Recension: Mustiga anekdoter av partiveteranen

Jacob Söderman har mycket att minnas från sin långa karriär som bland annat länsman, minister, landshövding och ombudsman. Han är en skicklig berättare av anekdoter och en garvad kolumnist, bekant för såväl Arbetarbladets som Hufvudstadsbladets läsare.

Partiveteranens stil är mustig och människonära och på sin höjd då Söderman är självironisk. De små berättelserna i Ute och cyklar har samlats från texter publicerade i olika tidningar. Vissa publicerar på eget förlag, andra på etablerade förlag men Söderman har valt Books on Demand som ger ut i princip självpublicerade böcker utan att man behöver göra allt själv. Främst handlar det om en bok som Söderman har publicerat för sin vänkrets men upplagan kan utökas beroende på intresset.

Berättelserna är korta, rappa och slagkraftiga. Om man undrar hur Jacob Söderman blev Jacob Söderman finns det en hel del att hämta i anekdoterna från barndomen i krigets skugga och från uppväxten i Åggelby med fotboll och jazzmusik som viktiga följeslagare under åren. Hans mångskiftande intressen påminner om Claes Andersson som faktiskt var en av de jazzmusiker som kom till Åggelby svenska samskola en alldeles speciell kväll när Söderman fungerade som speaker.

Kung Juan Carlos I och nobelpristagaren Gabriel García Márquez finns bland många legendariska personer Söderman har träffat under sin långa karriär som politiker och ämbetsman. “Klantigt nog fällde jag en gaffel och stötte till honom av misstag”, beskriver Söderman sitt möte med den blivande nobelpristagaren. Någon egentlig konversation blev det inte den gången för att ett gemensamt språk saknades. Söderman bestämde sig för att lära sig spanska för att åtgärda det problemet. I den spanskspråkiga världen firade han en triumf när han åkte till Guatemala för att hjälpa latinamerikanska ombudsmän i människorättsarbetet. Också de finaste ögonblicken från den långa karriären berättas med avväpnande självironi.

“Berättarösten tillhör samma fotbolls- och jazzintresserade person från Åggelby som under åren har cyklat ganska många kilometer och mött alla slags människor, både i bättre tider och i sämre”

Den kanske roligaste anekdoten handlar om en resa till Italien där applåderna inte tycktes ta slut. Som EU:s justitieombudsman åkte Söderman till Parma för att marknadsföra sin byrå. Till sist visade det sig att eleverna som applåderade hade skickats dit av värden för att garantera att föreläsningen inte skulle misslyckas. Många av anekdoterna håller samma klass, vilket gör det lilla anspråkslösa häftet till högklassig och underhållande läsning.

Med de små berättelserna tecknas en resa från Åggelby till krigets Nykarleby till omvälvningarnas Latinamerika till Polisarios tält i Nordafrika. Få har sådan erfarenhet som Söderman och ändå efter åren som ombudsman i Strasbourg som en höjdpunkt i karriären är det främsta intrycket att det är en medmänniska som talar till andra medmänniskor. Berättarösten tillhör samma fotbolls- och jazzintresserade person från Åggelby som under åren har cyklat ganska många kilometer och mött alla slags människor, både i bättre tider och i sämre.

Recension: Jacob Söderman, Ute och cyklar och andra berättelser (2020); Books on Demand; 100 s.

Jacob Söderman har försett Arbetarbladet med ett antal exemplar av boken. De kan beställas från arbetarbladet@gmail.com, mot ersatta postkostnader.