Kuva: Lehtikuva
Rallivuoden käynnistys lumisilta Alpeilta – joko on Jari-Matti Latvalan vuoro? – “Ei minun tarvitse voittaa joka kisaa”

Alpit ja Merialpit tarjoavat jälleen näyttämön torstaina 84. kerran käynnistyvälle Monte Carlon MM-rallille. Keskiviikkona päättyneen nuotituksen ja ”mutteritestin” eli shakedownin jälkeen tosi toimiin päästään myöhään torstai-iltana, pimeässä.

Mm-sarjan 14 osakilpailun avauksessa mielenkiinto kääntyy tuttuihin taistelupareihin: kolminkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier vastaan Volkswagenin tiimikaveri, ensimmäistään MM-titteliä janoava Jari-Matti Latvala, uuden version ensiesiintymisen Montessa tekevä Hyundai haastaa VW:n Polot ja M-Sportin Fordit toden teolla ja suomalaisittain mielenkiintoisin välienselvittely WRC 2 -luokassa, samanlaisilla Skodilla ajavat nuorukaiset, Pieksämäen Esapekka Lappi vastaan Jokelan Teemu Suninen.

Kärkikuskit Ogier ja Latvala jutustelivat rennosti rallin aattona Gapin huoltoparkissa.

– Minulla ei ole ollut loman aikana salaista asetta valmistautumisessa kauden avaukseen, ellei sellaisena voida pitää rannalla makaamista ja kirjojen lukemista, kertoi Ogier tavoilleen uskollisen rennosti.

Sebastian Loebin jälkeen mestaruudet napanneen Sebastienin valmistautumismetodeista liikkuu mitä villeimpiä huhuja varikolla, niin uskomaton on ollut syntyperäisen gappilaisen suoritus tähän mennessä. Viime kaudella Ogier tarvitsi kahdeksan osakilpailua tittelin varmistamiseen.

– Ei minulla tarvetta asettaa sellaista tavoitetta. Olen tyytyväinen jos voitan 4. mestaruuden, tietenkin olen tyytyväinen mitä aiemmin sen parempi. Minä teen, kuten ole tähänkin asti, askel kerallaan ja nyt kaikki lähtevät nollasta avaukseen, suunnitteli Ogier.

Latvala aloitti ja jatkoi oikeastaan siihen mihin vuosi sitten. Aina perusteelliseen analyysiin ja seikkaperäisiin vastauksiin valmiin Jari-Matin vierellä ei ollut tällä kertaa henkistä valmentajaa, kokkolalaista Christopher Treieriä. Se ei tarkoittanut, että yhteistyö olisi päättynyt.

Nyt MM-sarjan kokenein kuljettaja, 30-vuotias henkii tasapainoisuutta ja vakuuttaa, että rystyset valkoisena yrittämisen aika on ohi.

– Kaikki suomalaiset rallin maailmanmestarit ovat olleet siinä kolmenkympin hujakoilla voittaessaan ensimmäisen mestaruutensa, sanoo poikamies Latvala.

– Ei minun tarvitse voittaa joka kisaa. Tasaisuus riittää mestaruuteen. Olen tyytyväinen jos ajan neljän sakkiin, podium on hyvä ja ykkönen tai kakkonen erinomainen. Etenkin täällä avauksessa, laskeskeli Latvala.

Kolminkertainen mestari lähtee kotikisaansa jahtaamaan neljättä, mutta maltilla ja askel kerrallaan. Hän lähtee kisaan kuten ennenkin – tarkkailemalla muiden kilpailijoiden vauhtia ja keskittymällä omaan tekemiseen.

Kolminkertainen mestari lähtee kotikisaansa jahtaamaan neljättä, mutta maltilla ja askel kerrallaan. Hän lähtee kisaan kuten ennenkin – tarkkailemalla muiden kilpailijoiden vauhtia ja keskittymällä omaan tekemiseen. Kuva: Pertti Knuuttila

Viime vuonna hän avasi kakkostilalla, mutta sitten kolmen nollakisan sarja pilasi mestaruushaaveet.

Monten kisan aluspuheet keskittyvät keliin ja renkaisiin. Nyt yli 1000 metrissä on lunta, pakkasta on ollut jo riittävän pitkään eli keli on myös kuiva. Eikä sateita näy ennusteissa. Se tekee tämän vuoden Montesta erilaisen, mutta ei rengasvalinnoista yhtään sen helpompia.

Latvalan kartturi Miikka Anttila kuvasi valinnanvaikeutta osuvasti:

– Nuotituksen jälkeen jo tiedetään missä on lunta ainakin. Toisaalta jos jossain käytetään suolaa, niin täällä ja paljon. Aika pienillekin teille myös. Nuotituksessa ensimmäisellä kerralla oli lumista kisan pisimmällä erikoiskokeella ja suola-auto tuli vastaan. Kolmen tunnin päästä toisella nuotitus kerralla kaikki lumi oli sulanut. Siksi on todennäköistä, että nastaa täällä ei ehkä tarvita kun kuitenkin suurin osa lenkistä on pitävää, ja sitten samaan lenkkiin kuuluu toinen pitkä ek, joka on kuivaa, Anttila pähkäili.

Mutta Monte on salakavala. On nähty nopeita säätilan muutoksia. On nähty, että kilpailun ratkaisu syntyy siitä, kuka osaa lipsutella asvalttirenkailla, ”slikseillä” liukkaat osuudet hitaiten, rikkomatta autoaan kaiteisiin ja reunamuureihin. Ja sitten kuivalla, vuoren aurinkoisella puolella, hyökätä onnistuneella rytminvaihdoksella pohja-aikaan. Sitä on Monten kokemus ja maaliin vievä maltti.

Unohtamatta ranskalaisen rallikulttuurin outoa piirrettä: kuivalle tielle pimeään mutkaan penkasta katsojien mättämä lumi, jota ei ole etuautomiehistö eli jäänuottiryhmä voinut merkitä nuottiin.

Teemu Suninen (oikealla) ajaa ensimmäistä täyttä vuottaan ralliammattilaisena. Mäkelänrinteen urheilulukion ylioppilaalle hyvä vertailukohta vauhdissa on kokeneempi Esapekka Lappi samanlaisella autolla. Kartturi Mikko Markkula on kokenut muun muassa Juho Hännisen viereltä. Kuva: Pertti Knuuttila

Teemu Suninen (oikealla) ajaa ensimmäistä täyttä vuottaan ralliammattilaisena. Mäkelänrinteen urheilulukion ylioppilaalle hyvä vertailukohta vauhdissa on kokeneempi Esapekka Lappi samanlaisella autolla. Kartturi Mikko Markkula on kokenut muun muassa Juho Hännisen viereltä. Kuva: Pertti Knuuttila

Suomen nuoret nousevat lupaukset, Skoda-veljekset Lappi ja Suninen selvittävät Monten Suomen mestaruuden. Kokeneempi Lappi tosin antaa hieman tasoitusta, koska ei aja MM-pisteistä. Hän aloittaa pisteiden keruun sarjaan laskettavista seitsemästä osakilpailusta Ruotsissa helmikuussa. Siksi sarjan ulkopuolisena hänen lähtöpaikkansa kaukana Montessa pisteistä ajavien takana.

– Siitä on haittaa ainakin niillä pätkillä, joilla pimeys laskeutuu. Mutta sitten voi olla hyötyäkin, jos keli muuttuu niin, että edellä ajaneet auraavat aina ajouraa paremmaksi, kertoi Lappi.

Toyotan nuorten kuljettajien koulutusohjelmassa jatkava Suninen ajaa tällä kaudella kaikki 10 Euroopan kilpailua ja nuotittaa kaukorallit. Oreca-tallin Skodalla lähtevä lähtee reitille nöyrin mielin.

– Pitää olla ymmärrys ajaa riittävän hiljaa paikoissa joissa on liukasta. Ja oikeasti ajaa hiljaa, vaikka se oudolta tuntuukin. Ensimmäinen Monte, joten tavoitteena kilometrejä ja maaliin. Huonointa olisi keskeyttää toiselle ek:lle, sanoi 21-vuotias Suninen.

Hänen etuautostaan löytyy kartturin paikalta Tommi Mäkisen ex-kartturi Risto Mannisenmäki.

Muuten: Viime kauden MM-ykkönen ja kakkonen eli Ogier ja Latvala kertoivat molemmat lukeneensa kirjoja lomallaan. Ogier viimeisimpänä Nelson Mandelan elämänkerran ja Latvala pohjalaisen huumorikirjan Pöyrööt. Viikonlopun aikana nähdään kummasta ammennettiin nopeampi rallifilosofia.

Keskustelua aiheesta