Ulkomaat

Saksan autoteollisuus testasi ihmisillä – hengittivät tuntien ajan vaarallista typpidioksidia

Lehtikuva / Vesa Moilanen
Lehtikuva / Vesa Moilanen
Lehtikuva / Vesa Moilanen

Saksalainen autoteollisuus on käyttänyt ihmiskokeita pakokaasujen testaamisessa. Asiasta kertoivat tänään Süddeutsche Zeitung ja Stuttgarter Zeitung. Niiden mukaan 25 ihmiselle oli hengitetty typpidioksidia tutkimuksessa, jossa selvitettiin sen vaikutuksia.

Typpidioksidi on typpioksideista kaikkein vaarallisin. Se voi muun muassa pahentaa astman oireita sekä johtaa hengitysteiden tulehduksiin ja keuhkojen vajaatoimintaan.

Vain muutama päivä sitten New York Times kertoi, että sama saksalaisen autoteollisuuden käyttämä tutkimusinstituutti EUGT oli käyttänyt testeissään apinoita.

Testeillä pyrittiin todistelemaan dieselin harmittomuutta ja puolustamaan sen saamia verohelpotuksia.

Ihmis- ja apinakokeita tehnyttä instituuttia rahoittivat autojätit Volkswagen, BMW ja Daimler, jotka ovat sittemmin ottaneet etäisyyttä sen toimintaan. Autojätit päättivät toissa vuonna lakkauttaa EUGT:n. Instituutti lopetti toimintansa viime vuonna.

Muun muassa Saksan hallitus on tuominnut testit ja vaatinut autoteollisuudelta selvityksiä asiasta.

Pakokaasuja hengitettiin tuntien ajan

Ihmiskokeet typpidioksidilla tehtiin vuosina 2013–14 vapaaehtoisille koehenkilöille Aachenin yliopistollisessa sairaalassa. Kokeissa vapaaehtoiset hengittivät useiden tuntien ajan vaihtelevia määriä typpidioksidia.

Tutkijat eivät löytäneet koehenkilöistä merkittäviä oireita. Testiä on kuitenkin arvosteltu siitä, että niissä ei otettu huomioon muita ilmansaasteita eivätkä koehenkilöt olleet edustava otos koko populaatiosta.

Instituutin lausunnon mukaan yliopiston eettinen komitea hyväksyi testin.

Saksalainen autoteollisuus on ollut säännöllisten skandaalien keskellä jo useamman vuoden ajan. Skandaalien sarja alkoi vuonna 2015, kun Volkswagen tunnusti asentaneensa miljooniin autoihinsa huijausohjelmistoja, joiden ansiosta ne vaikuttivat vähäpäästöisemmiltä kuin mitä olivat.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat