisen aiheuttama hintatason yleinen lasku kaventaa hintahajontaa ja hyödyttää näin myös passiivisia kuluttajia, jotka eivät kilpailuta liittymiään.

Tutkimuksen mukaan kilpailutus tuo kuluttajille keskimäärin 24 prosentin säästön, kun verrataan listahintoja ja lopullisia kuluttajien maksamia hintoja sopimusten muuttuessa.

Kilpailuttaminen tuo asiakkaille jonkin verran kustannuksia esimerkiksi uusien sopimusten avausmaksuista ja vaatii vaivannäköä. Kuluttajien pitäisi vertailla hintojen lisäksi liittymien muita ominaisuuksia, kuten datapakettien kokoa ja siirtonopeutta.

HYÖDYKKEIDEN hintaväli muodostuu siitä, kuinka paljon kuluttajat ovat enimmillään valmiita niistä maksamaan ja millä hinnalla minimissään tuottaja on valmis myymään.

-  Hintojen vaihteluun tällä välillä vaikuttaa se, mikä osuus kuluttajista lähtee kilpailuttamaan. Jos kilpailuttajia ei ole ollenkaan, ei yrityksille muodostu kannustinta tarjota alempia hintoja, koska näin ei tavoiteta uusia asiakkaita. Vastaavasti kun kilpailuttajien määrä kasvaa, tuottajalle syntyy kannustin tehdä tarjouksia. Tästä seuraa hintakilpailua ja hintatason laskua, tutkimuspäällikkö Samuli Leppälä Kilpailu- ja kuluttajavirastosta taustoittaa.

Riskinä kuitenkin on, että passiiviset kuluttajat kärsivät hintakilpailusta. Jos he esimerkiksi suosivat erilaisia hyödykkeitä kuin kilpailuttajat, yritys saattaa kompensoida aktiivisten kilpailuttajien saamia tarjouksia nostamalla vähemmän kilpailutettujen liittymien hintoja.

Puhelinliittymissä tämä riski koskee erityisesti vanhempia ikäryhmiä, jotka eivät kilpailuta yhtä paljon kuin muut. Tutkimuksen mukaan 18-24-vuotiaista 83 prosenttia oli vaihtanut sopimusta edellisen kolmen vuoden aikana. Yli 80-vuotiaista näin oli tehnyt 65 prosenttia.

Osa senioreista käytti lisäksi hitaampia liittymiä, joiden kysyntä on muita vähäisempää. Ikäihmisiä koskeva riski ei kuitenkaan toteutunut, sillä heidän maksamansa hinnat eivät juuri poikenneet keskihinnoista.

TEKEILLÄ oleva tutkimus kilpailutuksesta telemarkkinoilla perustuu kuukausittaiseen aineistoon suomalaisten matkapuhelinliittymistä vuosina 2019-2021. Tekijöinä ovat Leppälä, Jan Jääskeläinen, Antti Sieppi ja Anni Väättänen.

-  Pidämme hyvänä asiana sitä, että kilpailutus hyödyttää kuluttajia. On ilahduttavaa, jos Kilpailu- ja kuluttajavirasto on tehnyt tällaisia havaintoja, juristi Emmi Meriranta Kuluttajaliitosta kommentoi.

Kuluttajien etujärjestö ei saa kovin paljon yhteydenottoja telemarkkinoista ja liittymien hinnoista. Meriranta kuitenkin huomauttaa, että Suomen hintataso ei ole halvimpia Euroopassa. Esimerkiksi laajakaistoja koskevissa hintavertailuissa Suomi sijoittuu joissakin kategorioissa yli ja joissakin alle keskiarvon.

-  Suomi suoriutuu hyvin, mutta ei ole parhaita digitalisaation edelläkävijöitä, jos mittarina käytetään edullisia hintoja.

Tarja Repo / STT

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE