Politiikka

Päättäjien käämit paloivat Länsimetron budjettisotkussa: ”On annettu ymmärtää, että kyse on pienistä viilauksista”

Lehtikuva / Jussi Nukari
Ville Saksi (kuvassa) on valittu uudeksi Länsimetro Oy:n toimitusjohtajaksi. Espoon ja Helsingin päättäjien mielestä toimitusjohtajan vaihtoa olisi pitänyt harkita jo aiemmin.
Lehtikuva / Jussi Nukari
Ville Saksi (kuvassa) on valittu uudeksi Länsimetro Oy:n toimitusjohtajaksi. Espoon ja Helsingin päättäjien mielestä toimitusjohtajan vaihtoa olisi pitänyt harkita jo aiemmin.
Lehtikuva / Jussi Nukari
Ville Saksi (kuvassa) on valittu uudeksi Länsimetro Oy:n toimitusjohtajaksi. Espoon ja Helsingin päättäjien mielestä toimitusjohtajan vaihtoa olisi pitänyt harkita jo aiemmin.

Espoon ja Helsingin päättäjät syyttivät maanantaina kovin sanoin Länsimetro Oy:tä kustannusarvion rankasta ylittämisestä. Kustannusarviota nostettiin 1 186 miljoonaan euroon, minkä vuoksi yhtiö tarvitsee 104 miljoonan korotuksen lainatakauksiin Espoolta ja Helsingiltä.

– Minun mielestäni tämä on täysin kestämätöntä. Siellä on ollut varmasti tietoa pidemmän aikaa, että tämä kustannusylitys tulee olemaan roima, ja siitä huolimatta on annettu ymmärtää, että kyseessä on pienistä virheistä tai pienistä viilauksista, Espoon kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Maria Guzenina (sd.) ihmettelee.

Hänen mukaansa valtuusto on elänyt siinä käsityksessä, että viilausten aiheuttaman viivästymisen kustannukset eivät olisi suuria.

– Nyt selvisi, että ne ovat todella suuret.

Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtajan Tatu Rauhamäen (kok.) mukaan päättäjän usko alkaa loppua, kun kustannusarviota on nostettu toistuvasti ja jokaisen kustannusnousun on vakuutettu olevan viimeinen. Uudesta kustannusarvion nostosta ei ollut minkäänlaista tietoa etukäteen.

– Ei todellakaan. Ei ainakaan päättäjäpuolella ollut minkäänlaista vihjettä, Rauhamäki kertoo.

Espoon kaupunki omistaa Länsimetrosta 85 prosenttia ja Helsingin kaupunki 15 prosenttia.

Länsimetro perustelee kustannusarvion nostoa muun muassa ennakoitua vaikeammilla louhintaurakoilla, rakennusmääräysten vaatimusten muutoksilla ja tilatarpeiden kasvulla. Niihin kuuluvat tekniset tilat, savunpoisto ja esteettömyyden toteuttaminen asemien molemmilla sisäänkäynneillä.

Projektinhallinta on ollut tosi huteralla pohjalla jo pidemmän aikaa.

Myös Länsimetron hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo kertoo, että kustannusylityksen kokoluokka on yllättävä. Hänen mukaansa yhtiö on nyt koettanut arvioida kustannukset sitä taustaa vasten, ettei summaa tarvitse enää lähteä arvailemaan väärin.

Hänen mukaansa Espoon ja Helsingin kaupungeille ei pystytty kertomaan aikaisemmin kustannusarvion ylittymisestä, sillä selvitys valmistui vasta maanantaina.

– Aikaisemmin ei pystytty informoimaan, Isotalo kertoo.

Kustannusylitykseen liittyy metron aikataulun venyminen. Länsimetro Oy ei vieläkään pysty arvioimaan, milloin metro avautuu liikenteelle.

Länsimetro antoi maanantaina potkut toimitusjohtaja Matti Kokkiselle. Uusi toimitusjohtaja on Ville Saksi.

– Mikä tässä Länsimetrossa on isoin ongelma, niin se on johtaminen kautta linjan alusta alkaen, Rauhamäki syyttää.

– Projektinhallinta on ollut tosi huteralla pohjalla jo pidemmän aikaa, Guzenina arvioi.

Guzeninan mukaan toimitusjohtajan vaihtamista olisi pitänyt harkita jo aiemmin. Hänen mukaansa selvitykset, joita Kokkiselta saatiin, olivat hyvin ympäripyöreitä, eivätkä ne täyttäneet myöskään kaupunginvaltuutettujen tiedonsaantioikeutta.

Rauhamäki on samaa mieltä toimitusjohtajan vaihtamisesta. Hän pohtii, olisiko ollut syytä vaihtoon jo aikaisemmin.

– Varmasti on perusteltua hakea uusi voimia toimitusjohtajaksi, hän sanoo.

Espoon ja Helsingin kaupunginvaltuustot joutuvat hyväksymään kustannusten nousun.

– Lisärahan tarve on tosi suuri, joka sinne nyt joudutaan laittamaan. Vaihtoehtojahan ei ole, Guzenina sanoo.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat