Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Uutiset

Ratikka-allianssi ja -yhtiö perustettiin

Ratikkaa kulkee reitillä, jonka varrella on paljon erilaisia palveluita. Lisääkin on luvassa.

Tampereen kaupunki allekirjoitti tiistaina 29. marraskuuta sopimuksen Raitiotieallianssiin kuuluvien yritysten kanssa. Sopimus koskee raitiotien ensimmäisen vaiheen infrastruktuurin eli muun muassa radan, varikon ja tietojärjestelmien rakentamista.

Raitiotieallianssin muodostavat Tampereen kaupunki tilaajana sekä YIT Rakennus Oy, VR Track Oy ja Pöyry Finland Oy palveluiden tuottajina. Raitiovaunut eivät sisälly allianssin sopimukseen, vaan ne kaupunki hankkii erikseen.

Sopimus koskee Tampereen raitiotien ensimmäistä vaihetta, jossa rakennetaan rata Hervannasta keskustaan ja keskustasta Tampereen yliopistolliselle sairaalalle. Allianssihankkeen osan 2 muodostaa raitiotieradan jatkaminen keskustasta Lentävänniemeen Lielahden ja Hiedanrannan kautta.

Raitiotien rakentaminen alkaa Tampereella ensi keväänä. Raitiotieliikenteen alkamista tavoitellaan vuodelle 2021. Kaupunginvaltuuston asettaman aikataulun mukaan osa 2 suunnitellaan vuosina 2020–21 ja rakennetaan vuosina 2021–24. Liikenne toisella eli läntisellä osalla alkaisi vuonna 2024.

Kaupunginvaltuusto päätti raitiotien rakentamisesta 7.marraskuuta.

Palvelujen saatavuus paranee

Arvioiden perusteella raitiotien myötä kulttuuri- ja vapaa-ajan kohteiden sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen saavutettavuus paranee. Iso osa merkittävimmistä käyntikohteista ja julkisista palveluista sijaitsee raitiotiereitin varrella.

Vuosina 2017–2021 rakennettavan raitiotieradan varrella sijaitsevat esimerkiksi Hervannan, Pyynikin ja Kaupin virkistysalueet, Hakametsän hallit, Tammelan stadion, useita kauppakeskuksia, kirkkoja, kirjastoja, viihdekeskuksia, teattereita, keskussairaala, terveyskeskuksia ja Kalevan uintikeskus. Kaupungin tavoitteena on, että julkisia palveluja tullaan sijoittamaan lisää raitiotien keskeisten pysäkkien läheisyyteen.

Paljon rakennettavaa

Tampereen väestönkasvun edellyttämästä asuntotuotannosta merkittävä osa suuntautuu tulevina vuosina raitiotiereitin varrelle. Hiedanrantaan rakentuu uusi, 20 000–25 000 asukkaan kaupunginosa, joka tukeutuu joukkoliikenteessä raitiotiehen. Raitiotien varrelle odotetaan syntyvän myös toimistotyöpaikkoja ja palveluliiketoimintaa.

Kiinteistökehityksen näkökulmasta raideliikenne on pysyvää, mikä on myönteinen piirre ennakoitavuutta arvostaville rakennuttajille, sijoittajille ja asukkaille.

Linjaraiteiston yhteispituus on noin 22 kilometriä, josta osan 1 pituus on 15 km. Ensimmäiselle osuudelle rakennetaan muun muassa 7 uutta siltaa ja 23 pysäkkiä, joista 9 toimii vaihtopysäkkeinä bussiliikenteen kanssa. Varikko rakennetaan Hervantaan, Hermiankadun päähän, vaunujen säilytystä ja huoltoa varten.

Raitiotien vuoroväli on kummallakin haaralla 7,5 minuuttia, ja keskustassa alle 4 minuuttia. Vaunun matkustajakapasiteetti on vähintään 240 matkustajaa. Raitiotiestä tavoitellaan esteetöntä ja helppokäyttöistä kaikille.

Raitiotien ensimmäisen osan kustannusarvio on 238,8 miljoonaa euroa. Toisen osan kustannusarvio on edullisimman Hiedanrannan reittivaihtoehdon mukaan noin 44,1 miljoonaa euroa.

Ratikkayhtiökin perustettiin

Maanantaina Tampereen kaupunginhallitus  perusti Tampereen Raitiotie Oy:n. Kaupunginhallitus hyväksyi osakeyhtiön yhtiöjärjestyksen ja perustamissopimuksen.

Yhtiö vastaa muun muassa raitiotien rahoittamisesta. Kaupunki maksaa yhtiölle vastiketta raitiotieinfrasta ja vuokraa kalustosta.

Investointi toteutetaan merkittävältä osin lainarahoituksella. Kokonaislainamäärä tulee olemaan noin 350 miljoonaa euroa. Rahoituksen järjestämisestä on keskusteltu Euroopan Investointipankin ja Pohjoismaiden Investointipankin kanssa.

Kaupunki tekee kahden miljoonan euron sijoituksen perustettavan yhtiön osakepääomaan. Kaupunki sitoutuu perustettavan yhtiön puolesta vastavakuudetta omavelkaiseen takaukseen enintään 310 miljoonan euron lainan takaisin maksamisesta  30 vuoden laina-ajaksi.

Yhtiö aloittaa heti sopimusneuvottelut ja rahoitusjärjestelyt. Yhtiö osallistuu lisäksi raitiotieallianssin toimintaan rakentamisvaiheessa. Investointivaiheen jälkeen Tampereen Raitiotie Oy keskittyy järjestelmän omistamiseen ja kunnossapidon koordinointiin yhdessä kaupungin kanssa.

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE