Urheilu

Sardinian kliimaksi: Latvalan MM-jahti jatkuu – Lapille huima kuudes pohja-aika

LEHTIKUVA / AFP PHOTO
Sardinian MM-rallissa toiseksi ajoi Jari-Matti Latvala kartturinsa Miikka Anttilan kanssa.
LEHTIKUVA / AFP PHOTO
Sardinian MM-rallissa toiseksi ajoi Jari-Matti Latvala kartturinsa Miikka Anttilan kanssa.
LEHTIKUVA / AFP PHOTO
Sardinian MM-rallissa toiseksi ajoi Jari-Matti Latvala kartturinsa Miikka Anttilan kanssa.

Sardiniassa järjestetty MM-rallin seitsemäs osakilpailu sai arvoisensa huipennuksen.

Tekninen, karkea ja kuuma Sardinia on erilainen ralli. Erilainen oli myös lopputulos.

Viron Ott Tänak ajoi uransa ensimmäisen WRC-rallin voiton. Voitto on ehtinyt livetä hänen näpeistään jo kilpakumppaneidenkin mielestä liian monta kertaa.

– Siitä olen varma, ettei seuraavatkaan voitot tule yhtään tätä helpommalla, kuittasi 29-vuotias Tänak voittonsa.

Happamalta ei maistunut Tänakin voitto kisan kakkoselle Jari-Matti Latvalallekaan.

– Harmittaa huono ajoni ja ehkä liiallinen renkaiden säästö perjantaina neljännellä erikoiskokeella. Ilman sitä, olisin päässyt Tänakin edelle ja parempaan lähtöpaikkaan lauantaille, harmitteli Latvala.

Toiseksi ajanut Latvala jäi kartturinsa Miikka Anttilan kanssa voitosta lopulta vain 12,3 sekuntia.

Ei voi olla tällaista tilannetta, että joissain kisoissa saa hyvityksen ja joissain ei.

– Illalla sain tietää, ettei aikahyvitystä tule pölyssä hävitystä ajasta. Keskustelimme FIA:n turvallisuusdelegaatin Michele Moutonin ja Sebastien Ogierin kanssa tästä. Tähän säännöttämään tilaan pitää saada muutos, sanoi Latvala.

Myös käytännössä kuljettajien puhemiehen tehtäviä hoitava Ogier näki, että Latvala kärsi vääryyttä.

– Ei voi olla tällaista tilannetta, että joissain kisoissa saa hyvityksen ja joissain ei, Ogier kommentoi.

Latvala oli kisaansa ja tulokseensa kuitenkin tyytyväinen.

– Taktiikka piti ja toimi. Ajettiin nätisti ja pidettiin auto ehjänä. Minulla kuluvat renkaat enemmän kuin Thierry Neuvillellä ja Tänakilla. Sitä täytyy miettiä. Täällä muutettiin keskilukon ohjelmaa ja saatiin auto kääntymään paremmin, selvitti Latvala.

Latvala näytti kisassa tunteitaan jälleen voimakkaasti.

– Käynnistyksessä painoin vahingossa kaksi kertaa stop-nappia. Sen paikka on kyllä siirrettävä, Latvala harmitteli auton sammumiseen päättynyttä takaa-ajoa.

Latvala näytti kisassa tunteitaan jälleen voimakkaasti.

Latvala uskoo, että kauden jälkimmäinen puolisko tulee olemaan tiukkaa taistelua ja täten erityisen jännittävä.

Latvalan toiveet MM-tittelistä heräsivät jälleen eloon, vaikka pistetaulukossa hän putosi yhden sijan ja yhden pisteen päähän Tänakista. Latvala on nyt 108 pisteellään MM-sarjan neljäs. Ero sarjaa johtavaan M-Sportin Sebastien Ogieriin (141 pistettä) ja toisena olevaan Hyundain Thierry Neuvilleen (123 pistettä) supistui Sardiniassa.

– Seitsemässä kisassa on saatu tällä kaudella viisi eri voittajaa, huomautti Latvalan kartanlukija Miikka Anttila.

Ott Tänak oli kukkulan kuningas Sardiniassa ennen viimeistä erikoiskoetta, jonne kärkiautot lähtivät käänteisessä järjestyksessä. Kuva: Pertti Knuuttila.

Huomion keskipisteeksi Sardiniassa nousi Tänäkin voitosta huolimatta pieksämäkeläinen Esapekka Lappi. Lappi ajoi toisessa WRC-startissaan jopa kuusi pohja-aikaa. Tuskin kukaan on nykyisten WRC-autojen aikakaudella pystynyt vastaavaan.

Lappi otti myös käytöksellään tiukan otteen kilpailijoistaan ja osoitti kylmäverisyytensä kilpailijana.

– Kun Puolaan ja Jyväskylään mennään, niin vaatii vielä enemmän kanttia vetää. Tämä oli teknisempää, Lappi sanoi.

Lappi ei uransa parhaasta sijoituksesta huolimatta pitänyt Sardiniaa uransa parhaana suorituksena.

– Ei voi sanoa niin. Olen tehnyt virheitä. Ei tämä huono ralli ollut. Nyt pystyy näkemään, että pystyy ajamaan kärkivauhtia ja pohjia. Eikä varmaan kukaan uskonut, että pärjään, Lappi totesi.

Huomion keskipisteeksi Sardiniassa nousi Esapekka Lappi.

Lapin suoritus yllätti Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkisenkin.

– Ei tätä kukaan osannut odottaa. Ilman perjantain voimansiirto-ongelmaa hän olisi ajanut paikasta podiumilla, kiteytti Mäkinen.

– Kyllä täytyy sanoa, että nyt tiedetään auton olevan kestävä ja nopea. Kyllä pojat osaavat ajaa, ei siinä minun ohjeita tarvita. Ja nopea on Esapekka oppimaan, yksi päivä omaa testiä uraisella tiellä Jyväskylässä ja asetukset tänne olivat noin onnistuneet, paljasti Mäkinen

Sardinian kakkonen Jari-Matti Latvala sekä Tommi Mäkinen pitivät maalissa heti työpalaverin. Kuva: Pertti Knuuttila.

Toyotan esitys Sardiniassa oli kokonaisuudessaan väkevä.

– Tässä tiimissä on yksi valtava etu. Kaikki kuljettajat kommunikoivat keskenään ja puhuvat. Koko tiimi tekee yhteistyötä, Toyotan tallissa taustahenkilönä vaikuttava Lasse Lampi kuvaili.

– Kun olemme kohdanneet ongelman, olemme ratkaisseet sen. Nyt täällä kävi niin, että Juho (Hänninen) joutui kärsimään kaksi kertaa ohjaustehostimen ongelmasta. Se on varma, ettei se tule enää toistumaan tämän jälkeen, kertoi Lampi.

Hänninen ja kartturi Kaj Lindström hävisivät vielä viidennen tilan viimeisellä erikoiskokeella juuri ohjaustehostimen rikkoutumisen takia.

Toyotan suomalaiskolmikko on aiemmin tiedotettu ajavan yksivuotisilla sopimuksilla. Tallipäällikkö Mäkinen ei vaikuttanut huolestuneelta vielä ensikauden sopimustilanteesta.

– Eiköhän vielä katsella. Ja etsitään kyniä sopimuspapereihin vasta tuossa Jyväskylän jälkeen, naurahti syystäkin tyytyväinen ja hyväntuulinen Mäkinen.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat