Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Elokuva

Pihla Viitala ja Antti Luusuaniemi sortuvat tuhmiin leikkeihin oikein vakavassa melodraamassa

Ilo irti? Pihla Viitala ja Antti Luusuaniemi ovat kriisiin ajautuva aviopari.

Olen toistuvasti ja lukijan kärsivällisyyttä koetellen toistellut arvosteluissani kaipaavani kotimaiseen nykyelokuvaan vakavasti punnittua asiasisältöä pinnallisen hötön kustannuksella. Visa Koiso-Kanttila ottaa kritiikkini niin tosissaan, että panee kaikki henkilönsä potemaan ylitsevuotavaa sieluntuskaa.

Kaiken se kestää (2017) on kahden perheen näennäisen vauhdikasta nousua ja samalla synkeää matalakiitoa seuraava novellielokuva ja melodraama, jossa aikuisten naimisen läiskettä maustaa lasten aluksi viaton sivullisuus. Alkukuvien aikana Antti Luusuaniemen ja Pihla Viitalan esittämä pariskunta panee parastaan ja meri kuohuaa. Olen nähnyt hienovaraisempaakin symboliikkaa.

Koiso-Kanttila ei sorru vähäeleisyyteen jatkossakaan. Jonnekin 1970-luvun lopun tai 80-luvun alun Ouluun sijoittuvan teoksen tapahtumat keriytyvät auki ylemmän keskiluokan hienostolähiössä, missä arkkitehdit ja taiteilijat juhlivat riettaissa illanistujaisissa ja potevat päivisin moraalista krapulaa. Elokuvan näkökulma itsekeskeiseen elämäntyyliin tulee alhaalta ja vähän vierestä: perheiden lapsilta, jotka sijaiskärsijöinä oireilevat vanhempiensa vastuuttomuutta.

Kaikilla henkilöillä on paha olla. Luusuaniemelläkin, vaikka hänen kelmi isähahmonsa kourii vähäpukeisia naisia mielensä mukaan ja esittää perään syytöntä. Viitalan äiti on saamassa tarpeekseen, mutta lopullisen irtioton kynnys on korkealla.

Rankimmin mataa masentunut kuvanveistäjä, joka ei lähes puhua pukahda elokuvan aikana ja kävelee pimeään kellariin. Isoisä Risto Tuorila päätyy lasittunein silmin kiikkustuoliin.

Kiinnostavimmillaan teos on kuvatessaan murrosikäisten poikien kasvukipuja vilpillisten vanhempiensa katveessa. Vaikka heilläkin on aika kurjaa, kuullaan vapauttavaa nauruakin. Kohtauksia vain vaivaa epätasaisuus. Visuaalisesti elokuva on yritteliäs mutta sittenkin tasapaksu. Viitteet modernismiin ja impressionististen tuokiokuvien sipaisut tuottavat hetkittäin iloa.

Jo aiemmissa dokumenteissaan perhesuhteita ja omaa henkilöhistoriaansakin käsitellyttä Koiso-Kanttilaa arvostaa eniten halusta tavoittaa tasoja, joihin useimmat eivät edes pyri. Kaiken se kestää ei ehkä vielä ole se onnistunut yritys tavoitteessa.

ELOKUVA:
Kaiken se kestää
Ohjaus: Visa Koiso-Kanttila
Pääosissa: Antti Luusuaniemi, Pihla Viitala, Tomi Enbuska, Malla Malmivaara, Vili Saarela, Olavi Angervo, Risto Tuorila, Eeva-Maija Haukinen
2017, 82 minuuttia
★★☆☆☆

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE