Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Talous

OP:n yt-neuvottelut koskevat jopa 6 000 työntekijää – pääjohtaja Ritakallio: “Meillä ei ole mitään käsitystä merkittävistä irtisanomistarpeista”

OP-ryhmä hakee massiivisilla yt-neuvotteluilla sekä ketterämpää toimintamallia että sadan miljoonan euron vuosittaista säästöä. OP:n pääjohtaja Timo Ritakallio ei vielä tiistaina lähtenyt arvioimaan, tuleeko yhtiön väkimäärä vähenemään yt-neuvottelujen seurauksena.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

– Meillä ei ole mitään irtisanomistavoitetta, meillä ei ole mitään käsitystä merkittävistä irtisanomistarpeistakaan.

OP-ryhmä kertoi aloittavansa yt-neuvottelut, jotka koskevat noin 6 000:ta ihmistä sen keskusyhteisökonsernissa. Yt:t eivät koske OP:n osuuspankkeja, Helsingin OP-Kiinteistökeskusta, Pohjola Terveyttä, OP-Eläkekassaa tai OP Yrityspankin Baltian-toimintoja.

OP-ryhmä ostaa paljon työtä ulkoa.

OP-ryhmän keskusyhteisökonsernissa ostetun työn ja oman henkilökunnan kulut ovat vuositasolla vajaa miljardi euroa. Ritakallio uskoo, että säästöistä iso osa syntyy tästä potista. Tällä haavaa kuluista vain runsas 40 prosenttia aiheutuu omasta henkilöstöstä, ja yli puolet on ostetun työvoiman ja ulkoistettujen toimintojen kustannuksia.

Ritakallion mukaan palvelujen ostaminen ulkoa voi olla selvästi kalliimpaa kuin se, että kyseiset ihmiset olisivatkin töissä OP-ryhmässä. Ulkoa on ostettu etenkin toimintojen kehittämiseen ja tietotekniikkaan liittyviä palveluita.

Lisäksi säästöjä haetaan muun muassa keskittymällä ydinliiketoimintoihin. Ritakallion edeltäjän Reijo Karhisen aikana OP teki tuntuvia panostuksia myös perinteisen liiketoiminnan ulkopuolelle, kuten uusiin liikkumisen palveluihin.

Lisää aiheesta

Ritakallio ei kuitenkaan vielä halua ennakoida, mitä toimintoja ei ehkä jatketa.

Tehtävät muuttuvat.

Yt-neuvottelujen tavoitteena on muuttaa sekä OP-ryhmän keskusyhteisökonsernin organisaatiota että sen toimintatapoja. Ajatuksena on valmistautua 2020-luvulle.

– Digitalisaatio muuttaa tehtävänkuvia, mutta tämänhetkisen arvion mukaan näyttää, että muutosvauhti on hitaampi kuin pari, kolme vuotta sitten arvioitiin. Eli asiakaskäyttäytymisen muutos määrää tämän tahdin, Ritakallio sanoi.

– Robotisaatio korvaa perustehtäviä ja suorittavia tehtäviä. Tekoälyn avulla kyetään parantamaan monenlaista palvelua.

Ritakallio arvioi, että tulevaisuudessa töitä riittää esimerkiksi sijoitusneuvontaa tekeville asiantuntijoille.

“Luovat mahdollisuuksia”.

OP:n keskusyhteisökonsernin pääluottamusmies Eija Laurila kertoo, että henkilöstö on suhtautunut yt-neuvottelujen alkuun rauhallisin mielin.

– Ympäristössä tapahtuvat muutokset luovat mahdollisuuksia. Se tarkoittaa toki, että joku tekeminen loppuu, mutta siellä tulee uusia tekemisiä. Siinä ovat opetteleminen, oppiminen ja kouluttaminen niitä avainasioita.

Ilmoitus yt-neuvotteluista ei tullut henkilöstölle yllätyksenä. Tulevia muutoksia pohdittiin myös julkisuudessa alkukeväällä, kun OP:n pääjohtaja vaihtui.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE