Politiikka

Rautateiden henkilöliikenne avautuu vaiheittain kilpailulle – ”Maakunnat voisivat jatkossa järjestää ja kilpailuttaa liikennettä”

Lehtikuva / Vesa Moilanen
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner piti tiedotustilaisuuden rautateiden henkilöliikenteen muutoksista keskiviikkona Helsingissä 9. elokuuta 2017. Bernerin mukaan maakuntauudistus tukee rautatieuudistusta. Maakunnat voisivat jatkossa järjestää ja kilpailuttaa liikennettä.
Lehtikuva / Vesa Moilanen
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner piti tiedotustilaisuuden rautateiden henkilöliikenteen muutoksista keskiviikkona Helsingissä 9. elokuuta 2017. Bernerin mukaan maakuntauudistus tukee rautatieuudistusta. Maakunnat voisivat jatkossa järjestää ja kilpailuttaa liikennettä.
Lehtikuva / Vesa Moilanen
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner piti tiedotustilaisuuden rautateiden henkilöliikenteen muutoksista keskiviikkona Helsingissä 9. elokuuta 2017. Bernerin mukaan maakuntauudistus tukee rautatieuudistusta. Maakunnat voisivat jatkossa järjestää ja kilpailuttaa liikennettä.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta on päättänyt rautateiden henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoo, että uudistus alkaa Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä.

Berner sanoo, että junaliikenne avataan käyttöoikeussopimusten kautta. Se tarkoittaa, että kilpailua ei avata avoimella pääsyllä, vaan valtio kilpailuttaa tiettyjä sopimuksia
Lisäksi VR:stä eriytetään kolme erillistä valtion omistamaa yhtiötä, joihin siirretään kalusto-, kunnossapito- ja kiinteistöasiat.

– Mitään yksityistämistä ei tapahdu, eikä valtion omaisuutta myydä, Berner korostaa.
Bernerin mukaan maakuntauudistus tukee tulevaa rautatieuudistusta. Maakunnat voisivat jatkossa järjestää ja kilpailuttaa liikennettä.

Ei lainsäädännöllisiä esteitä

Bernerin mukaan Suomessa ei ole lainsäädännöllisiä esteitä henkilöliikenteen kilpailuttamiselle. Kysymys on sopimusneuvotteluista VR:n kanssa, sillä VR:llä on tällä hetkellä yksinoikeus matkustajaliikenteen hoitamiseen vuoden 2024 loppuun saakka.

Berner sanoo, että uudistuksen tavoitteena on huolehtia, että henkilöliikenteeseen syntyy hintakilpailua. Myös matkustajamääriä halutaan nostaa.

LVM asettaa työryhmiä valmistelemaan uudistusta. Työryhmiin otetaan mukaan alan keskeiset toimijat, kuten VR ja HSL. Bernerin mukaan valmisteluun menee noin vuosi.

VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Tavio tyrmää VR:n pilkkomisen

VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Ville Tavio (ps.) tyrmää ehdotuksen VR:n pilkkomisesta. Tavion mukaan kalustoyhtiön syntyessä yritykset käärivät voitot veronmaksajien kustannuksella.

Kilpailun avaaminen johtaa Tavion mielestä siihen, että yksityiset yritykset ajavat jatkossa kannattavat junavuorot ja hiljaisemmat kannattamattomat yhteydet kaatuvat veronmaksajien maksettavaksi.

Tavion mukaan VR:n hallintoneuvosto aikoo käsitellä asiaa kokouksessaan ensi maanantaina.

Heta Hassinen

Juttua päivitetty Tavion kannanotoilla.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat