Talous
27.4.2016 11:02 ・ Päivitetty: 27.4.2016 11:02
”Runsaasti uusia asiakkaita” – ”Yksittäisiä asiakasmenetyksiä” – pankkijätit täysin eri mieltä Panama-vuotojen vaikutuksesta
OP-ryhmä kertoo saaneensa viime aikoina runsaasti uusia asiakkaita. Pääjohtaja Reijo Karhinen pitää lisäystä merkittävänä ja sanoo, että syy kasvuun on Panama-vuodot.
Kolmen viime viikon aikana OP:lle on tullut 50 prosenttia enemmän asiakkaita kuin normaalisti, Karhinen kertoo. Hänen mukaansa 99 prosenttia uusista asiakkuuksista on perustunut asiakkaiden omiin yhteydenottoihin.
Karhisen mukaan OP saa tiedon, mistä pankista uusi asiakas siirtyy, mutta asiaa ei ole tutkittu.
Panama-kohun keskiössä on Suomessa ollut Nordea.
Pankit arvioivat tänään hyvin eri tavalla kohun vaikutuksia.
Nordea nimittäin tänään kiisti, että Panama-papereista syntynyt kohu olisi aiheuttanut laajempaa asiakaskatoa. Nordean Suomen maajohtajan Ari Kaperin mukaan Suomessa puhutaan yksittäisistä asiakasmenetyksistä siellä täällä.
Toissa viikolla perussuomalaiset kertoi, että se siirtää loputkin tilinsä pois Nordeasta Panama-kohun takia. Myös SDP ja vasemmistoliitto ovat ilmoittaneet etsivänsä uutta pankkia. Niin ikään Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT on sanonut lopettavansa yhteistyönsä Nordean kanssa.
Lisää aiheesta
Nordean Suomen maajohtajan mukaan on selvää, että Nordean maine on kärsinyt jonkin kokoisen kolhun.
Kaperi sanoi STT:lle, ettei mitään isoa liikehdintää ole.
– Juurikaan näiden julkistettujen asiakasmenetysten lisäksi ei ole isompaa liikehdintää tapahtunut, Kaperi sanoi.
Hänen mukaansa tavalliset asiakkaat ovat olleet kiinnostuneita asiasta ja halunneet tietää, miten Nordea suhtautuu asiaan ja mihin toimiin se on ryhtynyt.
– Mutta yleensä, kun sitten kuulee meidän periaatteemme ja toimenpiteet joihin on ryhdytty, niin tilanne rauhoittuu siihen. Tietysti meidän pitää pystyä toimenpiteillämme osoittamaan, että olemme luottamuksen arvoisia, Kaperi sanoi.
Hänen mukaansa on selvää, että Nordean maine on kärsinyt jonkin kokoisen kolhun.
– Se kolhu meidän pitää pystyä paikkaamaan, Kaperi sanoi.
Nordean toiminnasta nousi kohu, kun Panama-tietovuodot kertoivat Nordean asiakkaiden hallintayhtiöistä Panaman kaltaisissa veroparatiiseissa.
Nordea on tekemässä Panama-papereihin liittyen mittavaa sisäistä selvitystä, jonka tuloksista se aikoo kertoa kesällä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
Talous
27.4.2016 05:43
”Hyväksyttävällä tasolla toimintaympäristö huomioon ottaen” – Nordean liikevoitto putosi lähes 30 prosenttia
Talous
26.4.2016 07:09
Svenska Dagbladet: Ruotsin LO harkitsee Nordea-boikottia
Politiikka
23.4.2016 09:28
Pako Nordeasta kiihtyy – vuorossa TEAM: ”Veronkierron maksumiehiksi joutuvat rehelliset ihmiset”
Talous
21.4.2016 18:09
Wahlroos kuittasi Panama-kohun: ”Onko Kauniainen veroparatiisi?”