Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Pääsevätkö jo 15-vuotiaat hidastetun henkilöauton rattiin? – Kevytautojen salliminen sai hyvää palautetta lausunnonantajilta, vastustustakin löytyy

Reilu puolet lausunnonantajista kannatti kevytautot sallivaa lakiluonnosta, liikenne- ja viestintäministeriö kertoo. 49:stä lausunnonantajasta lakiluonnosta kannatti 26 ja vastusti 13, loput eivät ottaneet kokonaisuuteen selvästi kantaa suuntaan tai toiseen.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Ajoneuvolain ja ajokorttilain muuttamiseen tähtäävä lakiluonnos sallisi ajamisen henkilöautoista muunnetuilla kevytautoilla, joiden suurin sallittu nopeus olisi 45 kilometriä tunnissa. Kevytauton rattiin pääsisivät jo 15-vuotiaat AM-kortilla, jollaisella saa nyt ajaa mopoautoa.

Lakihankkeen tarkoitus on mahdollistaa nuorille uusi liikkumisen muoto, joka olisi kevytrakenteisia mopoautoja turvallisempi Suomen oloissa. Monissa lausunnoissa kevytautoille nähtiin tarvetta varsinkin maaseudulla ja kaupunkien reuna-alueilla, joissa nuorten liikkumista vaikeuttaa julkisen liikenteen vähäisyys.

Lausuntoja antoivat useat liikenteen kanssa työskentelevät tahot, kuten Autoalan keskusliitto, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Poliisihallitus, Helsingin seudun liikennekuntayhtymä ja Onnettomuustietoinstituutti. 18 lausunnonantajista oli yksityishenkilöitä.

Paranisiko turvallisuus oikeasti?

Vastustusta lakiluonnos sai mopo- ja moottoripyöräkauppiailta, joukkoliikenteen edustajilta ja ympäristöministeriöltä.

Niiden mukaan ehdotus muun muassa heikentäisi liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta, totuttaisi nuoria yksityisautoiluun ja vaikeuttaisi Suomen ympäristötavoitteiden saavuttamista.

Lisää aiheesta

Kauppiaiden edustajat mainitsivat, että esitys heikentäisi mopojen ja mopoautojen parissa toimivia yrityksiä.

Niin kannattavissa kuin vastustavissa lausunnoissa tuotiin esille se, että jos kevytauton nopeudenrajoitusta kierretään, sillä pääsee huomattavasti kovempaa kuin viritetylläkään mopoautolla. Poliisihallitus totesi lausunnossaan, että laittomia nopeusvirityksiä tehdään aina vain kehittyneemmillä tekniikoilla, mikä vaikeuttaa valvontaa.

Joissakin lausunnoissa mainittiin, että hidastetunkin henkilöauton ajaminen on vaikeampaa kuin mopoautolla pärryttely, mikä pitäisi ottaa huomioon ajokorttivaatimuksissa. AM-kortin saaminen ei tällä hetkellä vaadi lainkaan pakollista ajo-opetusta.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE