Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Poliisin valvontakeinot ihmetyttävät – oikeuskansleri pohtii maanantaina, ryhtyykö se asiassa toimiin

Poliisi tarkasti kulkulupia tarkastuspisteellä Uudenmaan ja Varsinais-Suomen rajalla perjantaina.

Poliisi on muuttanut Uudellamaalla toimintaansa siinä, miten se valvoo autoilijoiden liikkumisrajoitusten noudattamista.

Johannes Ijäs

Demokraatti

Tarkoituksena on jatkossa tarkastaa autoilijoita ja kansalaisia muun muassa rekisterinumeroista. Myös kuvauskopterit tulevat valvontavälineiksi ja kameratolppia käytetään hyväksi.

Asia on herättänyt jo nyt melko lailla keskustelua.

Poliisin mukaan toiminnalle löytyy laillinen peruste.

– Olisin taipuvainen siihen tulkintaan, että kun se on rajalla mahdollista, niin kyse on nytkin samasta toiminnasta. Se olisi silloin valmiuslain tuoma tehtävä, jota poliisi voi kohdentaa ihmisiin. On pidettävä huolta siitä, että tarkastuksen perusteet eivät ole lainvastaisia, kuten esimerkiksi syrjiviä, komisario Jarmo Heinonen Helsingin poliisista on sanonut Iltalehdelle.

Poliisin ohella myös Telia on mukana valvonnassa. Se on tiedottanut antaneensa poikkeustilanteeseen räätälöidyn palvelun valtioneuvoston käyttöön kolmeksi kuukaudeksi. Telian paikkatietopalvelu tarjoaa anonymisoitua tietoa ihmisvirtojen liikkeistä viranomaisten päätösten tueksi. Tähän toimintaan ei kuitenkaan poliisi liity millään lailla.

Twitterissäkin niin poliisin kuin valtioneuvoston ja Telian uudet toimet ovat puhuttaneet.

Lisää aiheesta

– Mitäs mieltä tästä maakunnan sisäisen liikenteen “syynäämisestä” ilman uutta soveltamisasetusta? tutkijatohtori Matti Muukkonen kyselee.

Hänelle vastasi kansainvälisen oikeuden ja ihmisoikeuksien professori Martin Scheinin.

– Epäilen laittomaksi. Telia välittää kännyköiden paikkatiedot, ja poliisi sanoo, että jos rajoilla saa niin saa valmiuslain nojalla muuallakin. Eipä saa, jos ei ole raja- tai tullivalvonnasta kyse. Tässä on oman aloitteen paikka, Scheinin sanoi ja liitti keskusteluun oikeuskanslerin ja oikeusasiamiehen.

Helsingin poliisi on itsekin muistuttanut Twitterissä, ettei se liity valtioneuvoston ja Telian yhteistyöhön ja tarkentanut muutoinkin esimerkein sitä, miten se toimii (katso poliisin tviitit tämän jutun alta).

“Ajattelimme vaihtaa pari sanaa.”

Se, onko poliisin toiminta tässä yhteydessä teknisten seurantavälineiden käytössä  kaikilta osin lain mukaista, on oikeuskansleri Tuomas Pöystin mukaan “sinänsä hyvä kysymys”.

– Mutta en käy siihen näin lonkalta vastaamaan, Pöysti sanoo tänään Demokraatille.

Pöystin mukaan tämä asia kuuluu heidän virastossaan lähinnä apulaisoikeuskanslerille, jonka kanssa Pöysti kertoo keskustelevansa asiasta ylihuomenna maanantaina.

– Ajattelimme vaihtaa pari sanaa hänen kanssaan, antaako tämä aihetta omaan aloitteeseen vai ei. 

Oma aloite tarkoittaa käytännössä sitä, että oikeuskansleri voisi käynnistää poliisin toimien lainmukaisuudesta selvityksen. Oma aloite voitaisiin tehdä, jos asiasta ei ole tullut kanteluita. Perjantaihin puoleenpäivään mennessä ei ollut tullut.

– Oma aloite ei edellytä vielä epäilyä, että olisi rikottu lakia, vaan voidaan ryhtyä asiaa silti selvittämään, Pöysti selventää.

Pöystin mukaan kaikilta osin ongelmia ei välttämättä ole.

Kameratolppia  poliisi pystyy käyttämään poliisilain sallimissa tarkoituksissa poliisilain ja poliisin henkilötietojen käsittelystä annetun lain puitteista. Pöysti muistuttaa, että laissa on suhteellisen tiukkoja sääntöjä, missä määrin sellaista oheistietoa voi hyödyntää, joka ei liity rikoksiin.

– Rekisteritietojen käyttö on juridisesti pitkälti sama juttu, poliisilain ja poliisin henkilötietojen käsittelystä annetun lain puitteissa niitä voi hyödyntää. Käytön rajat riippuvat siitä, miten rekisterinumerotietoja tosiasiallisesti prosessoidaan.

Pöysti toteaa, että ilmeisesti kännykän paikkatietojen käytön osalta tullaan lähelle teletunnistetietoasioita. Valtioneuvosto saa siis tiedot Telialta.

– Jos tiedot anonymisoidaan, ne täytyy anonymisoida sillä tavalla, että ei todellakaan ole yksilö siitä tunnistettavissa edes välillisesti. Jos tehdään massavalvontaa, se pitäisi tehdä tiedustelulainsäädännön mukaisilla valtuutuksilla ja edellytyksillä, mutta siitä ei nyt liene kyse. 

– Jos on täysin anonymisoitua tietoa, teleoperaattori voi tilastotietoa toimittaa, mutta täytyy pysyä sähköisen viestinnän yksityisyyden suojaa koskevien normien puitteissa.

Telia on kertonut, että käytössä oleva Telian Crowd Insights -data on anonymisoitua, eikä yksittäisten ihmisten liikkeitä ole mahdollista seurata. Datasta kuitenkin voi päätellä suurten ihmisvirtojen liikkeitä. Tiedot perustuvat siihen, miten päätelaitteet, kuten puhelimet yhdistyvät mobiiliverkkoon eri paikoissa.

 — Halusimme tiedot käyttöömme, jotta voimme seurata hallituksen päätösten vaikuttavuutta. Tietoa käytetään osana johtamista tukevaa kokonaistilannekuvaa, valtioneuvoston turvallisuusjohtaja Ahti Kurvinen sanoi Telian tiedotteessa.

Telia-asia ei käynyt hallituksen pöydällä.

Pöysti pohtii myös, että nyt poliisi voi Uudenmaan ollessa eristettynä antaa luvattomasta liikkumisesta rangaistuksen valmiuslakirikkomuksena. Kyseeseen tulee sakko, mikä ei ole rangaistuksena kovin ankara.

Pöystin mukaan rangaistuksen lievän luonteen takia kovin voimakkaita valvonnan keinoja ei ole lupa käyttää.

– Nämä ovat ne asiat, joita alkuviikosta pohditaan.

Pöysti ei halua ennakkoon puntaroida pohdinnan vakavuuden astetta.

Jos oikeuskanslerin päättäisi oman aloitteensa tehdä, se olisi osoitettu näillä näkymin niin poliisihallitukselle toiminnan ohjauksen ja johtamisen osalta sekä toimintaa toteuttaville poliisin yksiköille sekä liikenneturvallisuuskeskukselle.

Pöysti muistuttaa myös, että poliisin salaisten tiedonhankintakeinojen käyttöä valvoo ensisijaisesti oikeusasiamies.

– Jos tätä lähdetään selvittämään, katsomme kumpi selvittää, oikeusasiamies vai oikeuskanslerinvirasto. Jos olisi kameravalvonnasta vain kyse, se olisi oikeusasiamies, mutta meillä (oikeuskanslerilla) on ollut isompi rooli valmiuslain ja poikkeustilan valvonnassa.

Tuomas Pöysti kertoo, ettei Telian ja valtioneuvoston yhteistyö paikkatietoasioissa ole kulkenut valtioneuvoston istunnon tai hallituksen neuvottelun kautta.

Olisitteko toivonut, että näin olisi toimittu?

– Ehken ala sitä spekuloimaan. Jos on kysysmys lain puitteissa tapahtuvasta viranomaistoiminnasta, ei se välttämättä mitään valtioneuvoston päätöksiä tarvitse, mutta en ota tuohon kantaa. Eihän se valtoneuvoston käsittelyssä, jos ei ole oikeusperusteita, myöskään synny lupa tietojen luovuttamiseen.

Lisäys kello 20.43: Matti Muukkonen on kertonut Twitterissä myöhemmin illalla, että hän on kannellut asiasta oikeusasiamiehelle.

Muukkosen mukaan kantelu koskee “poliisin ilmoitusta laajentaa valvontaa myös Uudenmaan sisälle huolimatta siitä, että soveltamisasetus ei koske käyttöönottoasetuksen ja valmiuslain 118 §:n rajoituksista kuin maakuntarajan ylittämistä”.

– Kun tässä asiassa ilmeisesti on kantelu vireillä toisessa ylimmässä laillisuusvalvojassa niin arvioimme @oikeuskansleri suorittamassa laillisuusvalvonnassa erityisesti valtioneuvoston ja sen ministeriöiden osalta tarpeen selvittää tarkemmin asiaa, yleensä ensimmäisenä toimena, Tuomas Pöysti kirjoitti Twitterissä tämän jälkeen lauantai-iltana.

Uutista täsmennetty maanantaina 6.4. kello 10.40 siltä osin, jotta ei synny kuva, että poliisi liittyisi valtioneuvoston ja Telian yhteistyöhön, jossa Telian paikkatietopalvelu tarjoaa anonymisoitua tietoa ihmisvirtojen liikkeistä. Kuten jutussa  jo aiemminkin kerrottiin, tähän asiaan poliisi ei liity millään tavoin.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE