Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Uutiset

Raitiotien suunnittelu jatkunee Hatanpään valtatielle

Ratikkareitin rakentamista Tampereen linja-autoasemalle saatetaan nopeuttaa.

Tampereen raitiotien suunnittelun jatkamista Hatanpään valtatielle esitetään 23. huhtikuuta kokoontuvalle kaupunginhallitukselle. Aiemmalla kaupunginhallituksen päätöksellä Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien liittymään rakennetaan vaihderisteyksen vaihteet. Nyt esitetään, että raitiotien suunnittelua voitaisiin jatkaa linja-autoasemalle asti.

Tarkoitus on myös selvittää, voisiko Hatanpään valtatien raitiotien aloitusosuuden rakentaa raitiotien ensimmäisessä toteutusvaiheessa siten, että toinen linjoista liikennöisi alusta lähtien Hatanpään valtatielle Pyynikintorin sijaan. Tällöin vältyttäisiin väliaikaisen liikennöintimallin vaatimilta investoinneilta Pyyniniktorilla. Mikäli osan 2 rakentamisen myötä toinen raitiotielinja päättyy Pyynikintorille, on rakennettava pistoraide sekä ylimääräiset vaihteet Pirkankadulle raitiovaunujen kääntymistä varten.

Hatanpään valtatien suunnittelutyö esitetään tilattavaksi aiemman raitiotien osan 1 suunnittelutyön tehneeltä Raitiotieallianssilta. Kyseessä on suunnitelmamuutos, jossa toinen linjoista ohjataan Pyynikintorin sijaan Hatanpään valtatielle.

– Tavoitteenamme on, että koko Tampereen keskusta saataisiin kerralla kuntoon. Nyt selvitämme tällä kehittämisvaiheella, onko tämä mahdollista ja millaisin kustannuksin. Jos rakentaminen onnistuu ensimmäisen vaiheen yhteydessä, saadaan keskusta-alue kerralla kuntoon. Samalla ratikka saataisiin palvelemaan sujuvasti myös linja-autoaseman liikennettä, yrityksiä ja uutta Kansi ja Areena -aluetta, Tampereen pormestari Lauri Lyly sanoo.

Raitiotiejärjestelmän seudullista suunnittelua ollaan aloittamassa aiemman esiselvityksen perusteella. Esiselvityksen mukaan eteläisen, Pirkkalaan jatkuvan linjan rakentamiselle on parhaat edellytykset joukkoliikenteen ja maankäytön kannalta. Muun muassa Viinikanlahden vedenpuhdistamolta vapautuvan alueen maankäytön suunnittelu on alkuvaiheessa.

Kehitysvaihe ja kustannusarvio

Työssä on tarkoitus edetä samalla tavalla kuin muussakin raitiotien suunnittelussa on toimittu. Hatanpään valtatien suunnittelusta alkaisi kehitysvaihe, jossa tehdään katusuunnitelma. Sen perusteella on mahdollista tehdä toteutussuunnitelma ja Raitiotieallianssia sitova tavoitekustannus, minkä perusteella valtuusto voisi päättää osuuden rakentamisesta loppuvuodesta 2019.

Raitiotieallianssi on laatinut Hatanpään valtatien suunnittelusta kehitysvaiheen projektisuunnitelman. Kehitysvaiheen kustannusarvio on 0,8 miljoonaa euroa. Kehitysvaiheen tilaaja on Tampereen Raitiotie Oy, jolle kaupunki maksaa Tampereen Raitiotie Oy:lle vuosittain vastiketta radasta ja siihen välittömästi liittyvästä infrastruktuurista sekä niiden ylläpidosta.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE