Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Uutiset

Pormestarit Lauri Lyly ja Jan Vapaavuori: Lentorata koko maan liikennejärjestelmän kannalta kriittinen investointi

Lentorata parantaisi koko pääradan välityskykyä.

Tampereen pormestari Lauri Lyly ja Helsingin pormestari Jan Vapaavuori sekä Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo ja VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson painottavat Lentoradan rakentamisen olevan tärkein lähitulevaisuuden liikenneinvestointitarpeista.

Lentorata mahdollistaa vaihdottoman junayhteyden maakunnista ja nopean yhteyden pääkaupungista Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Lyly, Vapaavuori, Vauramo ja Jansson pitävät välttämättömänä, että Lentorataa ryhdytään konkreettisesti edistämään pikaisella aikataululla.

Nykyisellään hanke ei vielä sisälly kansallisiin tai eurooppalaisiin liikenneinvestointisuunnitelmiin, vaikka Lentoradasta on tehty erilaisia selvityksiä.

– Lentoradalla on suurempi strateginen merkitys koko liikennejärjestelmämme toimivuudelle tulevaisuudessa. Sen positiivinen vaikutus koko maan kasvulle on merkittävä. Se parantaisi myös erityisesti Etelä-Suomen kasvukeskusten kansainvälistä saavutettavuutta, Vapaavuori sanoo.

– Tämä on koko Suomea hyödyttävä hanke. Tarvitsemme kolmannen raiteen Tampereelta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Helsinkiin tukemaan pääradan toimivuutta. Pääradan on oltava toimiva ajatellen koko maan vetovoimaa, matkailua ja kehittymistä työssäkäyntiyhteyksistä teollisuuden ja viennin kuljetuksiin, Lyly painottaa.

Pääradan välityskyky paranisi

Lentorata luo vaihdottoman ja 15–20 minuuttia nopeamman yhteyden lentoasemalle pääradan ja oikoradan suunnista – siis lähes koko maasta. Lentorata vapauttaisi koko pääradan välityskykyä, vähentäisi liikenteen häiriöherkkyyttä ja mahdollistaisi kauko- ja lähiliikennetarjonnan kehittämisen sekä parantaisi maakuntien ja Helsingin seudun kytkentöjä kotimaiseen ja kansainväliseen lentoliikenteeseen.

Pormestarit painottavat, että Lentoradan avulla Suomella on mahdollisuus yhdistää lähivuosikymmeninä etelän suurimmat kaupunkiseudut Helsinki, Tampere ja Turku noin tunnin yhtenäiseen saavutettavuusalueeseen.

Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo korostaa, että lentoliikenne Suomeen on nopeassa kasvussa. Nykyarvioiden mukaan Helsinki-Vantaan kautta Suomeen tulisi muutaman vuoden kuluttua 30 miljoonaa matkustajaa.

– Tavoite pitäisi asettaa kunnianhimoisesti 40 miljoonaan lentomatkustajaan. Voimme kiihdyttää kasvua, jos kehitämme määrätietoisesti infrastruktuuriamme oikeaan suuntaan. Suomi elää matkailubuumia ja meillä on nyt mahdollisuus rakentaa Suomesta todellinen matkailumaa. Helsingin keskustasta nopeasti lentokentälle ja siitä edelleen muualle Suomeen kulkeva Lentorata on välttämätön, kun liikenne kasvaa. Matkustajat odottavat nopeita yhteyksiä ja eri liikennemuotojen sujuvaa yhteistoimintaa, Vauramo korostaa.

Helsinki-Tampere rataosa täynnä

VR Group painottaa, että nykyisellään Suomen rataverkon valtasuoni päärata ja erityisesti Helsinki-Tampere-rataosa on täynnä, eikä junavuoroja ole mahdollista lisätä kysytyimpinä aikoina. VR:n matkustajamäärät Helsinki-Tampere -välillä ovat kasvaneet vuosina 2016-17 yhteensä keskimäärin 21 prosenttia vuoden 2015 määrään verrattuna.

– Uusi suora rata Helsinki-lentoasema-Kerava, eli niin sanottu Lentorata, poistaisi nykyisen pullonkaulan ja mahdollistaisi lisää junia pohjoiseen ja itään. Kriittisen tärkeää on lisätä kapasiteettia Helsingin ja Tampereen välille. Matkustajille radasta olisi paljon hyötyjä: kaukojunat pysähtyisivät lentoasemalla. Näin muodostuisi nopea ja kätevä yhteys ympäri Suomen suoraan Helsinki-Vantaalle ja päinvastoin.

– Lentoradan lisäksi pitää panostaa myös ahtaan Helsingin ratapihan ja Helsinki-Pasila -välin välityskyvyn parantamiseen. Tähän kaavailtu Pisara-rata olisi yksi ratkaisu, jotta kasvavalle junaliikenteelle saadaan tilaa ja mahdollisuuksia”, Jansson jatkaa.

Vuonna 2017 valmistuneen Liikenneviraston ESSI-selvityksen mukaan Lentorata on pääosin maan alle suunniteltu, kaukoliikenteelle suunnattu yhteys Keravan Kytömaan ja Pasilan välille. Rata kulkee lentoaseman terminaalin kautta. Sekä Pääradalta että Oikoradalta tulisi yhteydet Lentoradalle, joten Lentorata toisi vaihdottomat yhteydet maakunnista lentoasemalle. Lentorata poistaisi pääradan pahimmat pullonkaulat ja mahdollistaisi liikennemäärän kasvattamisen edelleen.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE