Orpo Ylellä: ”Keskeinen ongelma markkinakurin puute” – valtionvarainministereiltä kannanotto Emun kehittämiseen

Lehtikuva / Jussi Nukari

Suomen ja seitsemän muun EU-maan valtiovarainministerit ovat aamulla julkaisseet yhteisen kannanoton Euroopan talous- ja rahaliitto Emun kehittämisestä. Kannanotossa muun muassa korostetaan jäsenmaiden vastuuta omasta taloudestaan.

Emun syventämisessä tulisi valtiovarainministerien mukaan painottaa todellista lisäarvoa, ei kauaskantoista toimivallansiirtoa Euroopan tasolle. Kaavailut muun muassa euroalueen yhteisestä valtiovarainministeristä ovat jakaneet jäsenmaita.

Suomen valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) toteaa kolumnissaan, että Suomen näkökulmasta talous- ja rahaliiton keskeiset ongelmat ovat ylivelkaantuminen ja markkinakurin puute sekä valtioiden ja pankkien välinen kohtalonyhteys. Ylen haastattelussa Orpo sanoo, että markkinakuria halutaan korostaa.

– Pankkiunioni pitää saattaa loppuun ja ottaa käyttöön yhteinen talletussuoja, mutta vasta sitten kun lähtötaso eri maissa ja niiden pankkijärjestelmissä on saatu oikeudenmukaiselle tasolle, Orpo sanoo Ylelle.

Kannanotossa ovat Suomen lisäksi mukana Alankomaiden, Irlannin, Latvian, Liettuan, Ruotsin, Tanskan ja Viron valtiovarainministerit.

Jakoa