Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Painettu lehti pitää pintansa: yhä tärkein tietolähde kuntavaaleissa

Tutkimuksessa kysyttiin, mistä seuraavista medioista aiot hakea tietoa äänestyspäätöksesi taustaksi kuntavaaleissa 2017. Grafiikka (yllä) kertoo tuloksen.

Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet ovat ylivoimaisesti tärkeimmät mediat, kun suomalaiset hakevat tietoa äänestyspäätöksensä tueksi huhtikuun 2017 kuntavaaleihin.

Tämä käy selväksi Sanomalehtien liiton joulukuussa teettämästä tutkimuksesta Kuntavaalimediat 2017.

63 prosenttia aikoo hakea tietoa painetuista sanomalehdistä ja 42 prosenttia painetuista kaupunkilehdistä. Kolmanneksi eniten tietoa haetaan sanomalehtien digitaalisista palveluista (36 %) ja Ylen televisiokanavista (36 %).

Tutkimuksessa oli mukana 21 eri mediaa tai mediaryhmää. Äänestäjät arvioivat hakevansa tietoa keskimäärin 3,4 eri lähteestä.

Sekä kunnallisvaaleissa äänestämisen varmuus että painettujen sanomalehtien merkitys tiedonlähteenä kasvavat äänestäjän ikävuosien lisääntyessä. 55 vuotta täyttäneistä jo lähes 80 prosenttia hakee tukea päätökselleen painetusta sanomalehdestä.

Nuorten äänestäjien tärkein tiedonlähde ovat sanomalehtien digitaaliset palvelut. Äänestämään varmasti tai mahdollisesti aikovista 18–24-vuotiaista 64 prosenttia aikoo hakea tietoa sanomalehtien digitaalisista palveluista. Toiseksi suosituin (42%) on Google.

Myös 25–34-vuotiaiden tärkein tiedonlähde ovat sanomalehtien digitaaliset palvelut. Sen sijaan 35 vuotta täyttäneille ylivoimaisesti tärkein tiedonlähde ovat painetut sanomalehdet.

Lisää aiheesta

Painettujen sanomalehtien merkitys tiedonlähteenä kasvaa äänestäjän ikävuosien lisääntyessä.

Kuntavaaleissa äänestämisen tueksi haetaan tietoa täsmälleen samoista medioista, joista suomalaiset kertovat seuraavansa säännöllisesti asuinkuntansa asioita; painetuista sanomalehdistä ja kaupunkilehdistä.

Kolmannelle sijalle asuinkuntaa koskevassa uutisoinnissa sijoittuvat Ylen televisiokanavat ja neljänneksi sanomalehtien digitaaliset palvelut. 18–24-vuotiaat seuraavat asuinkuntaa koskevia uutisia myös Facebookista. Nuoret nimeävät Facebookin viidenneksi tärkeimmäksi tietolähteeksi tulevissa kuntavaaleissa.

Tutkimuksen tulokset ovat linjassa kevään 2015 eduskuntavaalien jälkeen toteutetun tutkimuksen kanssa. Siinä kysyttiin ehdokkaan valintaan vaikuttanutta mediaa

Painetut sanomalehdet olivat myös tuolloin selkeä ykkönen. Toiseksi tärkeimmät olivat Ylen televisiokanavat, kolmantena Ylen digitaaliset palvelut ja neljäntenä sanomalehtien digitaaliset kanavat.

– Kevään kuntavaaleissa näyttäisi siltä, että sanomalehtien digitaaliset palvelut ovat ottamassa selvän etulyöntiaseman Ylen digipalveluista, Sanomalehtien liiton kuluttaja- ja mediamarkkinoinnin johtaja Sirpa Kirjonen arvioi.

Kuntavaalimediat 2017 -tutkimus toteutettiin osana IRO Researchin 1000 suomalaista -tutkimusta. Tutkimushaastatteluja tehtiin 1 000 kpl. Tilastollinen virhemarginaali on enimmillään +/- 3,1 %-yksikköä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE