Urheilu

Päivä paistoi Puuppolaan: Suomalaiskolmikon huima työnäyte

Lehtikuva
Esapekka Lapin ja kartturi Janne Fermin vauhtia Sardiniassa perjantaina.
Lehtikuva
Esapekka Lapin ja kartturi Janne Fermin vauhtia Sardiniassa perjantaina.
Lehtikuva
Esapekka Lapin ja kartturi Janne Fermin vauhtia Sardiniassa perjantaina.

Perjantaina Sardinian MM-rallin kahdeksan, yhteensä 125 erikoiskoekilometriä oli unohtumatonta suomalaistykitystä. Puuppolan Toyotat kehräsivät erittäin vakuuttavasti Jari-Matti Latvalan, Juho Hännisen ja Esapekka Lapin käsissä. Tosin ei virheittä.

Kolmantena autona reitille startannut Latvala kärsi lähtöpaikasta ennakoidusti, mutta oli päivän päätteeksi kuitenkin hyvin iskuetäisyydellä, kun lähtöjärjestys muutetaan käänteiseksi WRC-autojen osalta.

– Ei aivan suunnitellusti, Latvala tunnusti päivän puolessa välissä 21 sekunnin päässä kärjestä ja kisan kuudentena.

– Iltapäivään olen tyytyväinen. Meillä on iskupaikka lauantaille, hän summasi päivän neljäntenä, vain 9,8 sekunnin päässä kärjestä.

Päivän parasta vauhtia piti punkaharjulainen Hänninen aivan viimeiselle ek:lle asti, jossa pyörähdys ja keulan osuma kaiteeseen vaurioitti keulaa ja aiheutti jäähdyttimen letkun halkeamisen. Jäähdytin säilyi ehjänä.

Silmänräpäyksessä kisa muuttui 48 kilometrin selviytymistaisteluksi huoltoon Algheroon. Hänninen ajoi päivänsä tasaisesti, yhden pohja-ajan ollen toisena, mutta pudoten 38 sekunnin häviöllä kuudenneksi.

Hän ei hyökännyt ja yrittänyt ohittaa iskunvaimentajaongelmista kahdeksannella ek:lla kärsinyttä uusiseelantilaista, Hyundain Hayden Paddonia, vaan tyytyi ajamaan varman päälle.

– Ei mitään erikoista. Karkeimmalla osuudella varoin, olin vähän hermostunut siellä,  Hänninen summasi toiseksi viimeisen pätkän maalissa, kun auto oli vielä ehjä.

– En tiedä vielä tuliko vaurioita moottoriin, hän sanoi mennessään huoltoon.

Juho Hännisen viimeisen pätkän pyörähdys ja nokan kolautus kaiteeseen muotoili Toyotaa uudelleen.

Päivän kovimman suorituksen paukutti Lappi. Hän ajoi uransa ensimmäisen pohja-ajan juuri ennen puolen päivän huoltoa, viidennellä Targun ek:lla.

– Kaiken kaikkiaan tämä tuli hyvin ja ilman kakkosvaihdetta.

– Aamun muilla pätkillä kärsin enemmän kakkosen puutteesta, mutta tällä pätkällä ei ollut kuin neljä kakkosen paikkaa, niin se tuli hyvin, Lappi myhäili.

Hän jatkoi huollon jälkeen lentoaan ajaen kaksi pohja-aikaa lisää.

– Aamulla ajoimme kehitysiskunvaimentimilla, ja nyt vaihdoimme normaaleihin. Tämä toimii paremmin, Lappi selvitti vauhtiaan.

Tosin hän kärsi vasemman etuiskunvaimentimen juuttumisesta toiseksi viimeisellä Tulan ek:lla, ja painotti huolellista ajoa ja auton saamista illan pitkään huoltoon.

– Kyllä se ensimmäinen pohja tuli yllätyksenä. Ei mitään reuhattu, eikä yritetty – päinvastoin yritettiin säästää renkaita, Lappi sanaili.

– Sitten jatkettiin samalla lailla. Tässä on niin hyvä tuo poikittaispito siivillä, että sitä täytyy näköjään vain tuoda suoraan, eikä yhtään sladissa.

Kauhea. Painajainen.

Päivän viides ek oli juuri niin dramaattinen kuin ennakoitiin. Kisaa johtanut Citroenin Kris Meeke ajoi ulos, putosi tuloslistalla lähes kahdeksan minuutin päähän. Keskeytys tuli sitten huoltoon, jossa turvakaarien todettiin vaurioituneen liikaa, jotta jatko olisi ollut mahdollista. Tallin alakuloa lisäsi vielä Craig Breenin keskeytys.

Sardinian rallin kärki on huipputasainen. Viiden kärki mahtui perjantai-iltana alle 15 sekunnin sisään. Seitsemäs, Sebastien Ogier oli 41 sekunnin päässä kärjestä.

– Kauhea. Painajainen. Minulla ei ole pitoa. Melko tylsää, Ogier kiteytti ajonsa ensimmäisenä irtosoralla.

– Eikä huominen ole paljoa parempi, koska ei edessäni ole montaa autoa ennen minua. Tällaista on WRC, MM-sarjaa johtava Ogier pohti perjantain päätteeksi. Tosin iltapäivällä ajettiin kaikki ek:t toiseen kertaan, eli olosuhteet olivat kaikille lähempänä samaa.

Lauantaina teiden luonne muuttuu jouheammiksi ja nopeammaksi. Tänään ajetaan 143 ek-kilometriä. Sekuntikilpailu voitosta on käytännössä täysin auki.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat