Kotimaa
8.3.2016 06:09 ・ Päivitetty: 8.3.2016 06:09
SAK vaatii voimakkaampaa puuttumista häirintään – ”Riski työturvallisuudelle”
Suomen suurin palkansaajakeskusjärjestö korostaa, että työnantajalla on vastuu suojata työntekijänsä sekä puuttua asiakkaiden häiritsevään ja uhkailevaan käytökseen.
– Työnantajan velvollisuutena on antaa työntekijöilleen valmiita toimintamalleja ahdistelun ja häirinnän varalle. Julkisisissa ja yksityisissä palveluissa on paljon ammatteja, joissa asiakkaiden sopimaton käyttäytyminen on jopa riski työturvallisuudelle, SAK:n tasa-arvovastaava Tapio Bergholm perustelee tiedotteessa.
Palvelualojen ammattiliitto PAMin kyselyyn vastanneista palvelualalla työskentelevistä naisista lähes joka toinen eli 45 prosenttia kertoi joutuneensa asiakkaan häirinnän kohteeksi.
Seksuaalinen häirintä on aina vallankäyttöä, vaikka häiritsijän omasta mielestä teot olisivat vain huumoria.
Viime vuonna toteutetun kyselyn mukaan häirintä on erityisen yleistä aloilla, joissa työntekijät kohtaavat humalaisia asiakkaita.
– Seksuaalinen häirintä on aina vallankäyttöä, vaikka häiritsijän omasta mielestä teot olisivat vain huumoria. Kaikilla työntekijöillä on ihmisoikeudet, eikä seksuaalisen häirinnän sietämisen pitäisi olla osa mitään ammattia, Bergholm huomauttaa.
Asiakkaiden häiritsevästä käytöksestä joutuvat kärsimään palvelualojen lisäksi myös esimerkiksi hoitoalojen työntekijät.
Lisää aiheesta
– Jos asiakkaan käytökseen ei voida vaikuttaa esimerkiksi sairauden vuoksi, on työnantajan velvollisuus tehdä muita järjestelyitä työpaikalla. Työpaikkojen keskustelukulttuurin tulisi olla sellainen, että kaikki voivat puida yhdessä häirinnän kokemuksia.
SAK julkaisee seksuaalisen ja sukupuolisen häirinnän kieltävät ohjeet, joissa annetaan neuvoja uhrille, häirintää todistaville työtovereille ja häiritsijälle.
– Häirinnän kieltävät ohjeet ovat hyvä keskustelunavaus asialliseen ja reiluun käytökseen työpaikalla. Kaikkien on tärkeää tuoda yhdessä esille, ettei häirintää suvaita työpaikalla. Toivottavasti häiritsijä ymmärtää ohjeet luettuaan muuttaa käytöstään, Bergholm toteaa.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.