Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

PS:n Jalonen takseista ja liikennekaaresta: “Kun tehdään kompromissi, jokainen joustaa jossakin”

Hallitus tiedotti ratkaisusta liikennekaari-lakiesitykseen eilen tiistaina keskellä budjetin lähetekeskustelua. Liikennekaaressa muun muassa taksikiintiöistä ja taksien hintasääntelystä luovutaan.

Kun liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) oli huhtikuisessa tiedotustilaisuudessa kertonut haluavansa vapauttaa taksilupien määrän ja kyytien hinnoittelun, perussuomalaisten puheenjohtaja, ulkoministeri Timo Soini (ps.) puuttui peliin blogikirjoituksessaan.

“Nämä ovat ministerin, eivät hallituksen kanta, saati perussuomalaisten kanta. Perussuomalaiset ovat yksiselitteisesti taksilupien vapauttamista vastaan. Emme hyväksy villin lännen meininkiä”, Soini torppasi tuolloin sen koommin yksityiskohtiin menemättä.

Jo tuolloin Berner oli niin ikään ehdottanut, että taksiyrittäjän pitäisi edelleen hakea lupa Trafilta, mutta lupien määrää ei olisi kuitenkaan rajoitettu. Bernerin ennakoima kuvio näyttää nyt olevan toteutumassa.

“Hienosti päästiin eteenpäin.”

Kun liikenne- ja viestintävaliokunnan perussuomalaiselle puheenjohtajalle Ari Jaloselle epäilee yleisellä tasolla, ettei liikennekaari tainnut mennä aivan perussuomalaisten toiveiden mukaan, hän on toista mieltä. Hän sanoo, että kyseessä on aina kompromissi ja liikennekaaressa näkyy vahvimmin perussuomalaisten kädenjälki.

– Taksien lupaperusteisuus pysyy. Se takaa laadun ja turvallisuuden, Jalonen toteaa.

Lisää aiheesta

Jalosen mukaan liikennekaaren syvin osuus on se, että MaaS-palvelu (Mobility as a Service) lähtee toimimaan. MaaS-järjestelmässä eri liikennemuodot toimivat yhdessä. Jalonen kehuu, että liikenneketjun jokainen linkki on vahva.

– Olen tyytyväinen lopputulokseen. Hienosti päästiin eteenpäin. Suomesta tulee joukkoliikenteen edelläkävijä.

Kannatitteko myös määrä- ja hintasäännöstelyn vapauttamista?

– Kun tehdään kompromissi, jokainen joutuu joustamaan jossakin. Tilanne ei ole aina se, mitä ensiksi ajateltiin. Mutta tärkeintä on, että lupaperusteisuus säilyy ja toimii, Jalonen vastaa.

“Hetken aikaahan ihmiset kuvittelevat…”

Taksiliiton lausunnossa keväällä ensisijaiseksi vaihtoehdoksi nousi nykyisen tiukasti säännellyn taksiliikennelain kehittäminen. Vasta toissijainen vaihtoehto oli siirtyminen kaikkia yhtäläisesti kohtelevaan lainsäädäntöön, jos määräsääntelyn jatkaminen ei tule kyseeseen.

Taksiliitossa kuitenkin katsotaan, että nyt tehty esitys noudattelee melko pitkälle heidän toisena vaihtoehtona esittämäänsä markkinaehtoista mallia.

– Vaikka määräsäännelty malli meidän mielestä olisi voinut johtaa parhaaseen tulokseen, kohtuullisen tyytyväisiä voimme olla tähän, Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen sanoo.

Takseilla on 4800 euron autoverohuojennus maaliskuun alusta 2015 jälkeen käyttöön otetuista taksiautoista. Liittoa varmasti kiinnostaa kysymys, miten huojennuksen käy, jos markkinoille tulee paljon lisää autoja.

Koskinen ei usko isoon taksien määrän kasvuun ja siihen, että verohuojennus kaatuisi taksien määrään, vaikka hän sanoo sarkastisesti, että vähennys on uhattuna “aina ja iankkaikkisesti valtiovarainministeriön papereissa”.

– Totta kai alkuun on innokkaita kokeilijoita. Hetken aikaahan ihmiset kuvittelevat, että maailma aukesi ja kaikista meistä tulee taksiyrittäjiä, Taksiliiton toimitusjohtaja lausuu.

Vasta aika näyttää, kuinka paljon alalle syntyy uutta kilpailua ja yritystoimintaa.

“Tilanne muuttuu siihen nähden, mitkä ovat verohuojennuksen edellytykset.”

Ari Jalosen mukaan verovähennysasiaa on pohdittu “pari kertaa matkan varrella”. Hän kuitenkin sanoo, ettei asia kuulu liikenne- ja viestintävaliokunnalle. Jalosen mukaan isoon uudistukseen liittyy monta kysymysmerkkiä ja valiokuntakäsittelyssä puntaroidaan yksityiskohtia.

– En pysty ottamaan kantaa, tuleeko verovähennykseen muutosta. Ne ovat valtiovarainministeriön asia. Tähän hallituksen esitykseen siihen ei esitetä muutosta, osastopäällikkö Olli-Pekka Rantala liikenne- ja viestintäministeriöstä toteaa.

– Ei ole odotettavaa, että yrittäjien määrä räjähdysmäisesti kasvaisi, hän arvioi.

Valtiovarainministeriön vero-osaston neuvottelevan virkamiehen Markus Teräväisen mukaan kukaan ei pysty sanomaan, kuinka paljon taksien määrä nousee. Hän toteaa, ettei tätä ole liikenne- ja viestintäministeriökään pystynyt arvioimaan. Hän sanoo, että verovähennys on poliittinen kysymys ja uskoo asian tulevan pohdittavaksi.

– Siinä mielessä on aivan totta, että se tilanne muuttuu siihen nähden, mitkä ovat olleet verohuojennuksen edellytykset, jos taksiliikenne vapautuu.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE