Politiikka
23.1.2022 18:54 ・ Päivitetty: 23.1.2022 18:55
Riikka Pirkkalainen, helpottaako hyvä tulos oloanne hallituksessa? – puoluesihteeri kertoo myös, kuka keksi teeman sote-asemasta per kunta
– Kyllä näyttää hyvältä, ihan häkellyttävää. En ole tottunut kommentoimaan tällaisia lukuja, keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen toteaa Demokraatille.
Keskustan kannatus on tässä vaiheessa vaali-iltaa peräti parinkymmenen prosentin tietämissä ja puolue saattaisi saada lukumääräisesti eniten aluevaltuutettuja. Sen edellä kannatuksessa ovat kokoomus ja SDP.
Keskusta katsoo onnistuneensa vaalikampanjassaan, jonka pääteemat olivat lähipalveluiden vahvistaminen ja yksi sote-asema vähintään joka kuntaan.
Yksi sote-asema joka kuntaan on Pirkkalaisen mukaan puheenjohtaja Annika Saarikon ideoima slogani ja kuultiin nimenomaan puheenjohtajan suusta ensi kerran.
Lähipalveluiden vahvistaminen puolestaan tiivistyi pääteemaksi puoluejohdon ohjelmaprosessissa.
Helpottaako hyvä tulos oloanne hallituksessa?
– Ën minä sitä lähde spekuloimaan. Aluevaalit ovat itsenäiset vaalinsa, nämä päättäjät lähtevät työskentelemään aluehallinnoissa. Ei näissä ole sellaista suhdetta, vaan hallituksen kysymykset ovat eri asia, hallituksen asiat ovat sen itsensä käsissä.
Vaalituloksen Pirkkalainen uskoo vahvistavan keskustan itsetuntoa kokonaisuudessaan ja puhuu “itsetuntoboostista”.
Perussuomalaiset näyttäisi jäävän keskustan kannatuksesta jopa 10 prosenttiyksikköä. Pirkkalainen sanoo, ettei ole suhteessa yksittäisiin puolueisiin keskustan vaalitulosta pohtinut.
– Mutta näyttää siltä, että yleispuolueet ovat olleet se porukka, joiden kesken suomalaiset ovat aika vahvasti luottamuksensa jakaneet. Tämä on tietyllä tavalla politiikan asetelmallinen muutos eli asetelman osalta on tehtävä havainto yleispuolueiden vahvasta asemasta.
Onko tämä kolmen suuren paluu?
– Ainakin näissä vaaleissa näyttää sille, että kolme suurta on olut se, johon suomalaiset ovat luottaneet.
Pirkkalainen sanoo puoluejohdon aiemmin linjanneen, että keskusta pyrkii myönteisyyteen ja tulevaisuususkoisuuteen. Hänen mukaansa kampanjassa tätä toteutettiin ja asioihin pyrittiin hakemaan ratkaisuja.
– Totta kai laiton merkille, että negatiivinen vaalimarkkinointi on nostamassa päätään myös Suomessa, Pirkkalainen sanoo viitaten kokoomuksen ja perussuomalaisten vaalimainontaan.
– Oikeisto-oppositio on käyttänyt negatiivista vaalimarkkinointia omissa kampanjoissaan. Se on heidän asiansa. Se miten vaalityötä tehdään, on arvovalinta. Meille on ollut arvovalinta, että teemme myönteisiä kampanjoita.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.