Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Puhelinmyyntiin on tulossa vuodenvaihteessa merkittävä muutos – “Sääntöjen tiukentaminen on erittäin tervetullutta”

iStock

Suomessa tehtävään puhelinmyyntiin on tulossa vuodenvaihteessa merkittävä muutos, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedotteessaan.

Jatkossa sopimus syntyy puhelinmyynnissä vasta puhelun jälkeen kirjallisesti. Tämä tarkoittaa, että myyjän on erikseen lähetettävä kauppaamastaan palvelusta tai tuotteesta kuluttajalle kirjallinen tarjous. Jos kuluttaja ei hyväksy tarjousta kirjallisesti, sopimus ei ole sitova eikä myyjä saa vaatia siitä esimerkiksi maksua.

Kirjallinen tarjous on lähetettävä vasta puhelun jälkeen eikä sen aikana. Tarjous voidaan lähettää joko sähköisessä tai paperisessa muodossa, kunhan tiedot annetaan pysyvällä tavalla, tiedotteessa sanotaan.

KKV:n mukaan erillinen kirjallinen vahvistus parantaa erityisesti iäkkäiden, sairaiden ja suomen kieltä taitamattomien kuluttajien asemaa puhelinmyynnissä.

-  Sääntöjen tiukentaminen on erittäin tervetullutta. Puhelinmyynti aiheuttaa paljon harmia erityisesti haavoittuville kuluttajille, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo KKV:n tiedotteessa.

-  Harkintarauhan antaminen ehkäisee tapauksia, joissa sopimus syntyy tuputtamisen tai väärinkäsityksen kautta.

UUSI käytäntö puhelinmyynnissä perustuu kuluttajansuojalain muutokseen, joka astuu voimaan tammikuussa. Muutos koskee lähtökohtaisesti kaikkea puhelinmyyntiä. Poikkeuksena on sähköisen viestinnän palveluiden kuten puhelin- ja nettiliittymien puhelinmyynti.

KKV:n erityisasiantuntijan Saija Kivimäen mukaan tämä johtuu siitä, että viestintäpalveluiden myynnissä kuluttajansuoja on jo ennestään turvattu. Asiasta säädetään sähköisen viestinnän palveluista annetussa laissa.

-  (Uutta) kirjallista vahvistusmenettelyä ei ole tarpeen ulottaa sähköisten viestintäpalveluiden puhelinmyyntiin, koska siellä on jo itsestään mekanismi, joka suojaa kuluttajaa, Kivimäki toteaa.

-  Kuluttajalle täytyy samantyyppisesti lähettää sähköisistä viestintäpalveluista kirjallinen sopimus, joka tulee voimaan vasta sitten, kun kuluttaja on hyväksynyt sen.

Eetu Halonen/STT

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE