Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

Ruotsin liukastelulle, lumitöille ja sinisille paikoille sinetti: Tänakille voitto – Lappi nousujohteisesti toiseksi

Mestarikuljettajat Sebastien Loeb ja Marcus Grönholm Ruotsissa.

Vaikean vaihtelevissa kelissä Ruotsin MM-rallin voittoon ajoi viisaasti vauhtiaan säädellyt Viron Ott Tänak Toyotalla. Citroenin Esapekka Lappi hävisi vielä viime kauden tiimitoverilleen 53,7 sekuntia.

Pertti Knuuttila

Lappi kuitenkin voitti kakkostilan päihittämällä puhtaasti ajamalla Hyundai-kaksikon Andreas Mikkelsenin sekä Thierry Neuvillen, joka jäi kolmanneksi – lopulta kolmen sekunnin päähän pieksämäkeläisestä.

Lappi onnistui ajamaan sunnuntaiaamun kaksi ensimmäistä erikoiskoetta kaksi sekuntia nopeammin kuin Neuville.

– Ei ihan täysillä, sanoi latautunut Lappi Likenäs ykkösen jälkeisellä kokoomatauolla Ambjörbyn työväentalon pihalla, niistettyään belgialaista 0,2 sekuntia.

– Kyllä sinne pari napsua vauhtiin jäi, mutta toinen oli vaikeampi, pari kertaa perä lähti urasta ja piti huudattaa autoa, sanoi Lappi ennen power-ek:ta.

Hän laski autonsa parantaakseen perän pysymistä urissa vielä ennen viimeistä Torsbyn erikoiskoetta, joka ajettiin rallissa jo kolmannen kerran.

– Tyytyväinen voi olla, että saa ajettua Neuvillea polvilleen. Se kuitenkin nakertaa selkärankaa sielläkin. Neuville on kova teknisellä tiellä ja tämä viimeinen on sitä melkein kokonaan, Lappi lisäsi.

Lisää aiheesta

Neuville oli samalla tauolla vielä ennen Likenäs kakkosta valmiina kisaan toisesta sijasta.

– Kolmas on hyvä, mutta toinen on parempi. Jos nyt vielä häviämme lisää, ei ole mahdollista hyökätä enää viimeisellä, sanoi Neuville.

Hän hävisi 1,8 sekuntia lisää ja samalla tilanne näytti jäädyttyneen.

Vielä lauantai-iltana Lapin kanssa tasoissa toisena ollut Mikkelsen oli selvästi määrätty päästämään tiimin ykkösnyrkki Neuville edelleen ja varmistamaan neljäs tila. Mielenkiintoinen, mutta ehkä kaukoviisas ratkaisu uudelta tallipäälliköltä Andreas Adamolta.

Lopulta Lapin käsitys oli oikea, Neuville hyökkäsi viimeisellä vajaalla yhdeksällä kilometrillä ja ajoi 1,4 sekuntia Esapekkaa nopeammin, mutta se riittänyt. Lapin kakkostila toisessa rallissaan tallinvaihdon jälkeen on hieno suoritus. Etenkin, kun hän ei pystynyt rakentamaan autoa ennakkotesteissä valmiiksi, koska testiteillä ei ollut jäätä.

– Ensi viikolla pääsen testaamaan kaksi päivää soralla Espanjassa. Se on ensimmäinen kerta, kun pääsen säätämään autoa soralle, Lappi kertoi.

Hänelle 18 MM-pistettä on balsamia Monte Carlo rallin nollakisan jälkeen. Hän starttasi uransa 23. kerran WRC:lla MM-ralliin ja ajoi viidennen podium-sijoituksen, ensimmäisen kakkostilan.

Marcus Grönholmin ”viisikymppisissä” nuotteja lukenut Timo Rautiainen ei innostunut palaamaan kartturina MM-ralliin enää uudelleen.

– Ei tästä kipinää syttynyt, mutta hyvin palveli kyllä päätyötäni, summasi Rautiainen, joka toimii tällä kaudella seitsemässä MM-ralli tuomariston puheenjohtajana ja lopuissa FIA:n urheiludelegaattina.

– On hyvä nähdä nykyaikainen WRC sisältä päin ja nähdä mikä rallin järjestämisessä toimii ja mikä eikä. Se auttaa parantamaan ralleja tulevaisuudessa, kun näkemys on auton ohjaamosta, jatkoi Rautiainen.

Autokunnan vaarallisin hetki koettiin, lauantain jarrumurheiden lisäksi, perjantaiaamun ensimmäisen ek:n maalissa, kun Grönholm harrasti hetken vaakajoogaa ilmassa liukastuttuaan autonsa putsaus puuhissa. Onneksi 193 senttimetrisellä Marcuksella oli kypärä päässä.

– Takapuoli on sinisenä ja samoin ranne. Täytyy näyttää haastatteluissa, että puristin rattia ranteet sinisenä, vitsaili 51-vuotias Grönholm onneaan onnettomuudessa.

Ambjörbyssa Grönholm asettui kansainvälisen median pyynnöstä kuvaukseen 44-vuotiaan Sebastien Loebin kanssa todeten: ”Viimeisen kerran MM-rallissa ajopuku päällä.”

Viimeisen erikoiskokeen 5-1 bonuspisteet jaettiin viidelle nopeimmalle; ne ottivat järjestyksessä Tänak, Neuville, Elfyn Evans, Sebastien Ogier ja Lappi.

Ruotsi tasoitti kilpaa merkkimestaruudesta. Toyota (58) siirtyi pisteellä johtoon ennen Hyundaita, Citroen putosi kolmanneksi (47) ja M-Sportin Ford jatkaa peränpitäjänä 30 pisteellä.

Kuljettajien mestaruussarjassa Ott Tänak siirtyi MM-sarjan johtoon 47 pisteellä, toinen on Neuville 40 pisteellä, Ogier kolmas 31, Kris Meeke neljäs 21 pisteellä ja Lappi nousi viidenneksi 19 pisteeseen.

Toyotalla ajamistaan 15 MM-rallista Tänak on voittanut 5. Voi perustellusti sanoa, että Tommi Mäkinen hankki talliinsa todellisen kultakimpaleen. Nyt Puuppolan Toyotan nimen voi vaihtaa Tallinna Toyotaksi – olivathan kaikki Yarikset Ruotsissa ensimmäistä kertaa liikkeellä Viron rekisterikilvissä.

Tänak testaa jo huomenna autoaan Espanjassa Meksikon säätöihin, jossa seuraava MM-osakilpailu ajetaan maaliskuussa kuumassa ja ohuessa ilmanalassa. Ja pitkiin aikoihin tasaisemmassa ja jännittävämmässä tilanteessa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE