Uutiset

Raitiotien rakentamisessa alkaa vilkkain työvaihe

Tampereen kaupunki
Tampereella alkaa ratikan vilkkain rakennusvaihe.
Tampereen kaupunki
Tampereella alkaa ratikan vilkkain rakennusvaihe.
Tampereen kaupunki
Tampereella alkaa ratikan vilkkain rakennusvaihe.

Tampereen raitiotien osan 1 (keskusta–Hervanta–Tays) rakentamisessa kuluva vuosi tulee olemaan rakennustöiden vilkkain. Tavoitteena on rakentaa uutta kaksoisraidetta viisi kilometriä. Kaduille tulee lisää kiskoja yhteensä kymmenen kilometriä.

Hämeenkadulla töitä tehdään sekä kadun länsi- että itäpäässä. Varikon talonrakennustyöt Hervannassa alkavat syksyllä. Lisäksi rakennetaan valtaosa tulevista raitiopysäkkialueista sekä suurimpia raitiotiesiltoja Hervannan valtaväylän läheisyydessä.

Tänä vuonna rakennetaan myös mittava määrä raitiotien teknisiä järjestelmiä kuten sähkönsyöttöasemia, turvalaitteita, liikennevaloja, valaistusta, sähköliittymiä ja ajojohtoja.

Rakentaminen vilkastuu maalis-huhtikuussa sitä mukaa kun sää lauhtuu. Kylmän talven myötä maa on routaantunut syvältä, mikä voi hieman vaikuttaa töiden suunniteltuihin aloituksiin.

Bussiliikenne kiertoreiteille

Kiintoraidelaattaa ja kiskoja asennetaan tänä vuonna kaikilla työn alla olevilla kaduilla. Esimerkiksi Sammonkadulla tavoitteena on rakentaa radan kiintoraidelaatta valmiiksi koko Sammonkadun pituudelta. Hämeenkadulla työn alla ovat länsipään korttelit Tuulensuusta Keskustorille ja itäpäässä väli Rautatienkatu-Aleksanterinkatu. Hämeensillan ja Keskustorin välillä siirretään vesihuoltolinjaa.

Hämeenkadun länsipään raitiotietöiden vuoksi joukkoliikenne siirtyy 19. maaliskuuta Hämeenkadulla osittain uudelle reitille idästä lännen suuntaan. Bussit alkavat ajaa Raatihuoneen ohitse, Aleksis Kiven katua pitkin Puutarhakadulle, Hämeenpuistoon ja pääkirjasto Metson edestä Pirkankadulle. Lännestä idän suuntaan eli Tuulensuu–Keskustori-välillä bussit ajavat Hämeenkatua.

Myös Hervannassa bussiliikenne kulkee 19. maaliskuuta alkaen kiertotiejärjestelyin Hervannan valtaväylän kautta. Insinöörinkatu suljetaan osin autoliikenteeltä, ja osittain se muuttuu yksisuuntaiseksi. Taksien paikat siirtyvät Duon kauppakeskuksen edustalta Lindforsinkadulle.

Itsenäisyydenkadulla rautatien alittavassa tunnelissa työt etenevät kevään aikana siten, että liikenne siirtyy huhti-toukokuussa kulkemaan pohjoista tunnelia länteen ja eteläistä tunnelia itään. Loppukesästä työt siirtyvät eteläiseen tunneliaukkoon ja liikenne kulkee silloin pohjoisaukossa molempiin suuntiin.

Uusia raitiotiesiltoja Hervannan valtaväylän varteen

Kuluvan vuoden aikana rakennetaan raitiotien suurimpia siltoja. Kaikkiaan raitiotiehankkeessa muokataan kahdeksaa nykyistä siltaa ja rakennetaan kahdeksan uutta. Raitiotietä varten rakennettavien uusien siltojen yhteispituus on yli 600 metriä. Puolet silloista eli pääasiassa vanhojen siltojen muokkaukset valmistuivat jo viime vuonna.

Raitiotien osalle 1 rakennetaan useita teknisiä järjestelmiä päällysrakenteen eli kiintoraidelaatan ja kiskojen lisäksi. Tänä vuonna toteutetaan radan sähkönsyöttöön liittyviä järjestelmiä, ohjattaviin vaihteisiin tulevia turvalaitteita sekä katujen liikennevaloja, valaistusta ja raitiotien ajojohtoja.

Ratasähköistyksen osalta on aloitettu sähköliittymien ja sähkönsyöttöasemien rakennustyöt Hervannassa ja Hervannan valtaväylän varrella. Raitiotien ensimmäiselle osalle rakennetaan kymmenen sähkönsyöttöasemaa, jotka sovitetaan nykyiseen katuympäristöön. Itsenäisyydenkadulla sähkönsyöttöasema sijoitetaan katualueen alle.

Kustannuksissa pysytty

Tampereen kaupunginvaltuuston hyväksymä raitiotien osan 1 toteutusvaiheen tavoitekustannus oli 219,018 miljoonaa euroa. Toteutusvaiheen aikana hankkeen sisältö on tarkentunut, ja tavoitekustannus on nyt 232,4 miljoonaa euroa.

Töiden valmiusaste on tällä hetkellä 18 prosenttia ja projektiajasta on käytetty noin neljäsosa. Töiden ja kustannusten etenemistä voi seurata kaupungin nettisivuilla.

Raitiotieallianssi on käynnistänyt raitiotien osan 2, (Pyynikintorilta Hiedanrannan kautta Lentävänniemeen) suunnittelun ja tavoitekustannuksen laskennan. Samalla määritetään tavoitekustannus pistoraiteelle Hiedanrannasta Lielahdenkadulle. Tamperee kaupunginhallitus on asettanut tavoitteeksi, että osan 2 rakentamisesta päätetään viimeistään lokakuussa 2020.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat