Urheilu

Rallitietäjä tietää: Kolmoisvoitto mahdollinen 20 vuoden jälkeen

Pertti Knuuttila
Pieksämäkeläinen Esapekka Lappi starttaa uransa neljänteen MM-ralliin täysiverisellä WRC-autolla, Puuppolan Toyotan kotiralliin. Lapilta voi odottaa jymy-yllätystä.
Pertti Knuuttila
Pieksämäkeläinen Esapekka Lappi starttaa uransa neljänteen MM-ralliin täysiverisellä WRC-autolla, Puuppolan Toyotan kotiralliin. Lapilta voi odottaa jymy-yllätystä.
Pertti Knuuttila
Pieksämäkeläinen Esapekka Lappi starttaa uransa neljänteen MM-ralliin täysiverisellä WRC-autolla, Puuppolan Toyotan kotiralliin. Lapilta voi odottaa jymy-yllätystä.

Rallin tietäjä, asiantuntija ja virittäjävelho Lasse Lampi tietää, miten ralliauto saadaan Jyväskylän MM-ralliin voittokuntoon.

Nyt Toyotalle tietämystään ammentava Lampi myhäilee jälleen vaatimattomana taustalla ja tarkkaillee kolmen suomalaiskuskin Jari-Matti Latvalan, Juho Hännisen ja Esapekka Lapin tekemisiä.

– Kyllä vauhti riittää nyt melko mukavasti. Viimeisen kahden viikon aikana on jälleen menty eteenpäin. Mutta on muistettava, että edelleen ollaan keräämässä kokemusta autolle ja tiimille sekä nyt ensimmäistä kertaa kotikisassa, summaa 66-vuotias Lampi.

Lampi ei ole ensimmäistä kertaa saman yhtälön edessä.

Ensimmäisen kerran hän oli tehdastallin leivissä 1983, kun Audia tehtiin voitto kuntoon Suurajoihin. Sitten oli vuorossa 1989 Mitsubishi, jolla nykyinen tallipäällikkö Tommi Mäkinen voitti rallin viisi kertaa ja ajoi neljään maailmanmestaruuteen. Sitten tie vei Skodalle, jossa WRC2-luokan, nykyinen R5 hiottiin voittaja-autoksi. Nyt siis on jälleen tehtävä Suomessa, eikä Lampi piilottele kantaansa.

Erot ovat pienet, ja nälkäisiä kuskeja löytyy muistakin talleista.

Jos työmäärästä päättelee, on hän nyt luottavaisin menestykseen kuin koskaan aiemmissa vastaavissa tilanteissa.

– Tämän homman mielenkiinto on siinä, ettei koskaan tule valmista. Aina opitaan uutta, jota voidaan kehittää ja viedä käytäntöön.

– On täysin mahdollista suomalaisten ajaa kolmoisvoittoon. Edellisestä kerrasta lienee 20 vuotta. Nyt se on edes teoriassa mahdollista. Mutta kisa on kova. Erot ovat pienet, ja nälkäisiä kuskeja löytyy muistakin talleista, muistuttaa Lampi.

Neljäs suomalainen ralliin starttaava WRC-kuski on jokelalainen Teemu Suninen M-Sportin Fordilla.

– Ei etukäteen pysty sanomaan kuka ja mikä voittaa. Hyundain Thierry Neuville on nyt vahva. Mutta pari vuotta hänellä menikin vaatimattomammin. Jari-Matti on vahva, Juho antoi näyttöä vauhdistaan jo Sardiniassa ja EP (Lappi) voi yllättää, kiteyttää Lampi. Latvala on näyttänyt ja tuntunutkin rallin alustunnelmissa vapautuneelta ja itsevarmemmalta kuin aikoihin.

Lasse Lampi tietää, mistä puhuu. Kokemus uuden auton kanssa Jyväskylässä on jo neljäs. Pöytä on katettu kaikkien aikojen rallikokemukselle – niin kuskeille kuin suurelle yleisöllekin. (Kuva: Pertti Knuuttila)

Sää ja lähtöjärjestys ovat olleet hallitsevan maailmanmestarin Sebastien Ogierin hampaissa kauden aiemmissa kisoissa. Ogierille sateet ja viileät kelit ovat olleet mieleen.

– Minulle käy hyvin sadekeli, koska olen perjantain pitkän päivän avaamassa tietä, kaavaili Ogier rallin aattona.

– Ja muutenkin tein hyvät testipäivät viime viikolla, vaikka ajoinkin lopussa ulos, jatkoi 11 pisteellä MM-sarjaa ennen Neuvillea johtava Ogier.

Tietäjä Lampi näkee tilanteen päinvastoin.

– Olisi kisan kannalta tärkeää, ettei ainakaan perjantaina sataisi niin, että syntyy kuravelliä. Se on jarrutuksissa niin paljon liukkaampaa takaa lähteville. Lauantaina ja sitten sunnuntaina ajamalla toisistaan mittaa ottavat ja sekuntitaistoa käyvät lähtevät pätkille aina aika lähekkäin, jolloin arvalla ei ole enää niin paljon merkitystä, laskee salolainen Lampi.

Torstai-aamun ”mutteritestin” nopein oli viime vuoden voittaja, pohjoisirlantilainen Kris Meeke Citroenilla. Tallin kausi on mennyt syvissä, tummissa vesissä. Eilen ranskalaistalli ilmoitti, että testityöhön valjastetaan takaisin rallin 9-kertainen mestari, itse Sebastien Loeb.

Kaksikymmentä vuotta sitten rallin podiumin vei keskisuomalaistroikka: Mäkinen, Juha Kankkunen ja Jarmo Kytölehto. Sulkeutuuko ympyrä ja loppuuko kuivakausi, nähdään sunnuntaina iltapäivällä Jyväskylän Paviljongissa, 25 erikoiskokeen ja niiden 314,20 kilometrin jälkeen.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat